Nekromanti Spel du aldrig spelat, men vill spela?

anth

Vetefan
Den enstaka faktor som har haft mest betydelse för mitt rollspelande är - tidsbrist.
Jag har aldrig tid att spela så mycket som jag vill och jag har därför massor med spel i min bokhylla som jag aldrig hunnit spela. Nu tillhör jag den typen galningar som köper det mesta i rollspelsväg, vare sig jag behöver det eller ej, så mycket i min bokhylla är ren skit - men det finns ett par godbitar som jag verkligen skulle vilja spela.

Min fråga är: har ni också något rollspel som ni skulle vilja prova på men inte hunnit eller hittat spelgrupp till?

Mina top tre most wanted är:

(det kanske märks att jag har en viss förkärlek för dystopiska spel?)

Dying Earth
Dying Earth är en novellsamling av författaren Jack Vance, böckerna som Gygax snodde idén med "spell slots" ifrån, det är därför det brukar kallas Vancian magic.
Novellsamlingen har ett MYCKET speciellt språk och är av den typen att antingen älskar man dem eller så hatar man dem.
Dying Earth är inte helt oväntat jorden långt in i framtiden som håller på att slukas av en döende röd sol - detta är något som alla vet. Det är inte längre frågan om jorden ska gå under, utan när - kanske redan i morgon.
Rollspelet Dying Earth är skrivet av Robin D. Laws - har den mannen någonsin gjort en dålig rollspelsprodukt?
Han har verkligen lyckats fånga språket från böckerna, strider i spelet går nämligen ut på att tala omkull sina motståndare, och skulle en motståndare lyckas tala omkull dig måste du göra som din motståndare säger oavsett hur dumt det är (se det som en form av charm).
(det går att slåss med vapen också, men det är så extremt farligt och dödligt att man undviker det till varje pris)
http://www.rpg.net/reviews/archive/9/9675.phtml

Unhallowed Metropolis
Detta spel kan sammanfattas som ett post-apokalyptiskt steam-punk zombie-rollspel.
Behöver jag säga något mer?
http://www.rpg.net/reviews/archive/13/13622.phtml

Midnight
Detta är ett av de få riktigt bra d20-världarna som givits ut av andra än Wizards.
Tänk er "Sagan om ringen", tänk er att Sauron vann och fick tag på ringen.
Midnight är en värld där ondskan redan vunnit och där rollpersonerna tillhör de sista spillrorna av motståndsrörelsen.
Kan det bli mycket mörkare än så?
http://www.rpg.net/reviews/archive/9/9252.phtml

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Oj oj oj...

Nobilis - Tärningslöst system och man spelar semi-gudalika varelser som mest spenderar sin tid med att intrigera. Poetiskt, massivt, storskaligt, och inte en jävel vill spela det med mig.

Engel - Änglar i en postapokalyptisk värld. Synd bara att jag redan läst alla hemligheter, och att jag inte kommer på några intressanta äventyr. Plus att ingen vill spela det med mig.

Mechanical Dream - ångpunks-fantasy-sf som är allt och inget. Världen är det kostigaste jag sett. Ingen vill spelleda mig, och jag kommer inte på några äventyr jag skulle klara av att spelleda.

Eclipse Phase - jag har börjat få små ljud av spelgruppen att de väl kan tänka sig spela det, men ingen stark entusiasm direkt. Det här är ett av de två bästa rollspelen jag läst de senaste tio åren. Transhumanism, hard-SF. Skitcoolt.

Aberrant - Jag gillar verkligen den här superhjältevärlden; den lägger sig liksom mellan att vara helt gritty och att vara epic; den lyckas vara både och. Jag vill verkligen hitta en SL till det här.

Nässe

Myrmidon
Summerland- som Wilper skrivit om verkar nice, jag hoppas köpa det och kunna spelleda det. Post-apokalyps, världen har förstörts av en skog (!) och de flesta människor har tagits över och blivit bestar- människan slåss för sin överlevnad och mot sina egna trauman.

Burning Wheel- på riktigt!!! Har bara gjort karaktärer och typ spelat intro en massa gånger... vill köra en riktig kampanj, hittar ingen att spela med... Alla jag spelar med ogillar fantasy...

Eclipse Phase- verkar fett, kolla Kranks beskrivning.

