Nekromanti Spel för 6+ personer?

Troberg

Sinister eater
弾幕 said:
Settlers är jag trött på, det finns nog inget tillfälle jag inte hellre spelar 7 Wonders på än Settlers :gremsmile:
Jag och min sambo kör en egen 2-spelarvariant som vi ofta spelar. Vi kör då med grundspelet, sjöfarare samt 5-6-spelarexpansinen. Varianten är som följer:

* Vi har tre färger var (dock finns bara båtar i två färger per spelare).
* Kartan består av:
** 5 öknar
** 5 skog
** 5 berg
** 5 lera
** 5 spannmål
** 5 får
** en hamn av varje sort (inklusive en 3:1-hamn)
** Tillräckligt många vatten för att fylla ut till en jämn 9-hex diameter hexagon (kommer inte ihåg hur många det är)
* Ingen handelsfas, den är bara meningslös när man är två.
* Vinst vid 39 poäng (dvs då alla byar och städer är ute, om man inte har några andra poängkort)
* Om man inte får något när man slår på sin egen tur, så får man slå igen. Ger en svag balanserande effekt. Denna effekt gäller inte två första rundorna.
* Tre av alla nummerbrickor utom 2, 3 och 12, som bara har två.
* Slumpmässig utläggning av brickorna.
* Slumpmässig utläggning av "nummerbrickorna".

I övrigt som vanligt. Ger ett rappt spel, tar cirka en halvtimme, och har ett bra djup.

Många reagerar på att vi tagit bort handeln, men jag säger bara "Fy fan vad skönt!". Det snabbar upp spelet rejält, och gör hamnarna värda mer. Det försämrar inte spelet på något sätt.

Edit: Tre punkter till i reglerna ovan.

Björn den gode

Swashbuckler
弾幕 said:
Stövelkatten said:
Talisman spelade vi i gymnasiegänget mycket. Har precis kommit i 40k-tappning vid namn Relic.
Talisman är ett spel som jag verkligen inte har goda minnen av. Man spelade det där spelet i timme efter timme och kom ingen vart. Men det här var ju typ 23 år sedan, så det kanske har förbättrats en del sen dess?
Nej det har det inte. Enda sättet att njuta av Talisman är att, äh fan jag kom inte på något. Vi spelade det faktiskt en kväll då vi tänkte att alkohol skulle nog fixa till att det var rätt tråkigt gameplay. Det gjorde det inte och det slutade i en stalemate.

Roborally däremot är ju ett riktigt bra spel på 6+, Ricochet Robot också fast det kan vara lite väl skicklighetsbaserat för att passa en blandad grupp. Jag får väl kanske låta bli att föreslå Diplomacy då, tar nog lite väl lång tid (även om det faktiskt spelas rätt bra på 4h med tidtagning). Är man riktigt många kan man ju alltid spela maffia också. Men nej det är nog generellt sett svårt med bra spel på 6+, turbaserat (som i turn-based) fungerar rätt dåligt då man måste vänta så länge och simultant dåligt för att det så lätt blir kaos. Det går förstås att lösa men det är svårt.

För lite mer fringe-tips så spelade jag fler-brädes Fische, Fluppen, Frikadellen på Gothcon ett år vilket var ett förvånansvärt bra spel. Kill dr Lucky fungerar också rätt hyfsat på många (men är ju dragbaserat, fast alla är inviterade att tjata hela tiden i vart fall).

Junta finns det många som gillar, men jag tror det är mycket av nostalgiska skäl, ska finnas någon mod där man skippar revolutionsfasen som kanske kan göra det bra.

Erik_N

Warrior
Apropå Wings of War så är Blue Max ett bättre spel på samma tema, tar oändligt antal spelare och brukar gå rätt fort (ju fler plan, ju fler kulor i luften). Kan vara knepigt att få tag på, dock.

Formula D är rätt okej, tar 10 spelare.

Category 5 brukar jag ha med mig till Spelbar. Kortspel, tar 10 spelare.

Ricochet Robots är jag väl personligen inte så förtjust i, men det tar obegränsat antal spelare, och man kan hålla på hur kort eller lång tid som helst.

G

Guest

Guest
弾幕 said:
Stövelkatten said:
Talisman spelade vi i gymnasiegänget mycket. Har precis kommit i 40k-tappning vid namn Relic.
Talisman är ett spel som jag verkligen inte har goda minnen av. Man spelade det där spelet i timme efter timme och kom ingen vart. Men det här var ju typ 23 år sedan, så det kanske har förbättrats en del sen dess?
Nej det har det verkligen inte :gremgrin:
Det är ju typ diablo i brädspelstappning. Man grindar och grindar och grindar...

