Nekromanti [Spandex] - Termer

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu tänker jag fråga om något så tråkigt som termer, för det står helt still i skallen på mig.

Först lite sammanhang, som man kan skita i om man vill:

I Spandex köper man Superkrafter för poäng. Man bygger sin egen kraft med hjälp av olika byggstenar.

I grunden börjar man antingen med en Primärkraft, som består av Kraft (fräs) och Kontroll (styrsel), eller med en Sekundärkraft, som har en fast kostnad (Kraft och Kontroll köps enligt samma regler som färdigheter). Sedan kopplar man på ytterligare tillägg och grejer.

Det jag har, är alltså lite kategoriseringsproblem bland de saker man kan lägga till sina krafter för att göra dem billigare. Jag behöver termer.

#1 - Saker som krävs för att man ska kunna aktivera sina krafter alls. Till exempel att man har spenat, sin gröna ring, eller blir riktigt, riktigt arg.

#2 - Saker som gör att ens krafter fungerar sämre. Till exempel kryptonit.

#3 - Saker som är direkta nackdelar med ens kraft. Att alla ens kläder rivs sönder när man expanderar sitt kraftfält, eller att folk som är i närheten när man skjuter sina kraftstrålar får strålskador.

#4 - Ett samlingsnamn på #1-3.

Dessutom måste det finnas ett sätt att tala om att man t.ex inte får köpa ovanstående hur som helst, så NÅGOT ord av typen begränsning/restriktion/etc måste finnas kvar.

krank

Egna funderingar, eftersom ingen kommer med några:

#1 skulle kunna vara villkor. Man har spenat, grön ring eller att bli arg som Villkor för att få aktivera eller kunna fullt ut utnyttja sin förmåga.

#2 skulle kunna få vara begränsning. Det är inte klockrent, dock.

#3 känns som att det skulle kunna få vara nackdel, rakt av. Nackdelen med att ha kraften är att när den aktiveras blir man av med sina kläder.

Jag funderar på om #4 skulle kunna få vara Begränsning. Alla de här sakerna är Begränsningar. Det betyder dock att #2 måste heta något annat.

EDIT. "Svaghet"? Kryptonit är ens svaghet? Inte heller helt klockrent, men det är i varje fall eget.

Restriktioner är fortfarande ledigt för annan användning, vilket känns helt Ok för min del.

hakanlo

Hero
Lite förslag:
#1 Aktivator (Katalysator?)
#2 Motmedel (Inhibitor?)
#3 Biverkning (Sekundärverkan?)
#4 Restriktioner (då blir "begränsning" kvar)

Kul att hitta på termer!

krank

#1: Villkor
#2: Svaghet
#3: Nackdel
#4: Restriktion

Dvs, en blandning (typ) av lite olika förslag och så. "Restriktioner" är de ju egentligen allihop, så jag tycker de funkar som samlingsnamn. De är alla begränsningar av kraftens möjligheter. Nackdelar tycker jag specifikt är typ "det dåliga med X är..." - och att man t.ex inte kan flyga när man håller i kryptonit tycker jag inte riktigt känns som det: "det dåliga med flygförmågan är att den inte funkar när man håller i kryptonit" känns närmast... småsint.

Jag ska grunna ett tag till, sen ska jag äntligen skriva klart regeltexten kring de här =)

Rickard

Urverk speldesign