Nekromanti Specialtärning för träffområden

zonk

muterad
Hade varit snajsans med en tärning med bilder/text för olika hit locations, idealt med huvud, kropp, höger ben, vänster ben, höger arm och vänster arm. Dvs en T6 låter vettigt. Tanken är att hala fram den för crittar eller vid andra tillfällen när det känns intressant att avgöra exakt var en träff tog nånstans. Antagligen ska de användas tillsammans med crit-tabellerna från FFGs 40k-system (säg Dark Heresy för att ta ett i högen, det ser rätt likartat ut mellan systemen), för det funkar bra med vapentyper osv som finns i mitt Mutant 2089, där jag tänkt köra allt det här.

Utöver de skarpa kanterna så är alltså http://www.flyingbuffalo.com/hitdie.htm inte fel alls.

Har dock bara sett T12-varianter till salu, som blandar in händer och fötter, och likaledes hela kroppen, mage, bröstkorg, och andra resultat jag inte är så sugen på, för de leder ingenstans i 40k-crit-tabellerna. Det finns redan crit-resultat för skadade händer resp armar osv, så det blir inte mkt att ha. Som t.ex.
https://www.thediceshoponline.com/di...-28mm-D12-Dice
eller
https://www.thediceshoponline.com/di...-28mm-D12-Dice

E det nån som sett till en tärning till salu i stil med det jag efterfrågar? Funderar rentav på att köpa en omärkt T6 och skriva dit kroppsdelarna, men det lär ju tyvärr skavas bort rätt raskt.

2097

deleta mitt konto tack
Du får väl modda dina 40k-crit-tabeller så dom passar med dom där d12:orna, det är enklare att göra en ny tabell än att göra en ny tärning…?!

Eller tatuera in ?,?,?,?,?, och ? här och var på kroppen. En stor ? i pannan har ju ingen dött av.

2097

deleta mitt konto tack
Det finns också kort för crittar såsom i Pathfinder

zonk

muterad
2097;n242199 said:
Du får väl modda dina 40k-crit-tabeller så dom passar med dom där d12:orna, det är enklare att göra en ny tabell än att göra en ny tärning…?!
Mmm, det gäller bara att de har en vettig fördelning, man kan såklart låta både left arm och left hand = left arm, såvida man inte plötsligen har bara 1/12 chans för huvud, blir kanske lite för snällt. Kan inte utröna från bilderna om det finns mer än en sida med "head".

zonk

muterad

Den här skulle man haft, skitsnygg o tydlig som fan!

zonk

muterad
Verkar ju finnas en T20 till Mutant Chronicles där de skrivit ut träffområdena med text. Om man utgår från att den följer fördelningarna i regelböckerna (samma i 1a och 2a utgåvan), så blir det dock lite annorlunda fördelningar än med en T6, på gott och ont. IOM att den bara ska användas för crittar är jag dock inte riktigt kompis med att de blir så hög vikt för torso och så låg för huvud - får man in en riktigt slaktig träff, känns det inte osannolikt att det beror på att man träffat huvudet. Lite tradigt om kritiska träffar i huvudet blir tokigt ovanliga. (Dessutom blir det olika tärningar för missilvapen och närstrid, vilket riskerar bli förvirrande).

https://alphaspel.se/2137-mutant-chronicles-rpg/68539-mutant-chronicles-2d20-hit-location-die-1st

2097

deleta mitt konto tack
Tabellen jag har är inte för crit utan för när nån går ner på noll hp

1/20 för öga, arm, ben, höften.
3/20 för inre blödning, brutna revben, ärr, infekterat sår
4/20 för mindre ärr.

