Nekromanti Sparlåga

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
rjonas said:
Jag tror att Open Gaming License som D&D 3E släpptes under är den bästa affärsmodellen.
Möjligt. Att man sen får sätta ordentliga citattecken kring "open" är en annan sak =)
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
De hade två modeller. OGL hade lägre krav än d20. Men det hindrade dem inte från att hyra ut D&D-namnet till Kingdoms of Kalamar. Jag minns inte exakt skillnaden mellan OGL och d20 men man fick i alla fall inte förändra reglerna för rollfigursskapande och man fick inte använda Wizards IP som till exempel D&D, mind flayer eller beholder. I övrigt var det fritt fram. Sen ströp de hela skiten.

Hursomhelst. RM skulle kunna låna ut Drakar och Demoner-namnet till vem som helst som tryckte alster via exempelvis Publit. De skulle till och med kunna kräva ett pliktex av alla produkter som trycktes via den kanalen. På det viset skulle de behålla kontrollen över varumärket utan att för den skull begränsa kreativiteten hos de som vill publicera för DoD. (Ett avtal med Publit är allt som skulle krävas).

Jag är ju inte jurist men tänk dig att Publit paketerar en produkt liknande Mylings småäventyr där DoD-loggan ingår och att Publit skickar ett par kronor till Riot Minds för alla ex av den produkten de trycker. Så tjänar man pengar utan att lyfta ett finger.
 

Gibbon

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
70
Location
Norrtälje
Smrtihara said:
Men det är väl inte som att Riotminds är skyldiga dig något? De har investerat tid, energi och pengar. Troligtvis tid, energi och pengar från sin familj också. De har de gjort nu så länge som de har fått mer energi tillbaka av att göra det.

Varför skulle du inte betala 80 spänn i kvartalet för det, du vill ju uppenbarligen ha materiale? Hur mycket brinner du för rollspelshobbyn?
Jag måste tydligen förtydliga. NEJ det handlar inte om mig och om jag vill ha dem på PDF. Det handlar om möjligheten att sprida denna hobby till NYA spelare... det gör man inte genom att ta 80 spänn på en diffus liten sajt som bara redan invigda känner till... det gör man genom att sprida materialet till så många ställen som möjligt.

Det här är först och främst en möjlighet för RIOTMINDS att när dom kommer tillbaka (om) med en ny version (för glöm att dom kommer ha samma regler som nu) så har dom kvar en fanbase... som tack vare spridningen av detta material kanske skulle bestå av mer än oss 30+ rpg-gubbar.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det där med öppna licenser, tredjepartsaktörer et.c. är nog ingen enkel matematik, vad jag sett av det.

Men ja, ur aspekten att man tjänar iaf. merparten av intäkterna på grundböcker och mindre och mindre på supplement, ju mer specialiserade de är, och givet att det totala antalet tillgängliga supplement samtidigt är positivt för att locka kunder - så blir slutsatsen att någon form av öppen licens är lönsamt.

Men t.ex. för WotC och OGL så tror jag inte att det blev effekten. OGL omfattade till största delen grundmaterialet, själva kärnan i spelet. Det gick alltså för spelare att få tillträde till kärnan av D&D och sen leta upp homebrew/tredjepartsprodukter för att komplettera - och därmed eg. aldrig ge någon intäkt för WotC.

Var det en signifikant stor del av spelarna som gjorde det? Ingen aning. Men om mängden publicerat/tillgängligt tredjepartsmaterial alt. homebrew/semiprofessionellt material är tillräckligt stor så är förmodligen det första det slår mot, alla supplement som ursprungslev. ger ut.

För att uppfylla resonemanget enl. ovan, borde WotC alltså snarare släppt spelvärldarna som Eberron och liknande fritt enligt OGL och därmed lockat fler att skaffa sig PHB och DMG för att kunna spela med gratismaterialet...

Och risken är stor att det blir samma sak om man försöker ge ut DoD på samma premisser.

