Nekromanti [Spandex] - Nytt namn?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
»Spandex« är ett lättillgängligt namn däremot, om än med möjligt olyckliga associationer.
Ja, jo... Just nu känns det fortfarande som det mest tilltalande alternativet, trots att jag fått in många förslag. Jag vill gärna tro att det inte är av bekvämlighet/vana jag tycker så, dock.

Arfert

Facit
krank said:
DeBracy said:
»Spandex« är ett lättillgängligt namn däremot, om än med möjligt olyckliga associationer.
Ja, jo... Just nu känns det fortfarande som det mest tilltalande alternativet, trots att jag fått in många förslag. Jag vill gärna tro att det inte är av bekvämlighet/vana jag tycker så, dock.
Låt oss säga så här... chansen att jag skulle köpa ett spel med namnet "Spandex" är låg, jag skulle tro att det var nåt slags parodispel (om jag inte vetat vad det var innan jag såg det). Där man skulle spela nån slags larviga superhjältar som hävde ut sig "holy handgranades!" och sånt.

Fast det går ju att sälja spel med missvisande namn, som Panty Explosion och Götterdämmerung. (OK, det senare är ju ett dåligt exempel, kanske, det har nog inte sålt upp till förväntan. Gissar jag).

krank

Arfert said:
Låt oss säga så här... chansen att jag skulle köpa ett spel med namnet "Spandex" är låg, jag skulle tro att det var nåt slags parodispel (om jag inte vetat vad det var innan jag såg det). Där man skulle spela nån slags larviga superhjältar som hävde ut sig "holy handgranades!" och sånt.
Å andra sidan har samtliga alternativ jag hört hittills haft andra, nästan ännu mer oönskade, associationer. åtminstone för mig...

krank

Arfert said:
MegaFX

är en ganska snygg ordbild, lätt att göra en logga av. Inte helt oviktigt.
Fördel: Lätt att göra logga av.

Nackdel: låter som en rakhyvel från sent 80, tidigt 90... =)

krank

Hakanlo said:
Inte helt nydanande kanske... men vad sägs om "FX" (uttalat som "effects"), kanske med ett prefix, som "SuperFX", "HeroFX", "MegaFX", "BioFX". Eller kanske "SpandX"?

Ett "X" eller "Z" eller två kan aldrig vara fel när det handlar om superhjältar. Eller...?
Nackdelar:

#1. Låter som en tafflig action-Tv-serie... F/X hette den visst. 90-tal när det är som sämst...

#2. Marvel har redan en massa X, och jag vill inte verka för Marvelsk...

krank

• Spandex (låter bra, men ger fel associationer)
  • Torn / Torn Spandex ("torn" finns på svenska också...)
  • Ultra (fördel: associationer till MK Ultra...)
  • Super (jaha, ett spel om A-lagare?)
  • Nova (nackdel: känns snott från Aberrant... annars bra.)
  • SUPERHERO (frågan är om det ger bättre associationer...)
  • Grey (snyggt namn, men passar det? jag tänker bara utomjordinar i Arkiv X, och på Royos "grey over greyer grey"...)
  • Crimson (Stålmannens mantel, eller hur är tanken?)
  • Atom (låter som en väldigt tidig typ golden/silver age-grej, "kapten atom", få sina krafter från radioaktivitet...)
  • Deus (Deus Ex? Annars ballt. Kanske nåt annat som har med gudar att göra? Det finns väl ett superhjältespel som heter typ Chimera eller nåt...)
  • Superior (diskas eftersom en kompis' superhjältekampanj heter just så...)
  • Mega (som i MEGAmarvel, den gamla kompletterande marveltidningen?)
  • FX ("effects"... Associationer till kass 90-tals-tvserie.
  • SuperFX (se ovan)
  • HeroFX (se ovan)
  • MegaFX (se ovan, plus MegaMarvel-invändning)
  • BioFX (se ovan)
  • SpandX (Om det varit en Marveltitel skulle den helt klart hetat så!)

Möller

Hubert Hortlax
Spandex.

Ordet ligger rätt i munnen, ger hyfsade associationer och får en att första gången dra en aning på munnen.

För att undvika "holy handgrenades"-oneliners så toppa av det hela med ett lerigt omslag och en snygg undertitel för att verka seriös.

Fallen Publishing kör ju omvänt: (Hyfsat) seriös titel och omslag, aningen humoristisk undertitel för att tona ner.

KamiFisk

Hero
Tänkte ge en liten förklaring till mina namn.

Grey: Spelet är inte svart vitt människan jobbar i gråzoner, vill man verkligen ut och vara hjälte när döden ändå är relativt nära?(nu är jag lite inne på hur jag skulle spelleda det.)

Atom: Exakt som du tolkade det, lite av en hyllning till de tidigare erorna.

Crimson: Jag gillar bara namnet ingen särskild anledning.

