Nekromanti Space opera

Troberg

Sinister eater
Vad tror ni om att basera ett spel eller en kampanj på den värld som finns i datorspelet Freelancer som kom för några månader sen?

Man har en lagom stor värld, med många intressanta platser, man har rymdskepp och vapen beskrivna, man har organisationer och deras inbördes förhållanden klara, man har historia. Man har stämning!

Vissa justeringar måste naturligtvis göras i övergången till rollspel. Det funkar inte att man måste slåss så fort man kommer ut i rymden. Planeterna måste ha en större diameter än några kilometer (Det är sant, Bill Gates och grabbarna har gjort en sådan dundertabbe!). Man behöver fylla i den icke rymdskeppsrelaterade informationen.

Bortsett från det så har det en härlig stämning, med vilda nybyggartrakter, piratet, rymdpolis, stora fraktskepp och ännu större slagskepp, små jaktskepp, nebulosor tjocka som potatismos med underliga skeppsvrak och gassamlarskepp som flyter runt i, asteroidbälten täta som ärtsoppa, isasteroider stora nog för att sänka Titanic. Dolda baser, stora rymdstationer, massor av politik och rivalitet. Piratbaser i system med massor av radioaktiv strålning från solen. Hemliga jumpgates och jumpholes (naturliga jumpgates).

Dessutom kan man lätt göra stämningsillustrationer med screenshots...

Naturligtvis tänker jag inte sälja spektaklet, det är bara för eget bruk. Man bråkar inte med Microsofts jurister.

Krille

Super Moderator
Varför just Freelancer?

Jag menar, Star Wars är ju sådär redan. :gremwink:

Dessutom finns ju Niklas73s Starchallenge, och själv donar jag med Skymningshem: Andra Imperiet. Space opera verkar gå en lysande framtid till mötes. :gremwink:

Eta Cassiopea

Veteran
Troberg... det du beskriver liknar mitt project AE...

Tyvärr så kan du inte kolla på materialet p.g.a. serverns internetleverantör strular...

Eta Cassiopea

Veteran
Re: Varför just Freelancer?

Starchallenge...? Var finns det..?

Skymningshem är väl inte en space opera.. en annan planet och lite andra kulturer...

Freelancer är ett himla stämningsfyllt spel. Tror att många som gillar den sortens spel kan lätt identifiera sig i ett liknande rollspel.

Visst Starwars finns... med varför gjordes dataspelet Freelancer när redan massor med Starwars spel finns... Och varför gör man massa olika Fantasy spel när det finns Drakar & Demoner...

Jag tycker det verkar vara en superbra ide!

/Tobbe

Krille

Super Moderator

"Skymningshem är väl inte en space opera.."

Skymningshem, ja, men inte Skymningshem: Andra Imperiet.

Troberg

Sinister eater

Jag fastnade för det. Dessutom tilltalar möjligheten att fixa stämningsbilder genom screenshots mig (eftersom jag är grafiskt handikappad (förutom att jönsa runt med Poser och/eller digkamera)).

Dessutom är det lätt att ge spelarna känsla för världen, bara sätt datorspelet i händerna på dem...

Jag menar, Star Wars är ju sådär redan.
Japp, men det är också uttjatat till den grad att färgen snart flagnar från stardestroyersarna och det kommer att bli en universell brist på "Evil empire grey"-kulören.

Dessutom finns ju Niklas73s Starchallenge, och själv donar jag med Skymningshem: Andra Imperiet.
Fast inget av dem är klara och i vilket fall så utesluter väl inte det ena och det andra det tredje?

Starchallenge verkar lovande (vad jag hört). SH2 är inte riktigt min grej, gillar inte riktigt japs-stuket.

Rising

Vila i frid
"datorspelet Freelancer som kom för några månader sen?"

Är det det nya Elite-liknande spelet? Erm... Jag känner mig verkligen gammal och ålderdomlig när det gäller datorspel nu för tiden. Har absolut noll koll...

Personligen föredrar jag alltid något personligt framför en själlös konvertering, dock. Om du hittar på dina egna rymdskepp skulle jag bli gladare.

"Dessutom kan man lätt göra stämningsillustrationer med screenshots...
Naturligtvis tänker jag inte sälja spektaklet, det är bara för eget bruk."

...man kanske inte behöver illustrationer när det är för eget bruk?

Well, det kan nog bli kul, men man kan nog redan använda något av de redanexisterande späjsfäntäsi-spelen får att uppnå samma sak.

---

Jag skulle dock vilja se ett ordentligt barnsligt space opera-spel, alltså där allting är helt orealistiskt och skitalattjo. Jag ritade en massa serier när jag var liten om RymdMusen, han störtade på främmande planeter och hängde runt på diverse rymdbarer, samt räddade universum stup i kvarten. Ett sådant upplägg skulle vara askul i ett rollspel. Jag började faktiskt på ett jättestort Amos-projekt i högstadiet som skulle fungera lite som Elite, fast med RymdMusen i huvudrollen, och det skulle säkert ha bllivit askul om jag hade fått färdigt det. Liksom, tänk att ta en burgare på Wacky Donalds medan det öser ner syraregn utanför, och sedan dra iväg till isplaneten Bullibulba och jaga mammutar med fotontorpeder... Hur fedt som helst. Blandar man in lite meteoritregn också och en nödlandning på en okänd planet så är ju kvällen räddad.