Changeling- har Bobby Magikern lovat att spelleda, men ännu inte skett, ruskigt sugen på det!

Don´t rest your head

Trollbabe, eller vad det heter, Trollbaby, verkar ju koolt enligt Poppe, och han brukar ha koll...

Sen skulle jag vilja köra en fet traddig kampanj i nästan vilket spel som helst, som lite avslappning och omväxling, antingen som spelare eller spelledare, gärna fantasy- vill levla och hålla på

Edit: Ars Magica vill jag lägga till har velat spela det så många år att jag glömt bort det tills Ymir påminde mig

Arfert

Facit
Listan just nu:
Legends of Anglerre
Hero System
MouseGuard
Pathfinder
FantasyCraft (och SpyCraft)
Lamentations of the Flame Princess
Supernatural
Smallville
Song of Ice and Fire RPG
Dresden Files
Lone Wolf Multiplayer

..men den varierar från dag till dag, så jag kanske återkommer.

krank

NilsH said:
Summerland- som Wilper skrivit om verkar nice, jag hoppas köpa det och kunna spelleda det. Post-apokalyps, världen har förstörts av en skog (!) och de flesta människor har tagits över och blivit bestar- människan slåss för sin överlevnad och mot sina egna trauman.

Summerland är en awesome värld; jag skulle vilja spela det som ett tradspel =)

krank

Åh:

Hot War - jäkligt cool postapokalyps. Och då tycker jag oftast inte ens om postapokalyps. Allt utspelar sig i och kring london efter att tredje världskriget utkämpats med både kärnvapen och ockulta medel efter händelserna i syskonspelet Cold War. Skitbra spel, ganska mycket trad men jäkligt bra hjälp för SL och spelare att komma på vettiga svar på frågan "vad ska vi göra då?". Man har olika uppdrag och agendor hit och dit... Awesome.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har inget som helst problem med tid, mitt primära problem är snarast att kärnan i min spelgrupp inte direkt brukar vara det minsta taggade på samma rollspel som jag, så det har uppstått ett trist mönster där vi bara spelar Eon hela tiden (det pågår fyra Eon-kampanjer samtidigt just nu...)

De spel jag helst skulle vilja spela är egentligen spel jag spelat lite grann men inte tillräckligt (hej Vampire: Kindred of the East), men men, vad beträffar spel jag inte spelat alls så:

Ars Magica känns det som jag har missat, och det verkar ha en skön stämning och värld.

Wraith - the Oblivion spellett av en spelledare som vet vad han gör (hej Lycan :gremsmirk: ) vore potentiellt gigaawesome.

och så det där Montsegur-indiespelet.

- Ymir, typ

Johan K

Gammal & dryg
Min fråga är: har ni också något rollspel som ni skulle vilja prova på men inte hunnit eller hittat spelgrupp till?
Jag _VILL_ verkligen spela Nobilis någon gång. För det är ett rollspel som verkar otroligt utmanande att rollspela. Har inte hittat nån grupp som kan tänka sig detta.

Mogger

Hipsteranka
Trollbabe, för det verkar helt sjukt grymt!
The Mountain Witch, för det verkar helt sjukt grymt!
Trakorienrollspelet, för det verkar helt sjukt grymt!
Dogs in the Vineyard, för att jag har velat spela det i flera, flera år...Och för det verkar helt sjukt grymt!

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Jag var tvungen att tänka länge. De flesta spel jag är sugen på har jag spelat, men skulle gärna spela mer, som Nine Worlds, Unknown Armies och Solar System. Jag funderade på spel jag inte har och kollade på såna jag inte känner till men fick till slut gå till bokhyllan.

Pendragon skulle jag gärna spela. Det lockar med ett tydligt fokus och tajta regler, men också en massa frihet just på grund av detta. Jag föreställer mig episodspel som växer till något större och brokigare. Årstider.

Talislanta. Det gäller att hitta en ingång i det sjuka myllret. Antingen låtsas att det är Star Wars eller Narnia kan vara lösningen.

Sorcerer har jag rent tekniskt spelat, men jag har inte spelat Sorcerer & Sword. En spelvärld som är inspirerad av de bästa S&S-böckerna som skrivits (http://amzn.to/9Ceu6O) och lite Fomalhaut kanske kunde vara något (det är i princip vad jag gjorde med ett Swords & Wizardry one-shot tidigare i år).

