Nekromanti Space Marines vs. Jorden. Fight!

Pendragon

Swashbuckler
Hrrm. Jag tror inte antalet kommer att spela en gigantisk roll. Space Marines kommer ägna sig åt blixträder och inte ge sig på horder av fientligt infanteri (jag tror jordens militärer skulle fatta vinken och sluta skicka infanteri beväpnade med mindre än pskott, grg eller pansarvärnsrobotar rätt fort.

Först får vi etablera i vad förslags åk de kommer i, vilket i regel är en strike cruiser om de är ett kompani, en battle barge om de är signifikant del av kapitlet (300-ish) eller multipla av bägge om de är ett helt kapitel. Är de, som vitulv föreslog bara en squad eller så har de sannolikt bara ett skepp i eskortklassen, vilket innebär 1-2km långt eller så.

Ett space-marine rymdskepp av ens minsta klassen är fullständigt bortom vår planets förmåga att hantera militärt. Om det ens är möjligt att anpassa deras målsökning för ändamålet, hade möjligtvis en svärm av våra största och häftigaste kärnvapen haft en chans, men kom i håg att det hade varit en primitiv lightversion av de vapen de normalt konfronteras med i rymdstrid. Sannolikt lever vi på nåder så fort fen första Rapid Strike Vesseln dykt upp i solsystemet.

Men lyckligtvis ville inte space marines bara spränga vår planet for kicks, utan inlemma oss i imperiet sannolikt. Så först och främst ha vi nog fått ett meddelande att vi nu officiellt är återupptäckta och det är dags att börja betala, rätta sig efterkejsaren och att bidra med några miljoner militärer till Imperial guard.

Eftersom vi är idioter hade vi ju inte gått med på detta, och officiellt kanske försökt skjuta på dem, det kvittar egentligen.

Efter att ha gett oss en sportslig chans, är det dags för kejsarens favoritgrabbar att tvinga planeten på knä.
Först hade sett till att slå oss i skallen och hugga av det militära huvudet, vilket betyder angrepp via teleport eller drop pods på ställen som Pentagon, NORAD och deras ryska och kinesiska motsvarigheter. Eventuellt hade fångar också tagits för förhör och/eller ätandes av hjärnor (ni hade väl inte glömt den biten? :gremlaugh: ). Denna procedur kommer att upprepas så länge de har kommandocentraler att slå till mot. Med totalt rymdherravälde har de ingen anledning att söka upp våra militära styrkor och slåss med dem om de inte vill göra nån slags poäng av det.

Det är alltså hög prioritet att plocka bort allt som kan rucka på detta herraväldet, så allt som överhuvudtaget ser ut som nån slags rymdhamn eller planetförsvarsbatteri kommer att sprängas från oavan. Sannolikt innebär detta att Cape Canaveral och Baikonur kommer att bombas åt helsicke. Kärnvapenmissiler blir också ett högprioriterat mål, och när de inte kan hitta några, kommer de att förtsätta göra räder för att få tag i fler höga militärer och dylikt att kalasa på förhöra.

Kan vi göra nåt mot dessa räder? Antagligen inte mycket. Det faktum att pansarvärnsvapen sannolikt kommer att behövas för att ha en rimlig chans att slå igenom deras pansar innebär att har ett ännu större övertag inomhus eller tät/uppbygd terräng. Att skjutna ned deras transporter kommer också bli kenpigt, eftersom thunderhawk och stormraven gunships är väldigt tungt bepansrade. Sannolikt kommer traditionella luftvärnsrobotar inte ha särskilt stor effekt på dem Sannlikt behövs luftvärns missiler med pansarbrytande stridsspetsar, nåtot som mig veterligen finns i större kvaniteter.

Kost sagt, de kommer att börja montera ned vår kollektiva krigsmakt uppifrån och ned. Det kvittar om vi är miljoner mot 10, vi kommer inte kunna samordna våra militärer efter att våra kommandocentraler börjat rensas ut.

