Nekromanti Specialförmågor för olika Europeiska områden

God45

#PrayersForBahakan
Jag skriver ett rollspel/skirmish wargame till ljus och skräck utmaningen. Det är mestadels inspirerat av Solomon Kane och av Klaatus Karl Kämpe. Spelet kommer utspela sig precis efter 30 åriga kriget i Europa.

Jag vill ha med olika specialförmågor för folk från olika länder och områden. Tillexempel så kommer karaktärer från Finland få en Hakkapeliitta förmåga som ger dem bonusar när de anfaller från hästrygg och karaktärer från Bremen-Verden får extra språk talade gratis.

Några förslag på specialförmågor jag kan ge till karaktärer från andra länder/områden?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Vad ska man spela? Och hur hjälper det att vara bra att anfalla från hästrygg eller tala två språk?

God45

#PrayersForBahakan
Tony.M.Meijer said:
Vad ska man spela? Och hur hjälper det att vara bra att anfalla från hästrygg eller tala två språk?
Man spelar godhjärtade men sinnessjukt brutala murder-hobos som traskar runt i Europa och mördar häxor, zombies, onda banditer och kanske till och med demoner för sin osynliga kompis Gud/för att det känns bra/eftersom den här skiten alltid drabbar mig! Det är bra att kunna anfalla från hästrygg för att kunna ha ihjäl häxor och katoliker bättre och det hjälper att kunna många språk så att man kan ljuga för folk lättare.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Här finns en karta från tiden efter 30-åriga kriget.

Preussare - Järnhård disciplin, din träning har gjort att du klarar av att stå pall nästan oavsätt vad. När andra flyr i räddsla så står du kvar, när andra talar under tortyr så är du tyst och när andra inte orkar mer så fortsätter du marschen.

Korpen

Hero
Tony.M.Meijer said:
Här finns en karta från tiden efter 30-åriga kriget.

Preussare - Järnhård disciplin, din träning har gjort att du klarar av att stå pall nästan oavsätt vad. När andra flyr i räddsla så står du kvar, när andra talar under tortyr så är du tyst och när andra inte orkar mer så fortsätter du marschen.
För tidigt för det; Brandenburg hade inte ens en armée vid den här punkten, ännu mindre något som gjorde dem mer diciplinerade än någon annan.

Ska man ge fördelen diciplin till någon så borde det vara kastilianerna.
Några förslag på specialförmågor jag kan ge till karaktärer från andra länder/områden?
Brandenburg, felxibla åsikter +bluff
Savoyard: Elán +charge till fots
Själland & Fyn: +Sjövana.
Kungariket Polen: Kända för sin riksdag: +diplomacy
Schasen: Överlevare, kan hitta föda och uppehälle i väl avätna områden.
Flandern: Född till soldat +moral.
Skottar: Vana svärdskämpar, attackbonus med svärd.

Undvik rent allmänt att använda moderna nationella indelningar. Läs på om hur saker faktiskt funkade och hur folk tänkte! I minst 95% av fallen var hur saker faktiskt var häftigare än det som du kan hitta på själv.