/Rising

Krille

Super Moderator

"Jag fastnade för det."

Tja, dåså. Fast jag är inte så mycket för att bygga rollspel av andras grejjor. Då snor jag hellre ogenerat in i mina egna. :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Är det det nya Elite-liknande spelet?"

Det är ett av dem. Utöver det så finns Earth&Beyond och snart även EVE.

Troberg

Sinister eater
Är det det nya Elite-liknande spelet?
Det är sämre realism och mindre genomtänkt på många sätt än Elite, men brutalt mycket snyggare. Det är dessutom mer rollspelspotential.

Personligen föredrar jag alltid något personligt framför en själlös konvertering, dock. Om du hittar på dina egna rymdskepp skulle jag bli gladare.
Jag också och jag har ett sådant projekt på sparlåga. Det är dock en rejäl genväg, plus att spelarna har samma igenkänning av världen från början som de har för exempelvis Star Wars.

...man kanske inte behöver illustrationer när det är för eget bruk?
Nej, men det är så lätt och så snyggt att det är svårt att hålla sig. Tänkt dig en bild där en stor, fet gasminer skymtar i en tät nebulosa, en bild av rymdstationen de just dockat vid med planet i bakgrunden, en bild av huvudstaden på New Berlin, en bild av en fraktkonvoj på väg genom isasteroidbälte. Det gör en del.

Well, det kan nog bli kul, men man kan nog redan använda något av de redanexisterande späjsfäntäsi-spelen får att uppnå samma sak.
Jodå, men de känns inte riktigt lika "rätt".

Jag skulle dock vilja se ett ordentligt barnsligt space opera-spel, alltså där allting är helt orealistiskt och skitalattjo.
Jo, det skulle också vara kul, men frågan är hur länge det håller?

Troberg

Sinister eater

Fast jag är inte så mycket för att bygga rollspel av andras grejjor. Då snor jag hellre ogenerat in i mina egna.
Jag gör tvärtom. Jag kör gök-metoden. Jag flyttar in, slänger ut allt jag inte gillar och plockar in mina egna prylar.

Krille

Super Moderator
"Som tyvärr är Pay-per-play, såvida man inte oärligt använder en hack."

Pay-per-month, men annars var det rätt.

Troberg

Sinister eater
Pay-per-month, men annars var det rätt.
OK, men det var faktiskt så jag menade.

I vilket fall spelar jag på princip inte sådana spel. Spelar man dem så lär sig spelmakarna att de kommer undan med sånt otyg och då kommer de att göra mer sånt tills det sitter en myntsil på datorn som man måste lägga i en peng var femte minut för att spela.

Minst.

entomophobiac

Low Prep High Play

Dessutom finns ju Niklas73s Starchallenge, och själv donar jag med Skymningshem: Andra Imperiet. Space opera verkar gå en lysande framtid till mötes.

Och? Bevisar inte marknaden gang pa gang att den inte kan bli mettad?

Det finns miljarder rollspel derute som baserats pa olika saker. Farscape, Babylon 5, Star Trek, Star Wars, Aliens... etc etc. Det kommer nog heller inte ta slut. Rollspel pa Star Gate har jag for mig er pa veg, till exempel, och for att fortsatta har vi ju redan Judge Dredd, Mutant Chronicles, Mutant RYMD, Traveller, Fading Suns och en hel del (multiplicerat med 100) andra titlar som er mer eller mindre velkenda.

Och du seger att Starchallenge och Skymningshem skulle recka? Starchallenge verkar intressant, men min bild av Skymningshem er ganska neutral/intetsegande, eftersom jag inte er helt inne pa de flesta teman du anvender. Deremot anvender jag ibland Grensverldar som referens for olika saker, eftersom det anvender en sa vetenskaplig "approach" som jag sjelv inte kan gora p ga okunskap.

Jag skulle faktiskt hellre se ett Freelancer RPG. Sa "Varfor" er inte en del av ekvationen, serskilt som svaret "derfor att" er det forsta som kommer upp...

Vad sedan geller Star Wars sa tycker jag att det fortfarande er en helt suveren spelverld, men ack sa trakig. Jedis, stormtrupper och termiska granater i all ara, men efter ett tag kenns det gammalt. Jag vet att det gar att anvenda det till mycket, men efter att ha inhandlat och lest lite andra - mer scifi orienterade produkter - sa har det slagit mig hur smalt SW egentligen er. Och Space Opera har egentlgen aldrig tilltalat mig.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge

Planerar att ge ut Starchallenge under 2003 om tiden räcker till. Spelet är klart men måste korrekturläsas. Speltestat är det också. Inte minst av tre eminenta forumiter som inte sågade sönder det iaf!