Nekromanti Spejs

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har haft väldigt många idéer om spelsystem och -världar, och jag har sällan utveckat dem särskilt långt, utan tröttnat och/eller funnit brister. Denna gång har jag dock ett koncept som jag kanske kommer att utveckla till ett fullfjädrat rollspel:
Spejs: Svensk gladrymd anno 1862.

Konceptet är följande: Någon gång under den svenska stormaktstiden kände sig sagovarelserna i de Svenska skogarna sig utträngda och bortknuffade från sina marker. Detta reulterade i att ett beslut togs: Man skulle med hjälp av trolldom och teknologi okänd för mänskligheten bygga ett rymdskepp och evakuera trollskogarna. Alla sagovarelser skulle med: Tomtar och troll, älvor och till och med näcken och skogsrån själv. Vissa människor som var vänner till sagofolket bjöds in även dem.
Hinner inte förklara så utförligt, och jag har bara skissat på det ännu så länge. Rollspelet utspelar sig ett tag efter detta, nämligen 1862, ute i rymden i en annan galax dit sagofolken och människorna tagit sin tillflykt. Organisationer kontrolleras av Näcken och Skogsrån, dessa är alltså personligheter och inte spelbara raser, som älvor, tomtar och troll.
Vad tror ni? Jag har gjort några konceptskisser som jag lägger upp. En här och resten i separata inlägg.

Genesis

Ni dés ni maître
Konceptskiss 4&5...

Det första är ett älvorymdskepp, ett litet ett som i princip bara består av en kanon. Det är alltså ett stridsskepp som drivs av älvstoft...

Det andra skeppet är ett större trollskepp, typ transportskepp eller nåt...

Muggas

Hero
Re: Konceptskiss 4&5...

såg inte de andra inläggen, var för snabb med att svara... om du orkar utveckla ide'n kan det bli intressant...inspirerande bilder

Genesis

Ni dés ni maître
Lite mer ben på köttet...

Många människor tror idag att det inte finns något sådant som älvor och troll, att näcken och skogsrån bara är fantasifoster, skapade av en skrockfull pöbel i vårt grumliga förflutna. Att tomtar bara är utklädda pappor i vita skägg och röda kläder vars barn tror att de är ute och köper tidningen.
De anar inte hur fel de har. Faktum är att tomtar och troll är lika verkliga som du och jag, och att de en gång i tiden vandrade på jorden.
Varför jag säger ”en gång i tiden”? Jo, det ska jag berätta för dig:
En dag i sjuttonhundratalets Sverige kände sig alla sagovarelser, tomtar och troll, älvor, näcken och skogsrån, tillsammans med alla människor som hade sagoblodet i sig, bortträngda av människans framfart. Och inte bara människorna, utan även religionen som sade, att de i bästa fall inte existerade, och i sämsta fall var lierade med djävulen själv. Många av sagofolken hade träffat djävulen, och de kände sig förorättade att bli förknippade med honom. Så de beslöt sig för att fly de Svenska skogarna. Men vart skulle de fly? Vart kunde de finna tillflykt undan människans envetna framfart? Det stod snart klart att en sådan plats inte stod att finna på hela jorden.
Därför byggde sagofolken tillsammans, med hjälp av trolldom och teknologi okänd för mänskligheten, ett jättelikt rymdskepp, och flydde planeten en varm dag i mitten av juli. Året var 1684.
I tjugo år färdades sagovarelserna genom den tomma rymden innan de fann sitt hem i en annan galax. De döpte den lummiga skogsplaneten till Friskog. Sagofolken flyttade in, förökade sig och koloniserade snart två andra planeter i galaxen: bergsplaneten Nyhem och ökenplaneten Storboll. Allt verkade gå bra för sagofolken.
Men under den lugna ytan rörde sig fula fiskar. Det hela började med att en människoby på Friskog klagade på Skogsrån för att hon förfört byns unga män och nu omgav sig med ett hov av förtrollade ynglingar. Männen själva påstod att de av egen fri vilja svurit sin lojalitet till skogsrån, med byborna trodde dem inte. En skärmytsling tog fart, och det dröjde inte länge förrän det hela urartade till ett fullskaligt krig då de olika folken valde sida. Älvorna och Näcken tog Skogsråns parti medan trollen och tomtarna stod på människobyns sida. Människorna själva var uppdelade på de båda sidorna; de som höll med byborna och de som förförts av eller på annat sätt svurit sin lojalitet till Skogsrån eller Näcken. Kriget varade i två år, innan Skogsrån och hennes allierade drevs på flykten. De tog sin tillflykt till den tomma rymden, där de bidade sin tid på rymdstationer och skepp. Men efter hand glömdes det hela bort och Skogsrån kunde säkert återvända till Friskog med sina undersåtar. Älvorna hade redan spritt sig över de tre planeterna, medan Näcken och hans undersåtar beslöt sig för att stanna i rymdens tomhet.
Spända relationer varar dock mellan de olika folken och många beväpnar sig med laservapen, beredda på att grannen när som helst kan hoppa på dem. Städer byggs upp, vissa enrasiga och andra fria för vem som vill flytta in. Städerna samlar sig till nationer och Trollriket, Älvriket samt Rålandet bildas. Strax därefter enas även en del av människorna under Knektarnas råd och bildar Knektriket. De fria städerna känner sig hotade och samlas under namnet Fririke. Samtliga riken ligger på Friskog, men de har även kolonier på Nyhem och Storboll, samt ett flertal rymdstationer utspridda i galaxen. Nya planeter börjar också koloniseras och snart kan ingen längre hålla reda på dem alla. Planeter finns att kolonisera för dem som vill ha dem och har råd att ta dem. Många mer eller mindre skrupellösa tar sin tillflykt till kolonier för att kunna leva fria från det organiserade samhällets regler. Uttrycket ”kolonipatrask” myntas för alla som inte bor på Friskog, Nyhem eller Storboll. På ett flertal planeter upptäcks liv, dock inget intelligent, men ”rymdmonster” blir ett växande problem för kolonister. Ett antal monster verkar kunna överleva i rymdens kalla vakuum och hotar därmed rymdskepp och även planeter som normalt inte har några inhemska monster. Monsterjägare blir ett populärt yrke, särskilt hos trollen.
Den organiserade brottsligheten uppstår med Näcken som dess obestridde härskare, och många frestas att förklara krig mot hans jättelika rymdstation. Inga officiella krigsförklaringar uppträder dock, och alla inofficiella försök slås ned med brutal kraft som visar att Näcken blivit en maktfaktor att räkna med.
Detta är tiden då rollspelet utspelar sig. Det är en tid visar att män är män och tomtar är tomtar. Det är en tid då internationella spänningar ligger i luften. Det är en tid då kolonier dagligen hotas av elaka rymdmonster.
Det är en tid för hjältar.

Skuggvarg

Hero
Re: Lite mer ben på köttet...

Bara en dryg kommentar:

Sjuttonhundratalets Sverige...då ska det väl vara 1784 och inte 1684? Det är ju amerikanarna som är lite aviga och menar att vi nu (år 2002) är inne på det tjugoförsta århundradet, medan vi säger att det är 2000-talet.

Men okej, om jag ska säga något om spelet, så verkar det intressant, rent spontant, vid en första anblick.

/Skuggvarg

Genesis

Ni dés ni maître
Jovisst...

...det ska vara sextonhundratalets Sverige. Jag hade inte riktigt koll på när Stormaktstiden i Sverige varade /images/icons/blush.gif... Jag kollade upp detta innan jag skrev resten av dokumentet.