/Joel

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Just deras pansar är värt att kommentera. Vissa i tråden verkar anse att p-skott (motsv.) slår igenom Space Marine-pansar. Det vet vi ingenting om, och bör nog inte anta det heller.
Det finns ytterst få vapen i WH40K-fluffet som slår igenom en Land Raider eller en Leman Russ, och det verkar naivt att tro att våra vapen skulle göra det.

Jag vill nog anta, för tankeexperimentets skull, att ett GRG eller ett P-skott inte slår igenom power armour.

Så... visa mig det vapen, utöver möjligtvis kärnstridsspetsar, som sänker en Thunderhawk.

Jag älskar den här tråden.

Ymir

Liten kantbaron
Om hagelgevär i 40K kan slå igenom power armour borde pansarskott rimligen kunna göra det.

Motorsågar av olika slag verkar också vara synnerligen effektiva vapen av 40K att döma, so how 'bout vi utrustar hela Kinas armé med varsin motorsåg och bara låter dem tokchargea de där 10 ultrasmurfarna?

Also, har vi inga psykers på vår värld? Det finns liksom inte någon anledning att vi inte skulle ha det om vi förmodar att jorden existerar i 40Ks universum. Två-tre psykers hade väl räckt för att reducera 10 space marines till rykande kötthögar, små fina pölar av vätska, eller nåt annat totalt overkill.

Det känns som att det borde finnas nån Warp Gate i Japan åtminstone; vi kanske kan åkalla demonetter eller en Keeper of Secrets att hjälpa oss?

Fast vänta nu...om rymdsmurfarna attackerar oss, attackerar de då inte Holy Terra i dess forntid? Borde inte det vara liksom, grav blasfemi eller något?

Cybot

Mest spelbar
Ymir said:
Om hagelgevär i 40K kan slå igenom power armour borde pansarskott rimligen kunna göra det.

Motorsågar av olika slag verkar också vara synnerligen effektiva vapen av 40K att döma, so how 'bout vi utrustar hela Kinas armé med varsin motorsåg och bara låter dem tokchargea de där 10 ultrasmurfarna?
Det är väl klart att en direktträff med ett pansarskott kan slå igenom powerarmor. Problemet är väl att träffa. En supersoldat i högteknologisk rustning är mycket mindre och rörligare mål än en stridsvagn.

Sen så är 40K:s combat shotguns och chainsaws inte riktigt samma sak som våra motorsågar och hagelgevär.
En Husqvarna 353 har ju inte precis monomolekulära eggar och sådant.
Inte för att monomolekulära eggar fungerar egentligen, men 40K är ju nästan 100% drivet av Rule of Cool.

P.S: Våra moderna vapen är ungefär i klass med "stubbers". Dvs, våra vapen har S2 AP0.

Pendragon

Swashbuckler
Jag tog pskott/grg för det var det vapen vapen med bäst chans att göra skada samtidigt som det någorlunda rimligt skulle kunna delar ut till enskild soldat. :gremtongue:

Nog fan skulle det skulle ett grg bita på power armour, även om det hade varit kanske 50/50 chans att slå ut en Space Marine, förutsatt att man får in en träff med nåt så bängligt som ett grg innan Broder Decimus Katharsis sprängt dig i bitar med sin bolter samtidigt som han nynnar på hymnen för växelvis framryckning.

Sen beror det givetvis på var träffen tar också. Träffar på axlar, bröstplåt och skenben kommer nog mest ha effekten att den tappre marinkåristen prioriterar upp dig som måltavla.
För maximal effekt böra man sikta mot ansiktet, helst framifrån mot Mk6 (Beakie) hjälm, då en träff på näbben rakt framifrån med lite tur kan få granaten att glida rakt in i ögat på den slemme rymdbanditen. Låt oss sedan hoppas att det var hans dominanta öga och att hans sikte är stört tillräckligt länge för att du ska hinna sätta närmaste solida landmärke mellan dig och honom.