D&D 3E, lite friformigt.

Bosse_UBBT

Swordsman
Tja, egentligen är det ju en sinnessjukt stor lista men jag får väl hålla mig till de viktigaste.

Nobilis
Nog det spel som legat på listan längst. Tror det kan bli enormt bra om man får till det. Har funderat på att köra en one-shot med min gamla spelgrupp för att testa men det känns som ett spel som inte riktigt passar en kvälls formatet.

Eclipse Phase
Senast införskaffade spelet. Har en spännande spelvärld med mycket potential. Funderar på att köra en kampanj till det. Nångång. I framtiden.

Continuum
Inte det svenska spelet som är på gång, utan det amerikanska tidsrese-rollspelet. Skulle vilja prova och se om det faktiskt är spelbart.

Dogs in the Vineyard/Apocalypse World
To see what the fuss is about.

Don´t rest your head
Funderade lite över vilket av alla de intressanta skräckrollspel jag inte spelat som jag väldigt gärna vill testa. Det är ett par stycken, men det här spelet toppar nog listan. Iaf just nu. Vansinne, drömmar, skräck - ja, tack.

Botulf

Hero
Trakorien rollspelet
Mutant Version Noll
Gemini
Götterdämmerung
Mutant Chronicles
Coriolis
Saga(speciellt Saga Trudvang)
Lone Wolf Multiplayer
Apocalypse World
Carcosa(till OD&D)
Planescape (till annat än AD&D isf)
Basic Fantasy
Vampire.tR
Grimm (icke-d20 versionen)
Hunter.tV
Evolutionens Barn
Kult
Noir

terje

xenomorf mystiker
Dont rest your head
Utpost
Lacuna
Remember Tomorrow
Evolutionens barn
Polaris (vi försökte för flera år sen när vi just upptäckt indiespel, men kom av oss efter första passet)

Ram

Skev
Apocalypse World. Ser mycket trevligt ut regelmässigt och jag måste se om det håller och kan ges staying power.
Coriolis. Jag vägrar ge upp på det. Det måste vara bra, det har alla tillgångar som krävs.

Uppenbart

Veteran
Bristen på tid är tyvärr alltför avgörande även i mitt fall. :gremfrown:

Dock är det egentligen bara tre rollspel jag känner att jag skulle vilja ta mig an någon gång, men aldrig har kunnat.

Först och främst Noir's och dess till synes stämningsfulla värld, Western och sedan Kult på grund av deras goda rykten.
Vid minsta lediga tid och med någon spelledare för någon av dessa i krokarna skulle jag utan tvekan ta mig an det!

Patrick Bateman

Warrior
Ars Magica Det har varit en bubblare på min vill spela-lista under många år. Det är ett spel som jag tror skulle passa mig ruskigt bra, som den trad-spelare och immersionist jag i huvudsak räknar mig som.

Burning Wheel Jag skulle vilja vara SL i ett spel där man kan ha tydligt fokus på karaktärer och äventyr. Traditionella äventyr i all ära, men man behöver alltid använda skohorn i varierande grad för att hålla spelgruppen inom äventyrets ramar.

Simon

Swashbuckler
Äh, hähä, nu är jag en tönt, men det här är vad jag vill spela men inte spelar:

Ett Aberrant-liknande superhack till Apocalypse World! Jag har börjat skissa lite på ett, men är för dålig för att kasta sten.

Eclipse Phase med Apocalypse Worlds regler. Finns inte ännu, men kanske snart, jag gör mitt bästa...

A Song of Ice and Fire-aktig medeltidsfantasy, fast med ett AW-hack som regelsystem. Finns inte något färdigt, och det är inte lika angeläget för mig att få klart som de två sakerna ovan.

:gremsmile:

Big Marco

Läskig
Jag har två önskemål; annars är jag rätt nöjd:

Fading Suns - jag gillar att det känns som en hyfsat nedtonad version av WH40k, med fokus på mer av det mänskliga och intrigspel och mindre av macho-fanatism.

De stora berömda CoC-kampanjerna. Jag har egentligen inte haft nöjet att spela någon av de klassiska CoC-kampanjerna. Det vore kul att ha gjort det.

Som ett one-shot vore det kul att få spela Neotech v1 - jag har bara spellett det oerhört mycket.