”Det har jag ju massor” tänkte jag först, men sen blev jag lite fundersam.
Oftast när jag gjort det har jag ändrat smått eller stort för att det ska passa bättre. För att spela medeltida Europa fast med pest och demoner så tog jag Dragon Age-rollspelet, plockade bort en grundegenskap (magi), kopplade bort levelsystemet, och tänkte om vapen och rustningslistan lite.
De flesta spel jag spelar är gjorda utan specifik setting även om det brukar vara ganska tydligt vilken typ av setting som spelet behöver. Gamla Dungeons & Dragons kräver dungeons att gå in i, bosättningar att köpa förnödenheter i, och så vidare. Zombie Cinema kan utspela sig i de flesta typer av eskalerande katastrofer om man tänker till lite (jag har varit med om att byta zombieutbrott mot rymdsporer på en koloni och skuggvarelser på en Hogwarts-aktig magiskola till exempel).
Just nu spelar jag i en Monsterhearts-kampanj där det som är givet är att vi är gymnasieelever och monster på samma gång. Var det utspelar sig och allt sånt lämnas till oss i spelgruppen så, ja … vi spelar ju som det står i boken, men jag tror helt enkelt inte det står någon färdig setting där.
Hur som helst upplever jag att olika system lämpar sig för olika typer av spelande, och jag spelar mer i hemmasnickrade settings än i såna som finns i böcker. Jag tycker det är helt rätt att mixa och matcha och plocka det man gillar.
Korspollinera mera!