Nekromanti Specialbonus

neuter

Swordsman
På rollformuläret till DoD(v6) finns det en rad i Äp-delen där det står Specialbonus. Vilka poäng ska man skriva in där.

Jag tänker låta mina spelare få en Äp per perfekt slag...

"Soylent Green is people!"

Hasse

Hero
"Jag tänker låta mina spelare få en Äp per perfekt slag..."

Det är ingen dum ide, sen kan jag tänka mig att även ge special poäng om Rp löser ett problem på ett mycket bättre sätt än jag tänkt mig och det problemet egentligen inte är tänkt att ge några ÄP. Eller ifall det är en sådan där magisk kväll då allt stämmer och spelarnas rollspel överträffar sig själv.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-01-30 23:26.</EM></FONT></P>

Hasse

Hero
Re: Är inte de en självklarhet [nt]

Vilka menar du?

Hasse

Pink Floyd

Kaoin

Veteran
Ställer mig tveksam till om det är så bra att dela ut ÄP för slag. Då blir det bara en sorts xp igen. ÄP ska ges ut för väl utfört/bra/roligt rollspel och inte bra utförda slag/handlingar.

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Är inte de en självklarhet [nt]

Det är ingen dum ide, sen kan jag tänka mig att även ge special poäng om Rp löser ett problem på ett mycket bättre sätt än jag tänkt mig och det problemet egentligen inte är tänkt att ge några ÄP. Eller ifall det är en sådan där magisk kväll då allt stämmer och spelarnas rollspel överträffar sig själv.

De menar jag. 8)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Hasse

Hero
Re: Vad jag tänkte...

Var extra ÄP(special ÄP) utöver de du redan från börja planerat dela ut efter äventyret. Frågan var ju vilka ÄP som skulle delas ut som Special ÄP. Så som jag ser det är Special ÄP något man får i undantags fall inte varje äventyr.

Jag förstår din fråga och du har rätt att ÄP för annorlunda lösningar och gott rollspelande skall vara självklart. ÄP för sånt skall man alltid ha med när man beräknar hur mycket ÄP man tänker dela ut efter ett äventyr. Det jag tänkte som special ÄP var om spelarna gjort något som var så genialt, så mycket annorlunda och bättre eller rollspelat så mycket över sin normal nivå så att de ÄP du från början tänkt dela ut inte räcker för att markera för spelarna att de gjort något extremt bra. I och med att det är extra ÄP utöver de du från början tänkt dela ut så kan man välja att kalla dem special ÄP men det är ju iofs en smak sak, det viktiga är att spelarna förstår att dessa ÄP är extra Äp som du inte från början tänkt att dela ut.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Hasse

Pink Floyd

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Jag tänker låta mina spelare få en Äp per perfekt slag</EM>"
Varför det. Får spelaren inte en belöning genom att han lyckas extra bra med sin färdighet. Perfekt slag innebär bara tur.

Om spelarna löser nå't på ett smartare sätt än jag tänkt så får de minus. De kan ju inte vara smartare än mig.. /images/icons/laugh.gif

/[color:green]Han</font color=green> som gillar erf-systemet bättre

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Om spelarna löser nå't på ett smartare sätt än jag tänkt så får de minus. De kan ju inte vara smartare än mig..

Hee, du har så rätt, det kan vara kul att vara en OND SL i bland. Och som alla vet, SL har alltid rätt, vid fel, se ovanstående regel. 8), SL har MAKT

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"