Nekromanti Speja och Söka ?

Branmer

Veteran
Hej!

Kan någon förklara skillnaden på Speja och Söka på ett enkelt sätt? Jag har svårt att sära på dem.

Gömma finns det ju bara en färdighet för?

Dark Lotus

Warrior
Speja är mer för att se om det är folk som kommer eller om man kollar efter någon man jagar.

Söka är mer för att söka efter objekt/platser/gömda gångar ,så brukar jag köra med dom jag kör iallafall.

Johan K

Gammal & dryg
Så tolkar jag det åxå & det är även så vi har kört när vi har EON på tapeten.

Craygh

Swordsman
Söka använder vi när vi genomsöker något eller aktivt söker efter föremål i ett rum, exempelvis.

Speja används för att hålla utkik och för att hitta en enskild individ i en folkmassa eller se saker på långt håll.

Fienden

Hero
Speja är en mer "passiv" färdighet, du kan använda den istället för SYN.

Söka använder jag när folk ska spåra, hitta dolda gångar, eller verkligen sopa bort dammet från varenda stenplatta i rummet.

Så jag, Johan, Craygh och DL har ungefär samma syn på det hela, jag tror att det är rätt.

Poseur

Swashbuckler
Nej nu har du fel här. Syn är passivt. Båda färdigheterna speja och
söka är aktiva.

Fienden

Hero
Poseur said:
Nej nu har du fel här. Syn är passivt. Båda färdigheterna speja och
söka är aktiva.
Ah, kanske det.
Kan man säga så här: Speja är att titta mer generellt på ett större område medan Söka är att leta efter mer specifika saker på ett litet område?

Poseur

Swashbuckler
Regelboken uttrycket sig såhär (Eon 1. Ända boken jag hade hemma men tror knappast det har förändrats)

Speja: Färdigheten Speja används för att aktivt försöka upptäcka och studera saker och aktiviteter i terrängen.

Söka: Färdigheten Söka används för att aktivt finna dolda ting, för att visitera personer eller genomsöka platser för att upptäcka vad som inte är direkt synligt.

Branmer

Veteran
Ok, tack för hjälpen. Känns lite tydligare, men jag tycker nog att det är lite luddigt ändå. Era svar hjälper dock till på vägen.

Mvh Peter A

Craygh

Swordsman
Tänk som så att Söka används för detektivarbete och liknande, medans speja används av vildmarksmän och utkik.

Oreh

Warrior
Söka är en aktiv handling som spelaren uttryckligen säger att hen använder sig av. Söka kan man göra när man vill hitta lönnfack/dörrar, speciella föremål, ledtrådar (hårstrån, textil rester). Helt enkel saker som man inte upptäcker utan att titta väldigt noga eller känna sig för ingående. Söka är alltså inte bara syn. Söka skulle oxå kunna vara lukter, eller smaker. Söka kan man göra i rum, på personer, på djur, i bland en mängd saker när man vill hitta något specifikt - nål i en höstack.

Speja är oxå en aktiv handling. Men denna används när man vill urskilja saker på långt håll, -se land från en båt, särskilja vapen och rustningar på en fiende här 60 meter bort. Känna igen folk i en folksamling (klassisk scen ur filmens värld när den eftersökte springer in i folkvimmelet) Det kan även användas under jakt, för att se bytes djur, hitta svamp, eller liknande.

Spåra (som någon nämnde innan) används just för att hitta spår efter djur eller människa (eller monster). Det rör sig om allt från fotspår, till avbrutna kvistar, spillning, efterlämnade läger platser etc. Detta är också en typiskt aktiv handling.

SYN, där emot är ett attribut som kan användas passivt av SL om hen vill veta om rollpersonerna instinktivt uppfattar något speciellt, fara, ledtråd, att de passerar en bekant eller kontakt etc.

Kort
SÖKA inomhus hitta ledtrådar, alla sinnen kan användas
SPEJA för stora avstånd, bara syn används
SPÅRA mest utomhus, förfölja någon utan att veta dennes färdriktning.
SYN ett attribut som kan användas passivt eller aktivt om ingen annan färdighet verkar passa in.

Oreh som skall spåra/speja/söka upp lite mat...