Lägg därtill att en semiprofessionell konstruktör som "bara" behöver inrikta sig på att producera supplement, äventyr eller settings, som kräver mindre jobb än att slita med grundreglerna, därmed enklare kan tjäna pengar på sitt begränsade arbete, jämfört med den som tar den stora risken/mesta slitet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Frånsett då att det som finns kvar är så öerhört små mängder att jag tror att fildelning varken gör till eller från. Och jag menar, DoD Trudvang-material -finns- ju redan på torrentsajterna, liksom
Aha, hade jag ingen aning om. Vet att det fanns lite av DoD6-prylarna, men inte DoDT. ... Men vad gnäller folk om då? :gremwink:
Nå, men seriöst. Jag menar mest bara att varför skulle Riotminds ha en skyldighet eller räknas som mindre rollspelare för att de inte vill dela ut sitt material? Det har inte med saken att göra och det kan finnas en massa olika skäl. Alla gillar inte fildelning, dessutom tycker jag att det faktum att finns böcker i butik kan vara relevant.

Så goodwill är inte värt att ha i rollspelsbranschen? Det är inte värt något att vara schysst?
Det är inte det jag menar och det vet du. Nu klämmer du bara åt mig bara för att jag formulerade mig klantigt.

No argument there. Jag har ingen aning om vad Kim har för avtal med Riot, men åtminstone de böcker Neogames har kvar i lager borde man väl vänta med att lägga ut på pdf tills (långt) efter att Neo sålt slut dem. Resten av materialet, det som är out of print, ser jag däremot ingen poäng med att sitta och tjyvhålla på; släpp det fritt så hela rollspelshobbyn kan ha glädje av det, om ni nu inte har andra planer för materialet.
Inte jag heller - vad gäller Kim och Riot alltsåö. Säger inte heller emot det övriga du säger. Och allt jag egentligen har sagt är att jag kan förstå dem, inte att jag nödvändigtvis håller med dem. Kort sagt kan jag förstå den som vill försvara varumärken och sina pengar, även om jag själv inte skulle ha hanterat det så. Jag är för att försöka vara fri med produkter i all den mån man kan. Vi måste dock också tänka på att Riotminds sagt att de går ned på sparläge - inte att de slutat helt och hållet, vilket innebär att det ändå fortgår från deras sida. Gamet är inte riktigt slut än, även om detta antagligen är förlängningen av sista halvlek.

Alltså - för att vi inte ska tackla varandra mening för mening utan att komma någonstans: Det jag ville ha sagt var att det kan finnas flera skäl för Riotminds att inte vilja ge bort sitt material. Alltifrån principiella till ekonomiska, vilket jag kan förstå om jag kliver ut mitt eget synsätt för en stund. Därmed finns det ingen egentlig anledning att beskylla dem för någonting. Inte på den kanten i alla fall. Om man sedan vill beskylla dem för spelmässiga brister så varsågoda - jag kan hänga på jag också. Men som Vitulv sade, de är ju inte skyldiga spelhobbyn ett dyft.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dubbelsetting är kanske en bra ide. Jag tror att själva "grundboxen" ska vara setting-fri. Bara en känsla.

Alltså med separata settings och/eller äventyr.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gibbon said:
Smrtihara said:
Men det är väl inte som att Riotminds är skyldiga dig något? De har investerat tid, energi och pengar. Troligtvis tid, energi och pengar från sin familj också. De har de gjort nu så länge som de har fått mer energi tillbaka av att göra det.

Varför skulle du inte betala 80 spänn i kvartalet för det, du vill ju uppenbarligen ha materiale? Hur mycket brinner du för rollspelshobbyn?
Jag måste tydligen förtydliga. NEJ det handlar inte om mig och om jag vill ha dem på PDF. Det handlar om möjligheten att sprida denna hobby till NYA spelare... det gör man inte genom att ta 80 spänn på en diffus liten sajt som bara redan invigda känner till... det gör man genom att sprida materialet till så många ställen som möjligt.