Alternativt, släng snabbt grg:t till din laddare och peka tydligt och anklagande på honom.

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Jag har aldrig sett något någonstans om att chainswords skulle ha monomolekulära eggar, alla vapen jag hittar i codexerna som beskrivs som att de har det har AP2...

Men okej, såhär då:

om allt space marines har är automatiskt 100 ggr bättre än det är i vår värld, oavsett hur töntigt det är, eller hur likt ett existerande vapen/existerande teknologi det på ytan verkar, eftersom det drivs av Rule Of Cool...well, det är sant, det gör det, men liksom, det gör inte vår värld, och då måste vi, för att den här diskussionen överhuvudtaget ska bli meningsfull, bestämma om vi ska applicera logik på 40K, eller rule of cool på vår värld. Om vi inte gör någondera kan vi lika gärna rycka på axlarna och säga "space marines vinner för deras värld drivs av koolhet", och sen finns det liksom inte mycket mer att tillägga till diskussionen.

Och därför vidhåller jag att kinesiska infanterister med motorsågar hade kunnat spöa space marines medelst hordtaktiker; antingen för att de också drivs av rule of cool (varvid de hade blivit effektivare om vi gav dem schyssta masker och axelskydd) eller för att deras motorsågar styrs av samma logik som rymdsmurfarnas.

För att fortsätta på "ömsesidig logik"-spåret: många space marines har uppenbarligen en tendens att slåss barhuvade, särskilt nyckelfigurer som kaptener, sergeanter, terminator-lårder och liknande. Skjut dessa individer med kalashnikov, prickskyttegevär eller nåt i huvudet ett par gånger, och de kommer dö. Kamouflage är ju inte space marines starka sida, så våra arméer hade haft en liten fördel just där.

Ymir

Liten kantbaron
Okej, Ap1/2/3-vapen är det ont om på jorden, vi har inga meltaguns, plasmaguns, power weapons...men hey! MONSTROUS BEASTS!

Vi får bussa en hord elefanter på rymdsmurfarna helt enkelt. De hade ignorerat rymdsmurfarnas power armour, och dessa hade därför dött som flugor när elefanterna tramplade dem.

Och det bästa av allt är att vi har ett enormt bestånd av väldrillade elefanter till hands. Dags att ringa Indien.

chrull

Stockholm Kartell
Ymir said:
Okej, Ap1/2/3-vapen är det ont om på jorden, vi har inga meltaguns, plasmaguns, power weapons...men hey! MONSTROUS BEASTS!

Vi får bussa en hord elefanter på rymdsmurfarna helt enkelt. De hade ignorerat rymdsmurfarnas power armour, och dessa hade därför dött som flugor när elefanterna tramplade dem.

Och det bästa av allt är att vi har ett enormt bestånd av väldrillade elefanter till hands. Dags att ringa Indien.
Nu blev det plötsligt riktigt intressant.

Jorden invaderas av 10 supermänniskor till aliens och inga vapen vi har (som inte samtidigt förstör planeten) biter på dem. Men i Afrika lyckas man ha ihjäl en med en uppskrämd hord noshörningar, i Indien krossas två under elefanter och i Japan kamikazebombar ytterligare två. Vad som händer med den som försvinner i Ryssland är det ingen utom ryssarna som vet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:
Jag har aldrig sett något någonstans om att chainswords skulle ha monomolekulära eggar, alla vapen jag hittar i codexerna som beskrivs som att de har det har AP2...

Men okej, såhär då:

om allt space marines har är automatiskt 100 ggr bättre än det är i vår värld, oavsett hur töntigt det är, eller hur likt ett existerande vapen/existerande teknologi det på ytan verkar, eftersom det drivs av Rule Of Cool...well, det är sant, det gör det, men liksom, det gör inte vår värld, och då måste vi, för att den här diskussionen överhuvudtaget ska bli meningsfull, bestämma om vi ska applicera logik på 40K, eller rule of cool på vår värld. Om vi inte gör någondera kan vi lika gärna rycka på axlarna och säga "space marines vinner för deras värld drivs av koolhet", och sen finns det liksom inte mycket mer att tillägga till diskussionen.

