baron Max Durhal
Veteran
- Joined
- 27 May 2014
- Messages
- 90
Skrev en stridskonst-tråd ungefär nu på forumet men hade ett annat spörsmål som inte riktigt passade in i den tråden så skriver om det här istället. Stridskonsttekniker ger ju särprägling åt stridsfärdigheter men det borde finnas en motsvarighet för de övriga färdigheterna också. Men här kommer två exempel på hur jag tänkte specialiseringar fungerar.
Kulturkännedom
Specialisering: Personen har lärt sig mer om en speciell kultur och får +1T6 på slaget för kulturkännedom när det handlar om att förstå/ interagera med just denna kultur
Överlevnad
Specialisering: Personen har lärt sig överleva i en speciell miljö och får +1T6 på slaget för Överlevnad om denne rör sig genom dessa trakter.
Jag hade också tänkt att man kan skaffa en specialisering i en färdighet för varje T6 man har, så en person med 5T6 i en färdighet kan ha 5 specialisering. Den stora frågan är vad en specialisering borde kosta, de är rätt mäktiga men samtidigt avgränsade. Det som ska var lite poängen är att man slipper förbättringsslaget och blir garanterat bra inom ett speciellt område, men +1T6 kan såklart vara för mycket, man kanske borde få +2 per specialisering istället.
Sen hade jag ett annat spörsmål kring allmän förbättring. Jag är inte överdrivet förtjust i förbättringsslag, men tycker det är en befogad poäng att det ska vara lätt att avancera i början och svårt att nå väldigt mycket högre nivåer. Jag funderar dock på följande husregel, att när man slår förbättringsslaget men misslyckas, så antecknar man ett + bredvid färdigheten. Detta + läggs till förbättringsslaget (Varje + ger +1) och misslyckas man igen får man ytterligare ett +. Dessa + är intakta tills man når en ny tärningsnivå, då försvinner dem. Jag tycker att det inte gör det så mycket lättare att höja sig, men ger samtidigt någon känsla av avancemang när man försöker förbättra en hög färdighet men misslyckas. Jag vill också ha en distinktion mellan tärningsnivåer, särskilt om tärningsnivåer avgör hur många och vilka specialisering man kan köpa.
Vill gärna ha feedback på det här, känns som det kan bli en rätt stor modd av Eon IV och RP är redan rätt mäktiga som det är i rollpersonskapandet men samtidigt är avancemang en viktig del av rollspel.
Kulturkännedom
Specialisering: Personen har lärt sig mer om en speciell kultur och får +1T6 på slaget för kulturkännedom när det handlar om att förstå/ interagera med just denna kultur
Överlevnad
Specialisering: Personen har lärt sig överleva i en speciell miljö och får +1T6 på slaget för Överlevnad om denne rör sig genom dessa trakter.
Jag hade också tänkt att man kan skaffa en specialisering i en färdighet för varje T6 man har, så en person med 5T6 i en färdighet kan ha 5 specialisering. Den stora frågan är vad en specialisering borde kosta, de är rätt mäktiga men samtidigt avgränsade. Det som ska var lite poängen är att man slipper förbättringsslaget och blir garanterat bra inom ett speciellt område, men +1T6 kan såklart vara för mycket, man kanske borde få +2 per specialisering istället.
Sen hade jag ett annat spörsmål kring allmän förbättring. Jag är inte överdrivet förtjust i förbättringsslag, men tycker det är en befogad poäng att det ska vara lätt att avancera i början och svårt att nå väldigt mycket högre nivåer. Jag funderar dock på följande husregel, att när man slår förbättringsslaget men misslyckas, så antecknar man ett + bredvid färdigheten. Detta + läggs till förbättringsslaget (Varje + ger +1) och misslyckas man igen får man ytterligare ett +. Dessa + är intakta tills man når en ny tärningsnivå, då försvinner dem. Jag tycker att det inte gör det så mycket lättare att höja sig, men ger samtidigt någon känsla av avancemang när man försöker förbättra en hög färdighet men misslyckas. Jag vill också ha en distinktion mellan tärningsnivåer, särskilt om tärningsnivåer avgör hur många och vilka specialisering man kan köpa.
Vill gärna ha feedback på det här, känns som det kan bli en rätt stor modd av Eon IV och RP är redan rätt mäktiga som det är i rollpersonskapandet men samtidigt är avancemang en viktig del av rollspel.