Übereil

Swashbuckler
弾幕 said:
Stövelkatten said:
Det har det inte.

För övrigt kan Game of Thrones spelet spelas på upp till sex spelare.

Übereil

chrull

Stockholm Kartell
6+ betyder 6 och fler spelare...

Många föreslår spel som tar "upp till" 6 spelare. Jag är intresserad av spel som klarar MINST 6 spelare. Så om 6 är den faktiska maxgränsen för spelet du tipsar om så slänger jag tyvärr tipset direkt i papperskorgen.

chrull

Stockholm Kartell
Möller said:
Red November är ett charmigt samarbetsspel för upp till 8 spelare. Återspelningsvärdet är kanske inte skyhögt, men det är alltid trevligt att spela med nya spelare.
Red November hade jag skrivit upp, men om återspelningsvärdet är lågt så stryker jag nog det.

Vimes

Sillkung
弾幕 said:
Möller said:
Red November är ett charmigt samarbetsspel för upp till 8 spelare. Återspelningsvärdet är kanske inte skyhögt, men det är alltid trevligt att spela med nya spelare.
Red November hade jag skrivit upp, men om återspelningsvärdet är lågt så stryker jag nog det.
Jag tycker inte Red November är ett värt köp. Jag spelade det en gång och tyckte det var kul, köpte det och skulle spela det igen, men märkte att det var jättetråkigt andra gången. Då är spel som Pandemic bättre, men det är ju för max fyra så.

chrull

Stockholm Kartell
Björn den gode said:
弾幕 said:
Stövelkatten said:
Nej det har det inte. Enda sättet att njuta av Talisman är att, äh fan jag kom inte på något. Vi spelade det faktiskt en kväll då vi tänkte att alkohol skulle nog fixa till att det var rätt tråkigt gameplay. Det gjorde det inte och det slutade i en stalemate.
Misstänkte det. Talisman och Relic stryks alltså från listan :gremsmile:

Roborally däremot är ju ett riktigt bra spel på 6+, Ricochet Robot också fast det kan vara lite väl skicklighetsbaserat för att passa en blandad grupp. Jag får väl kanske låta bli att föreslå Diplomacy då, tar nog lite väl lång tid (även om det faktiskt spelas rätt bra på 4h med tidtagning). Är man riktigt många kan man ju alltid spela maffia också. Men nej det är nog generellt sett svårt med bra spel på 6+, turbaserat (som i turn-based) fungerar rätt dåligt då man måste vänta så länge och simultant dåligt för att det så lätt blir kaos. Det går förstås att lösa men det är svårt.
Roborally är kul, men jag vet inte hur många av resten av gruppen som skulle gilla det. Dessutom finns det nog tillgänglingt i den redan. Kanske.
Ricochet Robots är alldeles för skicklighetsbaserat för att vara kul i längden. I den grupp jag spelar mest med skulle det bli alldeles för lika omgångar med samma vinnare hela tiden.

Maffia/Varulv har jag tillgång till. Ska bara slipa tyskan lite så jag förstår reglerna för alla specialroller :gremsmile:

Diplomacy har redan förstört så många vänskaper, jag håller mig nog borta från det (i den här gruppen, om några månader kommer gruppen nog krympa lite och då kommer både procenten hardcore-gamers och procenten backstabbande svin vara högre, då kan dipp bli roligt när alla är lika jävliga...).

Och angående spel på 6+ som går snabbt: 7 Wonders är helt fantastiskt. Utan expansioner går det att spela 3-7 personer, och så länge alla kan reglerna så tar det 30-45 min att spela oavsett hur många man är. Alla gör sina drag samtidigt så ofta är det bara någon minut man behöver vänta mellan rundorna på den som tar längst tid på sig att bestämma sig. Med Cities-expansionen så kan man nog spela 8 har jag för mig. Sen jag köpte spelet för 2-2½ månad sedan har jag nog spelat 2-3 partier i veckan... Briljant spel!

chrull

Stockholm Kartell
Erik Ny said:
Category 5 brukar jag ha med mig till Spelbar. Kortspel, tar 10 spelare.
Ta med på onsdag så jag får kika/testa det! Jag troooor att jag kommer :gremlaugh:

chrull

Stockholm Kartell
Jag har gjort en lista på spel jag ska titta lite närmare på, om någon har kommentarer på spelen så tar jag gärna emot dem:

Spel att kolla på:
Saboteur
Bang!
Bonhanza
The Resistance
A touch of evil
Tannhäuser
Elder Sign
Shadows over Camelot

(Citadels ska jag köpa, det har jag tänkt att göra länge och har spelat det flera gånger, så ingen kommentar behövs där.)