Deus: Här tänkte jag mer Deus ex machina.
Superkrafter är ju ganska onaturliga, kändes som om det passade temat, vanliga människor med superkrafter.
Deus syftar också på människans två sidiga natur, Livet med masken på och livet utan masken(Återigen hur jag skulle spelleda det)

krank

Arfert said:
Om den ska heta Spandex ska det ju såklart heta SpandX. Mycket bättre.

...eh...

Bättre? På vilket sätt? Blinkar inte alla 80-90-talssirenerna i takt med larmet?

//Krank, kanske mättad på X-titlar efter allt marvelläsande

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag funderade på att även föreslå namnet Zarathustra, men vet inte om det ger de associationer du vill ha. Jag vet faktiskt inte alls vilka associationer det ger hos någon annan än mig själv, men jag gillar det.

Nackdel: När någon gör en lista på svenska rollspel i bokstavsordning kommer det att hamna sist.

/tobias

krank

Gurgeh said:
Jag funderade på att även föreslå namnet Zarathustra, men vet inte om det ger de associationer du vill ha. Jag vet faktiskt inte alls vilka associationer det ger hos någon annan än mig själv, men jag gillar det.
Jag tänker Iran och Indien, men önskar att jag kunde associera mer till Nietzche, för då hade namnet funkat bättre...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tänker Iran och Indien, men önskar att jag kunde associera mer till Nietzche, för då hade namnet funkat bättre...
Precis. Jag associerar till Nietzche i första hand, men det gör uppenbarligen inte alla.

/tobias

Nässe

Myrmidon
Hur funkar Ubermensch?

Också rätt långt bak i listan i och för sig.... Lite nazi-varning också...

hakanlo

Hero
krank said:
Hakanlo said:
Inte helt nydanande kanske... men vad sägs om "FX" (uttalat som "effects"), kanske med ett prefix, som "SuperFX", "HeroFX", "MegaFX", "BioFX". Eller kanske "SpandX"?

Ett "X" eller "Z" eller två kan aldrig vara fel när det handlar om superhjältar. Eller...?
Nackdelar:

#1. Låter som en tafflig action-Tv-serie... F/X hette den visst. 90-tal när det är som sämst...

#2. Marvel har redan en massa X, och jag vill inte verka för Marvelsk...

Jag håller med om både #1 och #2. Men båda dessa invändningar gäller ju "Spandex", tycker jag. Mina förslag utgick från det intryck jag får av "Spandex" - jag trodde helt enkelt att #1 och #2 var precis vad man önskade. En feature, inte en bugg. (Okej, stryk ordet "tafflig").

Eftersom jag inte vet något om spelet i övrigt så stod namnet för det intryck jag fick, och om detta mitt intryck inte motsvarar dina intentioner så har jag svårt att se något annat än att du absolut bör byta namn. Om nu inte jag får helt andra intryck än alla andra, som inte heller känner till spelet.

Arfert

Facit
Jag tycker Spandex verkligen låter som en titel på en tafflig TV-serie.. typ en sån här:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/e9Q3orQhEcA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/e9Q3orQhEcA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Xspand
SpendX

X:et är ju med i Spandex även om det inte står fram så som jag är rätt säker på att du menar med tex SpandX, där man gör en grej av X:et.

Spandecs?
Exspand
X-band

Nej jag vetefan, det är svårt.
Jag tycker som Arfert att Spandex ger oseriösa vibbar, men det är samtidigt det bästa förslaget på ett namn till ett spel om superhjältar som uppkommit i den här tråden än så länge!

krank

Draugen said:
X:et är ju med i Spandex även om det inte står fram så som jag är rätt säker på att du menar med tex SpandX, där man gör en grej av X:et.
Precis så menar jag, ja - jämför ordbilden "spandex" med "SpandeX" eller "SpandX" -var lägger man mest märke till X:et?

Draugen said:
Jag tycker som Arfert att Spandex ger oseriösa vibbar, men det är samtidigt det bästa förslaget på ett namn till ett spel om superhjältar som uppkommit i den här tråden än så länge!
Ja, det är precis så jag tänker också, ja. Jag säger på intet vis att Arfert har fel vad gäller de oseriösa vibbarna, men trots dessa så har jag lättare för Spandex än jag har för det förslag som lagts fram hittills.

Nackdelen med en sån här tråd är att det så lätt blir prestige. Någonstans måste jag t.ex kunna säga att jag inte gillar ett förslag utan att det upplevs som en inspirationsdödare eller personligt påhopp.

Det är helt enkelt så att om jag ska byta från ett dåligt men inarbetat namn så vill jag att det nya ska vara bra, och inte ungefär lika dåligt, fast på ett annat sätt...

Ram

Skev
krank said:
<ul style="list-style-type: disc">[*]...[*]Mega (som i MEGAmarvel, den gamla kompletterande marveltidningen?)
...[/list]
Delvis det men framförallt för att för att det är kort, "snärtigt" och ger rätt associationer (åtminstone för mig). Sedan är det en liten vink åt O-mega också.

Om man skulle sätta några nyckelord på spelet så har jag antagit superhjältar, spandex, drama, val och "skitigare". Är det någorlunda rätt uppfattat?