Alla hel dödliga grejer som att bli av med skallen behövs ju inte. Tabellen är för överlevbara saker

ceruleanfive

Bläckfisk
zonk;n242191 said:
Funderar rentav på att köpa en omärkt T6 och skriva dit kroppsdelarna, men det lär ju tyvärr skavas bort rätt raskt.
Jag har gjort motsvarande. Målade dit olika kroppsdelar, sedan sprayade jag den med klarlack – håller fint!

zonk

muterad
2097;n242212 said:
Tabellen jag har är inte för crit utan för när nån går ner på noll hp

1/20 för öga, arm, ben, höften.
3/20 för inre blödning, brutna revben, ärr, infekterat sår
4/20 för mindre ärr.

Alla hel dödliga grejer som att bli av med skallen behövs ju inte. Tabellen är för överlevbara saker
Har det oxå för att få in en viss dödlighet / svåra sår även när attacken inte tar samtliga KP på en gång, utan även när man tar en hård attack (motsv traumatröskel, dvs halva KP på en gång). Det är ju Mutant 2089, så i princip allt utom hjärnan kan ju ersättas.

zonk

muterad
Var nere på Alphaspel härom dagen och köpte på mig den här lilla besten:

Testkörning visade att den funkar utmärkt, men att den dessvärre är något svår att läsa av i skumt ljus och på lite avstånd. Storleken är som en standard-T20 - antagligen hade större varit att föredra. Bilden är f.ö. lite missvisande - det står "torso", inte "chest".

Jarl

Hero
Vill man verkligen ha det helt slumpmässigt, vilken kroppsdel som träffas? I närstrid kommer ju händer, armar, huvud utsättas för mer attacker (såvida man är någorlunda jämnt bepansrad) och i avståndsstrid blir väl bröstkorg och mage extra utsatta?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jarl;n243752 said:
Vill man verkligen ha det helt slumpmässigt, vilken kroppsdel som träffas? I närstrid kommer ju händer, armar, huvud utsättas för mer attacker (såvida man är någorlunda jämnt bepansrad) och i avståndsstrid blir väl bröstkorg och mage extra utsatta?
Beror väl på om man eftersträvar realism eller om man bara vill ha lite variation. Om man ändå inte använder den vid varje träff, utan bara vid crits och dödsslag så skulle ju vad som är realistiskt ändå förskjutas :)

Jag skulle vara fullkomligt nöjd med en jämn fördelning och brukar köra en T6:a själv.

Jarl

Hero
Rymdhamster;n243757 said:
Beror väl på om man eftersträvar realism eller om man bara vill ha lite variation. Om man ändå inte använder den vid varje träff, utan bara vid crits och dödsslag så skulle ju vad som är realistiskt ändå förskjutas :)

Jag skulle vara fullkomligt nöjd med en jämn fördelning och brukar köra en T6:a själv.

Ja det var mest en retorisk fråga :) Tror jag personligen hellre skippar kroppsdelar helt om det inte är halvrealistiskt och man har olika skydd etc.

zonk

muterad
Jarl;n243752 said:
Eh, reglerna är jävligt nedskalade och vi simulerar skottskador med en massa T6:or och annat bös i tärningsväg, realism är inte precis en prioritet. Kroppsdelarna har inga egna KP, det finns bara en pool för hela kroppen. Däremot vill jag ha crits vid svåra skador för att göra det farligare och mer varierat, ge lite färg till RPs & SLPs skador, och för att RPna ska få fler o fler cybernetiska bitar av kroppen när originaldelarna pajar. Därför behöver det bestämmas vilken kroppsdel som träffas, och jag vill inte göra det med SL fiat. Helst hade jag haft jämna vikter mellan huvud, torso, v ben, h ben, v arm och h arm, för att göra det lite lagom farligt, men jag har prioriterat att det ska vara snabbt och enkelt som fan, så jag kör på den här tärningen, som har lite olika vikter för olika områden.

2097

deleta mitt konto tack
Zonks kan du inte vara en sweetie och berätta hur många det finns av varje sida på den där Mutant Chronicles rackaren? Dvs exakt vilka är dom 20 sidorna?