Nekromanti Sparlåga

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Har det hänt något med detta? Är det någon som faktiskt på allvar hört sig för om licensen? Sitter och ruvar på en mindre skattgömma i form av de kvarvarande delarna av ett arv. Inte helt osugen på idén.
Inte vad jag vet, men jag är ganska säker på att kostnaden för licensen är större än de intäkter man kan förvänta sig från den.

Tyvärr.

/tobias

Anarchclown

Swashbuckler
Förmodligen. Jag är ändå intresserad av att veta vad den är. Jag skulle ju inte direkt drivas av något vansinnigt stort vinstintresse.

CapnZapp

Myrmidon
Gurgeh said:
Inte vad jag vet, men jag är ganska säker på att kostnaden för licensen är större än de intäkter man kan förvänta sig från den.
Mja.

En licens är ju inte värd mer än de intäkter den genererar. Om jag precis gjort ett generiskt fantasyspel köper jag ju bara DoD-licensen om jag tror extraintäkterna (för att folk känner igen namnet "Drakar o Demoner" mer än "Zapps Generiska Fantasy") överstiger licenskostnaderna.

Om detta verkligen är fallet är det ju samma sak som att
1) RiotMinds har en annan åsikt om de förväntade intäkterna
och/eller
2) De sätter en prislapp som i praktiken är samma sak som "vi vill inte sälja".

Zire

Swashbuckler
1) RiotMinds har en annan åsikt om de förväntade intäkterna
Framför allt så kanske de har ett annat krav på de förväntade intäkterna.

Det handlar ju inte bara om att generera pengar från ett varumärke. De har ju lagt en massa tid och möda på sina produkter så de ser nog gärna att en uppköpare inte bara testar att ge ut något och ser hur långt de kommer, utan verkligen vågar satsa för att göra en bra produkt som når och uppskattas av spelare ute i Sverige. Annars kan de ju lika gärna bara sitta med licensen ifall de skulle få inspiration i framtiden. Så skulle åtminstone jag resonera om jag vore dem.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om licensprodukter

Nu är det här ett rent hypotetiskt resonemang eftersom jag varken känner till priset på DoD-licensen eller Riotminds villighet att sälja eller hyra ut den.

Det handlar ju inte bara om att generera pengar från ett varumärke. De har ju lagt en massa tid och möda på sina produkter så de ser nog gärna att en uppköpare inte bara testar att ge ut något och ser hur långt de kommer, utan verkligen vågar satsa för att göra en bra produkt som når och uppskattas av spelare ute i Sverige. Annars kan de ju lika gärna bara sitta med licensen ifall de skulle få inspiration i framtiden. Så skulle åtminstone jag resonera om jag vore dem.
Något som borde vara uppenbart är att ju dyrare licensen är, desto mindre möjligheter har en framtida rollspelsmakare att tillverka en bra produkt, eftersom han eller hon då tvingas spendera pengar på licensen, som istället kunde ha använts till att köpa fler illustrationer, korrekturläsare, bättre papper i böckerna eller annat som hade ökat produktens värde. Om man som licensinnehavare är intresserad av en bra och framgångsrik produkt bör man alltså sälja den så billigt som möjligt, men bara till en rollspelsmakare som man verkligen tror på.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Om licensprodukter

Med det resonemanget borde man inte lägga pengar på reklam heller, eftersom det också tar pengar från produktionsbudgeten.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

wilper said:
Med det resonemanget borde man inte lägga pengar på reklam heller, eftersom det också tar pengar från produktionsbudgeten.
Och det stämmer ju: Lägger du för mycket av dina pengar på reklam får du för lite pengar kvar till annat.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

wilper said:
Om man inte gör reklam kommer man inte att nå spelarna, och det var en del av den beskrivning jag kommenterade.

/tobias

CapnZapp

Myrmidon

Klart licensinnehavaren vill få ut så mycket pengar som möjligt.

Att få ekonomi i det hela, dvs det du talar om, är inte licensinnehavarens uppgift - det är köparens.

Vad jag kommenterade på i mitt inlägg var Gurgehs påstående att licensen skulle vara dyrare än vad intäkterna mäktade med. Det går ju inte ihop; det är ju att likställa med "vi vill inte licensiera vårt spel".

Priset handlar om tillgång och efterfrågan.

Om de tilltänkta köparna gör sitt jobb och räknar på ekonomin (utan nostalgins skygglappar etc) och kommer fram till att priset är för högt - ja då sänks det.

Iallafall om säljaren vill göra affär.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

CapnZapp said:
Det går ju inte ihop; det är ju att likställa med "vi vill inte licensiera vårt spel".
Vilket väl också var Gurgehs poäng?