Troberg

Sinister eater
弾幕 said:
Stövelkatten said:
Talisman är ett spel man inte spelar för att vinna eller för att spela seriöst. Det är ett spel man spelar när man bara vill flamsa och ha en meningslös, men ändå ganska underhållande åktur. Spelar man spelet så, med tillräcklig inlevelse, så kan det faktiskt vara kul.

Vi brukar mest spela "Vem kan få den mäktigaste karaktären" och lattja, sedan när vi börjar bli trötta på det så gör någon en rush mot härskarkronan.

Björn den gode

Swashbuckler
弾幕 said:
Jag har gjort en lista på spel jag ska titta lite närmare på, om någon har kommentarer på spelen så tar jag gärna emot dem:

Spel att kolla på:
Saboteur
Bang!
Bonhanza
The Resistance
A touch of evil
Tannhäuser
Elder Sign
Shadows over Camelot

(Citadels ska jag köpa, det har jag tänkt att göra länge och har spelat det flera gånger, så ingen kommentar behövs där.)
Av de två jag spelat så är inga jag egentligen rekommenderar för 6+. Bohnanza är ett väldigt trevligt trading-spel men jag skulle helt klart säga att det snarare är Upp till 6 än för minst 6. Och The Resistance är en maffiaklon som i och för sig har en del finurligheter, men som är helt fruktansvärt obalanserat, dom verkar inte ha speltestat. Det är möjligt att det går att göra balanserat men om man tycker balans är intressant så finns det bättre spel (eller bara bygga sin egen variant av maffia på få, det blir antagligen mer balanserat).

Övriga har jag inte spelat så dom kan jag inte dissa :gremsmile:

Jag håller nog med om att 7-wonders fungerar bra på många förresten, bra spel är det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Memoir 44?

Det skall gå att spela invasionen i Normandie med två hopslagna set av Memoir 44, en aktivitet som sväljer 8 spelare.

Memoir 44 är kul, och har rätt hanterlig komplexitet. Men det blir nog bättre om alla har lärt sig hur man spelar det innan man samlas alla 8.

Själv har jag dock inte kommit längre än en mödosam process att lära sju av mina vänner hur man spelar M44. Jag har fem kvar efter två år. :)

RasmusL

Champion
Björn den gode said:
Och The Resistance är en maffiaklon som i och för sig har en del finurligheter, men som är helt fruktansvärt obalanserat, dom verkar inte ha speltestat. Det är möjligt att det går att göra balanserat men om man tycker balans är intressant så finns det bättre spel (eller bara bygga sin egen variant av maffia på få, det blir antagligen mer balanserat).
Jag har bara anekdotiska bevis men för oss har det varit ganska jämn win ratio. Personligen tycker jag att maffia är typ det mest värdelösa man kan göra som social aktivitet i och med spelarelimineringen och det problemet har The Resistance löst. Korta, intensiva matcher med utmaning på det sociala planet, I like.

De jag brukar lira med har även testat Avalon-varianten som verkar riktigt trevlig den också och bjuder på en massa fluff, specialregler, förmågor och annat.

Sodivra

Champion
弾幕 said:
Arvidos MC said:
Men det ändrar inte mina åsikter om Settlers :gremsmile:
Oh, right

Jag gjorde en sökning på BoardGameGeek över spel som som man kan spela om man är åtta pers, här är den sorterad efter placering på deras topplista:

Spel man kan spela om man är 8. Hoppas det kan ge några uppslag, jag känner inte igen så många. (Mest Dixit, varulv och Resistance) Sen är det en massa töntiga partyspel.

Och den här lilla maffiavarianten, ser ju kul ut.
http://boardgamegeek.com/thread/807794/a-year-with-saboteur

Och det här verkar ju ganska ballt! :gremlaugh:
http://boardgamegeek.com/boardgame/1231/bausack

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
弾幕 said:
Har någon tips på bräd/sällskapsspel som funkar för 6 eller flera personer? Det kan vara enkla tärningsspel typ zombie dice eller mer fullfjädrade brädspel som 7 wonders elller Arkham Horror, viktigast är att det är roligt, helst inte tar 8 timmar att spela igenom och att det är roligt.

Alla förslag välkomna!
Jag var oerhört förtjust i brädspelet Dune (länk >>>) när jag var ung och hade tid med att spendera fyra timmar vid spelbordet. Den aktuella versionen heter Rex.