Nekromanti Spcial stuff

Rickard

Urverk speldesign
Ok.. Jag satt och kollade lite på Inloggadelistan när jag såg något inlägg om "Skarpskyttarna" i Eon.. Eon har massor av "sådant där".. Typ lyfalisvärd... glasrustning... och givetvis någon sorts utövare som får tillgång till sådant.. De har med andra ord lite specialgrejer för olika raser.. Jag vill inte egentligen inte säga vad jag egentligen tycker om sådana saker.. Vad har vi i DoD, då?

Finns det något liknande och använder ni er av det?

Som ni kanske vet spelar jag i Ereb Altor.. Världen har några drakryttare i Cereval som känns överutstuderade.. Det finns några löjliga "dödsdansare" i Alver.. Och sedan finns det...? Uhm..

Inga sådana specialgrejer använder jag vad jag kommer ihåg.. Det skulle vara egna saker i så fall.. Som de legoknektar som reser från krig till krig och lever på att döda andra.. De brukar kallas för Stormjägare i mitt DoD.. De får inga coola specialsaker från början utan det är mest ett öknamn på legoknektarna.. Ett dåligt rykte, kan man säga..

Har ni andra några egna påhitt? Typ yrken eller speciella föremål..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hatar när man säger något på engelska när man lika gärna kan säga det på svenska (om man inte citerar) så därför orkade han inte ändra ämnesraden när han stavade fel

Kaigon

Helmgast
Eftersom du inte direkt begränsade vilken version du pratade om:

<font size="6"> Hängivna! </font size>

/Zimmerman - Som tyckte att det räckte

Ceetan

Warrior
ghm..........än engång viar det sig att det finns människor med olika uppfattninar. (som givetvis kan få ut mycket av varandra*pekar på alla bra golem ideer jag fick*). vi har ganska gott om sånt...men å andra sidan började vi spela Chronopia där alltig är mera nischat. och gav oss egentligen först ut i Altor när altors baksida kom (och vi hade fått tag på lite gamla böcker. Detta kanske kan frmstå som otroligt, men jag har faktiskt tom lyckas använda handbokserien i relativt oändrad form utan att det stört kampanjen.

Som exempel på specialstuff kan nämnas
de Hängivnas Nekrologi och Dvärgarnas lirium (en ny magisk metall som Zimmerman har måddat väldigt fint, står om den i hans tråd)

Som exempel på saker från altor som vi också använder är
ALvernas Parrilion (ett glas man gör bågar av) Och silverlind /ett träslag som ger pilar som e bra mot svartfolk)

I takt med att spelarna besökt andra dimensioner har det väl blivit ännu mer antar jag,,,,,,,

Sen vat man ju alldrig vad Ceyelezz (min "RP" och golemkonstens fader i vår värld) hittar på (läs; forskar fram) för dumheter. allvarligt talat tycker jag det är ganska kul med nischer av den typen.....sådana som vi lagt till själva är tex en lite höjning av dvärgarnas teknologiska nivå (den e ju inte helt ovanlig och kanske inte helt nödvändig i CH heller, där dvärgarna redan börjar utvinna naturgas). bra eller inte? allt jag vet är att det funkar finfint för oss. Sern kanske en del förklaras av att i stor sett hela vår spelgrupp är Pratchett-fans....och man risker att bli lätt speciell av de böckerna. *slingar sig*

So en liten OT-fråga viste du att vättar beskriv i "Svartfolk" litwe som skruvad dvärgar (enlig min tolkning iaf)

Ceetan

Warrior
Jag håller definitivt med,,,,de Hängivna ätr ju helt smockfulla med sånt.

Har du förövrigt tänkt på att det mesta är väldigt nischat i chronopia Jämfört med gamla dod? ( jag hör iga problem med det.använder ju det...men i alla fall)

Nelwyn

Veteran
Jag har inte använt mig någotdera hitills men jag vet att det bla. finns en sorts inteligenta och magiutövande troll i Cerevals skogar.
Det finns också ett träd i Nidland som jag tror kallas för järnek och som är hårt nog att göra eggvapen och rustningar av.

//Nelwyn

Nelwyn

Veteran
har du nån anign om var dess troll beskrivs? Nyfiken
Dom finns beskrivna i ErebAltor boxen.
Mins jag inte fel så beror deras förmågor på att det finns en metall kallad månsilver som har vissa magiska efekter utspridd över hela cerevall (men som förvandlas till damm efter en viss tid om det flyttas utanför cerevalls gränser)

//Nelwyn

Nelwyn

Veteran
Och silverlind /ett träslag som ger pilar som e bra mot svartfolk)
För att inte glömma deras svarta pilar(vet inte vilket träslag) som delar upp sig i ytter ligare 1T6(tror jag det var) pilar när man skjuter iväg dom.

//Nelwyn

Kiridon

Veteran
Hängivna är något som någon obetänksam rollspels författare skrev för att göra en super uber Evil mörkerplot! Jag tycker att de hängivna borde strykas ur dods historia!!! :gremmad:

Kaigon

Helmgast
Hängivna är något som någon obetänksam rollspels författare skrev för att göra en super uber Evil mörkerplot! Jag tycker att de hängivna borde strykas ur dods historia!!!
Själv tycker jag att hela den Hängivna idéen är alldeles fantastiskt. För närvarande utgör deras närvaro grundidén för den nuvarande kampanjen, och tidigare kampanjer har till viss mån präglats av dem. Ondskan är inte något specifikt för dem, även fast den ofta finns där. Det är sällan de Hängivna som är värst vad det beträffar ondska.
Du kanske skulle kunna utnyttja deras närvaro istället för att klaga över deras existens.
Om något så förtjänar de en mycket större plats i Altors historia.