Det här är först och främst en möjlighet för RIOTMINDS att när dom kommer tillbaka (om) med en ny version (för glöm att dom kommer ha samma regler som nu) så har dom kvar en fanbase... som tack vare spridningen av detta material kanske skulle bestå av mer än oss 30+ rpg-gubbar.
Det är just av de där skälen de bör sälja licensen istället för att hålla på den. Då slipper de bekymra sig och någon annan kan försöka att sprida ett nytt DoD till nya spelare. :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Sälja eller låna ut den. Eller hyra ut den.
Jepp, latt hyra ut licensen vore iof bra om Riotminds som bolag kommer att leva kvar och de vill dra pengar till det. Eller om de behöver pengar till något annat. Dessutom blir väl det billigare för den som vill köpa - i alla fall på kort sikt (då det på sikt måste bli billigare att köpa lös den?).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Hm, är det inte upp till Paradox vem som får licensen? För de äger väl fortfarande varumärket?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Ymir said:
Vi har ingen statistik att tillgå på vad DoD betyder för folk, och det enda vi kan kläcka ur oss om varumärkets betydelse är lösa spekulationer.
Även om du inte tror på marknadsföring så är det några andra i världen som gör det. Två argument:

1. Drakar och Demoner är det mest kända svenska rollspelet. 30 år med (i sammanhanget) enorm uppmärksamhet i media. Bland allmänheten är det t.o.m. synonymt med rollspel (ser man ofta i tidningsartiklar etc).

2. Ett känt varumärke är mycket viktigt för ett varumärkes styrka. Detta är ett känt faktum bland alla som sysslar med någon form av marknadsföring - läs några böcker eller undersökningar om det istället för att gissa!

Observera att det kan finnas starkare varumärken på den svenska marknaden men det kan vi bara spekulera i tills man har en riktig undersökning. Eon skulle jag säga är ett starkt varumärke inom rollspelssverige. Problemet med Eon är att regelsystemet är krångligt och därför inte så lättillgängligt för nya unga spelare (detta är en personlig reflektion men ställt mot DoD's kända varumärke spelar det extra stor roll).

Ymir said:
Därför hävdar jag, att det inte finns något som helst egenvärde i varumärket DoD; samhällets fixering vid varumärken och deras upplevda "rykte" är, at best, en kapitalistisk konstruktion för att få oss att köpa prylar. På samma sätt, visst, berömmelse = publicitet = reklam = folk köper produkten, men gör det den tvunget förtjänt av att bli köpt? Absolut inte.
Så om alla dina vänner säger att ett visst spel är bra och ett annat spel är skitkasst så köper du alltid det som de säger är dåligt?

Ymir said:
Den eventuella gratisreklam märket DoD innebär borde dessutom vara fullkomligt betydelselös, av två skäl:
- Dess mediala och popkulturella utrymme, while befintligt, har de senaste två decennierna eller så varit oerhört litet. Jag vidhåller att knappt en kotte bland vanligt folk (icke-rollspelare) någonsin har hört talas om DoD, men ser fram emot att bli motbevisad, hur det nu skulle gå till.
Drakar och Demoner nämns ofta i media bland "vanligt folk":
Exempel: sök på "Drakar & Demoner-hårdrock"

Jag förstår att du inte vill att varumärken inte spelar någon roll men det spelar faktiskt mer och mer roll i dagens samhälle. Sedan att varumärkeslojaliteten minskar är en annan sak.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Nä, Riotminds köpte loss det för ett antal år sen (tror det var innan Drakar och Demoner: Trudvang släpptes).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Brynolf said:
Hm, är det inte upp till Paradox vem som får licensen? För de äger väl fortfarande varumärket?
Riotminds AB äger varumärket Drakar och Demoner.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Arfert said:
Dubbelsetting är kanske en bra ide. Jag tror att själva "grundboxen" ska vara setting-fri. Bara en känsla.

