Nekromanti Spel för unga med koncentrationssvårigheter

Sodivra

Champion
.113 said:
Vad tänker andra om det? :gremsmile: Är som sagt lite osäker på hur enkelt man kan knåpa ihop det om man är lite ovan, men tror att det borde gå bra.
Oooooooh, jag ville inte vara neggo, men eftersom du frågar: När vi (ett gäng rollspelserfarna 20-plussare) provade Mouse Guard kände vi oss överväldigade ("hur funkar scripting egentligen?!") och gav upp på det. Så jag skulle inte rekommendera det till en rollspelsoerfaren personal och unga med koncentrattionssvårigheter. Känns som Burning Wheel-systemet brukar väcka de reaktionerna, antingen diggar man det eller så fattar man det inte/orkar inte med det. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Hey, Primetime Adventures, kanske? Jag tyckte det var skithäftigt när det kom ut, sedan har det försvunnit lite från min radar. Men på många sätt är det den perfekta introduktionen till rollspel.

Primetime Adventures har ingen speciell spelvärld, man tänker sig att det man spelar är en TV-serie och utgår från det istället. Så spelarna och spelledaren ("producenten") kan diskutera vad de vill spela för berättelse utifrån de ramarna. Typ "Jag vill att det ska vara som Game of thrones" "Nej, Simpsons!" Tittar hyresgästerna på TV-serier så har de alltså referensramar med sig. :gremsmile: Man får också bestämma vilken skådespelare som spelar ens rollperson!

Spelet i sig försöker fånga TV-seriens dramaturgi. Spelsystemet är ganska vanilj, mest ett sätt att hålla spelledaren i handen och hjälpa hen att hitta intressanta sätt att föra handlingen framåt.

Spelet är ganska strukturerat också, man bestämmer i förväg hur många "avsnitt" (möten) en berättelse ska utgöra, och vilka avsnitt som kommer handla lite extra om specifika rollpersoner, samt hittar på teasers för nästa möte. Den här strukturen och etablerandet i förväg tror jag är kanon för unga med koncentrationssvårigheter.

Är ur tryck sedan två år tror jag, men man kan köpa det på pdf här:
http://www.indiepressrevolution.com/xcart/product.php?productid=16594

Eller lägga in en annons här på köp och sälj-forumet för en fysisk kopia.

Sodivra

Champion
Sen vill jag starkt rekommendera 3:16, Carnage among the stars! Det kommer lätt att fånga hyresgästernas uppmärksamhet, och att massakrera en planet går lätt på 1-2 timmar och tar bara 10 minuter att förbereda!

Tyvärr så misslyckas det kapitalt på inget vålds-kriteriet, så glöm det. :gremwink:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vet inte om Kaleidoskåp gängets Nostalgi går att få tag på längre och om det går så borde det vara ett ganska enkelt spel att komma igång med.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tänkte kasta in fraggelrollspelet som kandidat. Fyra sidor allt som allt (plus framsida), hälften regler, hälften bakgrund, helt gratis. Se om ni kan få tag på ett par avsnitt av TV-serien om ni behöver mer inspiration.

/Edit/ Nu när jag tittar på omslaget igen inser jag att svärdet på framsidan inte är lika uppenbart igenkännligt som ett träsvärd som jag hade tänkt. Vilken kanske kan ge ett lite våldsammare intryck än vad som var meningen. Spelet i sig tar inte upp våld, även om det tar upp möjligheten att skada sig genom olyckor och sådant.