Och därför vidhåller jag att kinesiska infanterister med motorsågar hade kunnat spöa space marines medelst hordtaktiker; antingen för att de också drivs av rule of cool (varvid de hade blivit effektivare om vi gav dem schyssta masker och axelskydd) eller för att deras motorsågar styrs av samma logik som rymdsmurfarnas.

För att fortsätta på "ömsesidig logik"-spåret: många space marines har uppenbarligen en tendens att slåss barhuvade, särskilt nyckelfigurer som kaptener, sergeanter, terminator-lårder och liknande. Skjut dessa individer med kalashnikov, prickskyttegevär eller nåt i huvudet ett par gånger, och de kommer dö. Kamouflage är ju inte space marines starka sida, så våra arméer hade haft en liten fördel just där.
Just chainswords vill jag minnas att de har adamantiumtänder, men där har vi faktiskt en regelgrej som ger oss på jorden en fördel. Chainswords räknas som close combat weapon, precis som en kniv eller en klubba, och ger ingen extra fördel. Så egentligen är inte ett chainsword bättre än, säg en motorsåg (fast som ett enhandat vapen ger det ju en extraattack). Däremot blir vår fysiska styrka ett bekymmer, eftersom den är vad som avgör normala närstrider.

Med rule of cool i bakhuvudet så ger jag nog Ymir en poäng för hans monstrous creature-idé. Det som skulle kunna utmana en tactical squad i fight vore typ tränade noshörningar med keramiskt pansar. På noshörningarna bör det rida helt galna jävla gurkhas med 40 mm. granatsprutor laddade med pansarbrytande ammunition (borde inte gå igenom power armour, men borde störa tillräckligt för att vinna chargen).

Det bekymmersamma blir återigen att Space Marines tenderar att välja när, var och hur fighterna tar plats. Å andra sidan är de ganska lätt-tauntade, så om vi sätter upp ett kaostempel i på lämplig plats, och lägger vårt noshörningskavalleri i bakhåll, tja då har vi en chans.

w176

Förlorad dotter
chrull said:

Jorden invaderas av 10 supermänniskor till aliens och inga vapen vi har (som inte samtidigt förstör planeten) biter på dem. Men i Afrika lyckas man ha ihjäl en med en uppskrämd hord noshörningar, i Indien krossas två under elefanter och i Japan kamikazebombar ytterligare två. Vad som händer med den som försvinner i Ryssland är det ingen utom ryssarna som vet.
Ryssarna satt förmodlingen in en klonad Rasputin.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Utan att veta något om 40k så har jag ett anspråkslöst förslag. Sas det inte tidigare att de skulle anfalla alla kärnkraftverk i serie? Låt oss säga att de gör något sådant och att de rimligtvis har en någorlunda likriktad taktik. Gör en enkel cementfälla för dom. Fine, dom är hårda dödsmaskiner, men placerar vi dem i ca 100 ton betong så lär det ju i alla fall ta ett jävla tag innan de kommer ut? (tillräckligt långt förhoppningsviss för att vi ska kunna ta en sikorsky helikopter och dumpa den lilla cementkuben i marianer-graven)

Simon

Swashbuckler
w176 said:
chrull said:

Jag jobbar asynkront och säger: Tunguska Event.

Ymir

Liten kantbaron
Med rule of cool i bakhuvudet så ger jag nog Ymir en poäng för hans monstrous creature-idé. Det som skulle kunna utmana en tactical squad i fight vore typ tränade noshörningar med keramiskt pansar. På noshörningarna bör det rida helt galna jävla gurkhas med 40 mm. granatsprutor laddade med pansarbrytande ammunition (borde inte gå igenom power armour, men borde störa tillräckligt för att vinna chargen).
Det här är the way to go, helt klart.

