Nekromanti Space Alert!

Rising

Vila i frid
Mig också. Crazy Chvátil har en förmåga att kunna plocka upp gamla förkastade spelgimmicks och använda dem på häftiga sätt (såsom hur han åstadkom en rennässans med realtidsmekanismer i Galaxy Trucker). I början av nittiotalet spelade jag något uselt brädspel med skräcktema där man lät en video spela i bakgrunden med en massa rök och dimma innan en röst med jämna mellanrum ropade "STOPP!" och det kom fram en gubbe förklädd till magiker i rutan som gav instruktioner om att den aktiva spelaren skulle flytta sin pjäs hit eller dit, eller att man skulle stå över ett drag, och sådana saker. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var pajigt, men att grundtanken i sig hade potential och borde kunna användas i en mer sofistikerad tappning. Det låter som att Chvátil har lyckats med just detta.

Verkligen. Hur coolt som helst. Ser fram emot fanmade MP3or för extra scenarion, he he.

Sodivra

Champion
Ja, jag såg referenser till Galaxy Trucker och tog en titt på det. Blev lite köpsugen av alla färgglada pluppar. Vill du berätta lite mer om det? :gremsmile: Har du testat det?

Rising

Vila i frid
Jag har inte spelat det, men i vanlig ordning läst allt om det.

Men istället för att jag ska förklara spelet så tycker jag att du ska kolla in videorecensionerna som finns på Boardgamegeek.

Basement Boardgamer och Obsessed Boardgamer (tyvärr inte BGWS, som är min personliga favorit bland videorecensenterna).

Men i grund och botten: Hela prylen med spelet är att alla spelare får lite tid på sig att plocka brickor från en hög och placera på sin personliga spelplan för att på så vis bygga ut ett rymdskepp. När tiden gått ut så kontrollerar man att skeppen inte är regelvidrigt konstruerade och så, innan man går vidare med att dra några kort som innebär problem av olika slag som de olika skeppen kan stå emot olika väl beroende på hur de byggt sina skepp.

Så det är lite som en sorts realtidstetris. Men videorna beskriver det bättre, så titta på dem istället.