Nekromanti Speedsters, finns det några superhjälterollspel som gör dem bra?

God45

#PrayersForBahakan
Jag har några vänner som är nybörjare till rollspel som älskar The Arrowverse med Arrow, The Flash, Legends of Tomorrow och Supergirl. Så beställningen jag har är spelled The Arrowverse (när jag kan prata igen om någon vecka :p). Det betyder gör det 90% såpopera vilket jag är grym på att spelleda så den delen kommer gå bra. Jag har däremot en rent regelmässig grej som ställer till problem.

Fucking speedsters man. Jag vet vilka regelsystem och meta-tekniker man jämnar ut karaktärer med krafter och normala människor med pilbågar med. Det är basic om man vill spelleda superhjältespel. Men Arrowverse speedstersen är så jävla mäktiga och så utarbetade att jag känner mig lite nervös över dem. Speciellt som någon kommer spela en men inte alla kommer spela en. Notera att till och med andra metamänniskor bleknar inför speedstersen. Jag vet inte hur jag skall få detta att fungera.

Idéer?

2097

deleta mitt konto tack
Alltså kör skiten i Chuubos eller Hillfolk eller Smallville, spel där det går att spela typ gudar utan problem.

Chicago, New York, Detroit and it's all on the same street.

2097

deleta mitt konto tack
Ngt jag tänker på när jag skriver Stålmannen-manus är att det är typ 'God comics' snarare än 'Action' comics. Det är aldrig någonsin en fråga om han kommer klara nåt. Utan om vad han gör, och varför.

Många vanliga beslut blir ju meningslösa för en speedster: "ska jag gå höger eller vänster" — dom hinner båda. Men det finns beslut som är exklusiva. "Ska jag krossa ägget eller ruva det?"

God45

#PrayersForBahakan
2097;n243008 said:
Alltså kör skiten i Chuubos eller Hillfolk eller Smallville, spel där det går att spela typ gudar utan problem.

Chicago, New York, Detroit and it's all on the same street.
Alltså, jag vet att jag borde... Men det här är helt färska rollspelare och jag vill köra något "normalare" för dem.

2097

deleta mitt konto tack
Speciellt i ett mixed party tror jag det kommer bli awesome. Jag förstår precis vad du är rädd för.

Men tänk själv vilka möjligheter att ha typ en gud (som en speedster i nån mening är) i ett team av typ dåliga bågskyttar och journalister. Ge dom motstridiga viljor och val. Olika agendor. Du kan springa till Hawai'i och hämta en blomma men du kan inte laga mitt brustna hjärta.

God45

#PrayersForBahakan
2097;n243010 said:
Ngt jag tänker på när jag skriver Stålmannen-manus är att det är typ 'God comics' snarare än 'Action' comics. Det är aldrig någonsin en fråga om han kommer klara nåt. Utan om vad han gör, och varför.

Många vanliga beslut blir ju meningslösa för en speedster: "ska jag gå höger eller vänster" — dom hinner båda. Men det finns beslut som är exklusiva. "Ska jag krossa ägget eller ruva det?"
Och hade jag kört The Authority RPG och alla var gudar så hade jag inte heller haft ert problem. Men någon kommer spela tjej som kan karate väldigt bra och någon kommer spela en fysisk gud :p

God45

#PrayersForBahakan
2097;n243013 said:
Speciellt i ett mixed party tror jag det kommer bli awesome. Jag förstår precis vad du är rädd för.

Men tänk själv vilka möjligheter att ha typ en gud (som en speedster i nån mening är) i ett team av typ dåliga bågskyttar och journalister. Ge dom motstridiga viljor och val. Olika agendor. Du kan springa till Hawai'i och hämta en blomma men du kan inte laga mitt brustna hjärta.
.... Det låter ju jävligt coolt!

2097

deleta mitt konto tack
Normalt? Tror Smallville RPG är spelet för dig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vi körde en några äventyr i Mutants and Masterminds där vi hade en rätt blandad superhjältegrupp med en speedster i gruppen.

Funkade rätt bra såvitt jag minns det, men vi körde nog bara några få spelpass innan den kampanjen lades på is, tyvärr (den mest genomarbetade rollpersonen jag gjort sen jag var tonåring =).

Genesis

Ni dés ni maître
With Great Power … klarar detta galant, men det är ju av samma lösning som de spel 2097 nämnde. Säg vad du gör och vilken förmåga du använder, typ.