Pendragon

Swashbuckler
Fast är en sketen noshörning eller elefant nog för att räknas som en monstrous creature? Jag jänner inte riktigt hade de spelar i samma division som en carnifex. Snarare en krootox. :gremtongue:

chrull

Stockholm Kartell
Simon said:
w176 said:
chrull said:

Jag jobbar asynkront och säger: Tunguska Event.
Jag lägger till en zombie-Tesla till det hela.

Att sen ta vitulvs idé med att man bygger lite kaostempel här och där så har vi snart de där gänget space marines.

omgbambi

Veteran
Vitulv said:
Sanningen är mycket tråkigare: Vår planet är inte ett värdigt mål för Space Marines, eftersom deras uppgift är att möjliggöra storskaliga Imperial Guard-anfall (om vi pratar planeterövring). I vår planets fall finns det inget som skulle kunna hindra en sådan invasion. Imperiet skulle bara gå in, bomba loss från omloppsbana så att man skapar ett antal landningszoner på varje kontinent och sedan landsätta några hundra regementen med Imperial Guard.
^ This

The Iron fist of the Emperor (Imperial Guard) hade bankat och åter bankat sig tröstlös mot moder jord och hällt trupper över henne tills dess att haven var färgade röda. Om vi fortfarande stod upp efter det, skulle Adeptus Astartes göra ett knivskarpt ingripande och avrätta hela vår ledning.

F.ö kan man inte generalisera Imperial Guards då varje planet som ingår i Imperiet är skyldiga att förse IG med trupper, kvalitén på dessa kan variera till lika stor grad som det finns bebodda planeter i Vintergatan - dvs miljoner och åter miljoner.

Min personliga uppfattning är att generellt sett ser jag dom som av samma träningskvalité som Amerikanska soldater är idag, och används på samma sätt som Sovjet under WW2.

Intressant fråga kanske är; kan vår jord som den är idag visa upp ett sådant motstånd att det blir aktuellt med Space Marines?

Ichabod_UBBT

Warrior
Tror att premisserna är lite konstiga. Med tanke på vår planets tekniska nivå så känns det ologiskt att använda sig av få supereffektiva übersoldater, imperial guards är mycket troligare. Av samma anledning som vi inte skickar 100 elitsoldater att invadera Irak. (Man stormar inte ett slott med fullt rustade riddare i första vågen utan med irländska knivmän i läderstring som man har råd att förlora.)

Men om det nu är Space Marines, kanske för att man insett att vår gjord är det "ursprungliga" Terra eller något. I sådana fall tror jag på propagandavinst.

Landa i en eller flera stora viktiga städer (vita huset om vi kör hollywood style). Låt 10 space marines vandra in med en prälle eller lite psykers och få ländernas ledare att kräla. Bråkar de så orbitalbombar man någon random stad, avrättar alla barn, eller liknande ondska och frågar igen. Jag är helt övertygad om att det hade slagit ut de flesta länder organiserade arméer rätt fort.

Sätt sedan upp ett antal "tempel", där Kejsaren erbjuder fri lejd till hans "paradis" innan de utrotar hela planetens befolkning. Paradiset är förmodligen en gruvplanet någonstans, eller så släpper man bara ut dem i rymden 400 mil bakom månen med kejsarens välsignelse.

Förmodligen kommer en förhållandevis stor del av jordens befolkning gå med på detta, då det vet att om de stannar så spränger de planeten. Detta är givetvis inte sant utan bara en ursäkt att få bort folk. När det börjar ta slut, och de som är kvar planerar göra mostånd så får man börja gå in och systematiskt avrätta folk. Men vi det laget finns förmodligen bara rebeller och gerilla kvar. Här börjar de riktigt svåra om man nu inte har tillgång till imperial guards.

Försöker Imperiet ta över jorden, eller anfaller de bara i syfte för att förinta oss? I så fall blir svaret tråkit enkelt: Exterminatus.