/Zimmerman - Hängiven spelledare

Evil Peter

Hero
Månsilvret blir inte till damm men förlorar sina magiska egenskaper och blir en ganska värdelös metall. Det står om en stackars köpman som fått med sig några mäktiga magiska svärd och försöker sälja dem men tror att han blivit lurad när han märker att han bara har några vanliga svärd av undermålig kvalitet. :gremsmile: (löst tagen ur minnet)

Månsilvret vaktas av både alver, troll och drakar/drakmästare så Cereval är ett synnerligen mäktigt land man inte gärna anfaller.

Rickard

Urverk speldesign
"än engång viar det sig att det finns människor med olika uppfattninar. (som givetvis kan få ut mycket av varandra*pekar på alla bra golem ideer jag fick*)."
Tja.. Jag är aldrig den som har förutfattade meningar om hur folk ska spela.. Visst, spelstilen kan förklara lite om personen men jag tycker knappast illa om denne spelar något som är tvärtemot min egen stil.. Därför kan jag oftast tänka mig att sätta mig in i den andres preferenser och föreslå saker utifrån det..

"So en liten OT-fråga viste du att vättar beskriv i "Svartfolk" litwe som skruvad dvärgar (enlig min tolkning iaf)"
Hmm.. Jag har inte specifikt läst om vättarna i Svartfolk.. Jag har fått min uppfattning från Monsterböckerna så jag tyckte inte att jag behövde läsa vad det stod i Svartfolk (till DoD4).. Nu när jag tittat lite närmare så jämförs vättarna med dvärgarna på 2-3 saker, som gruvarbetet och guldgirigheten (*suckar* Denna egenhet har jag för länge sedan raderat hos dvärgarna).. Inte att de är som förvridna dvärgar.. Men det är ju din egen uppfattning.. Själv lade jag precis märke till att de har grönt, kamouflagefärgat skinn.. Jag har alltid tänkt mig att de har mer blekt beigegult skinn.. Se där.. Där lärde jag mig något nytt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock tänker hålla fast vid sin egen uppfattning

Rickard

Urverk speldesign
"...men jag vet att det bla. finns en sorts inteligenta och magiutövande troll i Cerevals skogar."
Hmm.. Jag fick läsa lite närmare i boken, för jag kom varken ihåg varken intelligenta eller magiutövande troll.. Det som står är att det finns antingen intelligenta eller magiutövande troll..

Månsilvret, som finns lite varstans i Cereval och som är ungefär lika vanligt som guld i Klondyke (typ.. Jag höftar bara en jämförelse här), har antagligen påverkat trollen i Cereval såpass mycket att de fått en högre kultur än andra troll i Ereb Altor.. Till och med så mycket att de är av en annan ras (vilket jag själv tar med en nypa salt)..

De magiutövande trollen du talar om är en abnormitet i rasen.. Vissa troll slutar att växa och deras intelligens med den.. Istället så börjar de hysa magiska förmågor.. De blir ungefär som älvfolkens motsvarighet till älvor och har ett barnasinne där de älskar att dansa, leka och spela spratt med andra..

Månsilvret, för att svara på ett annat inlägg här i tråden, förvandlas till först metall och förlorar sina magiska egenskaper och sedan så blir det till ett pulver.. Metallen kan räddas om det förs inom landets gränser om det förlorat sina egenskaper men om det blivit ett pulver så har metallen för evigt dött..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade slängt rollpersonerna till Cereval om det inte varit för att vi redan spelar DoD6, vilket förvisso är i en annan värld men har många liknande drag med Cereval

Nelwyn

Veteran
De magiutövande trollen du talar om är en abnormitet i rasen.. Vissa troll slutar att växa och deras intelligens med den.. Istället så börjar de hysa magiska förmågor.. De blir ungefär som älvfolkens motsvarighet till älvor och har ett barnasinne där de älskar att dansa, leka och spela spratt med andra..

Det finns även Härskartroll som föds av vanliga skogstroll(dvs. cerevallversionen) vilka är större,starkare och inteligentare än dom andra trollen.
Dessa tränas sedan barnsben(eller heter det trollben ??) till att oftast bli lärd,lärare,härförare,härskare eller magiker
Åtminstonde om man går efter kampanjboken i Ereb boxen

//Nelwyn

WhitePaladin

Veteran
Själv har jag moddat Ereb Altor en hel del, med inspiration från diverse fantasylitteratur och andra rollspel. Här är en del av mina inslag:
- Drakryttarna från modulen Magikerns Handbok finns endast på kontinenten Flandia (ny egenhändigt skapad kontinent sydost om Akrogal)
- Dvärgarna har uppfunnit nåt som heter Drakstål (bättre än mithril men sämre än galvorn, men betydligt sällsyntare eftersom stålet måste blandas med stoft från en järndrakes pansar och härdas i dess blod...)
- I bergskedjan Världsryggen i på Akrogal lär Gudarnas Tron finnas, en mäktig artefakt med makt att förändra världen
- Ett sällskap av Verklighetens Väktare drar världen runt och rättar till saker som vanliga hjältar inte klarar av
- De Odödliga (a la Highlander) finns, men blir till genom en ritual (och de började som en mörkrets orden, för att balansera skapade en urtida hjälte en motsvarande ritual för att göra sina anhängare odödliga och bekämpa de onda)
- En vapenakademi lär ut Drakens Väg, som härdar kropp och själv och ger några av de främsta kämparna på Altor. Alla bär ett speciellt svärd smitt av ordensmästaren med bärarens blod blandat i stålet

Detta var bara några få tillägg som jag har gjort
-