Alltså med separata settings och/eller äventyr.
Grundbox som är settinglös och separata kampanjvärldar.
jag tror personligen att detta är en jävligt bra ide.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg kanske kunde man använda sig av ett kontinent system. T ex en kontinent med klassisk barnvänlig sword and sorcery i Dungeons and dragons anda. En sorts Ereb Altor (men självklart inte Ereb utan något nytt) med riddare och alver. en annan kontinent kunde vara en mörkare skitigare fantasy setting med förankring i europeisk medeltid. typ game of thrones eller Rome.

möjligheterna är ju oändliga.

Detta är något jag funderat på ganska länge faktiskt. Kanske läge nu att skapa min egen fantasy värld?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Brynolf said:
Hm, är det inte upp till Paradox vem som får licensen? För de äger väl fortfarande varumärket?
Såsom andra påpekat:
Rättigheterna till Drakar och Demoner har RiotMinds fram till 2000 licensierat från Paradox Entertainment, men med den sjätte utgåvan av Drakar och Demoner (Drakar och Demoner (2000)) köptes licensrättigheterna av RiotMinds grundare Magnus Malmberg och Theodore Bergquist.
... från Wikipedia angående Riotminds.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Arfert said:
Dubbelsetting är kanske en bra ide. Jag tror att själva "grundboxen" ska vara setting-fri. Bara en känsla.

Alltså med separata settings och/eller äventyr.
Det tror jag också. Det skulle vara i linje med ursprunget. (Det kanske man ska vara försiktig med att använda som ledstjärna). Låt säga multi-setting: enkelt att använda Trudvang, Ereb, Mundana, Ereb eller Döda skogen.

Jag tror du är inne på något med Fantasy!: att en begränsad äventyrsplats, snarare än en hel värld kommer med spelet.

Edit: tog bort lite text som passar bättre i annan tråd.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
solvebring said:
Brynolf said:
Hm, är det inte upp till Paradox vem som får licensen? För de äger väl fortfarande varumärket?
Såsom andra påpekat:
Rättigheterna till Drakar och Demoner har RiotMinds fram till 2000 licensierat från Paradox Entertainment, men med den sjätte utgåvan av Drakar och Demoner (Drakar och Demoner (2000)) köptes licensrättigheterna av RiotMinds grundare Magnus Malmberg och Theodore Bergquist.
... från Wikipedia angående Riotminds.
Fast det där tror jag inte på. Jag tror artikelskaparen på wikipedia blandat ihop ett och annat. Varför skulle de ha rättigheterna "licensierat från Paradox Entertainment" innan de släppt något alls. Så som jag minns det köpte de rättigheterna i tid med att de kunde släppa DoD Trudvang, med uttalanden om att de ÄNTLIGEN kunde forma om Drakar och Demoner så som de ville ha det.
 

Spilåpipa

Veteran
Joined
14 Apr 2008
Messages
29
Rehn said:
Så som jag minns det köpte de rättigheterna i tid med att de kunde släppa DoD Trudvang, med uttalanden om att de ÄNTLIGEN kunde forma om Drakar och Demoner så som de ville ha det.
Stämmer.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Skojar du? Om man vill att det är dåligt när saker inte är gratis så mäts engagemang i pengar.

Rollspel KAN vara gratis men för den sakens skull så är det inte dåligt att sälja sitt material för en mer eller mindre symbolisk peng.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag tror knappast att man värvar nya framtida kunder genom att släppa gamalt material gratis. Man värvar nya kunder genom aktiv marknadsföring. Varumärket måste synas, man måste skapa nytt.

Det är vi lite äldre som plöjer igenom gamalt DoD-stuff, inte kidsen som ska börja med hobbyn. De kollar in det senaste eller det som någon redan invigd presenterar.

Det var inte särskilt tydligt i ditt första inlägg om du mest önskade Riotminds lycka till eller var bitter över att de tar betalt en struntsumma (för målgruppen) för sina grejor.
 
Top