Hey, Primetime Adventures, kanske? Jag tyckte det var skithäftigt när det kom ut, sedan har det försvunnit lite från min radar. Men på många sätt är det den perfekta introduktionen till rollspel.
Primetime Adventures har ingen speciell spelvärld, man tänker sig att det man spelar är en TV-serie och utgår från det istället. Så spelarna och spelledaren ("producenten") kan diskutera vad de vill spela för berättelse utifrån de ramarna. Typ "Jag vill att det ska vara som Game of thrones" "Nej, Simpsons!" Tittar hyresgästerna på TV-serier så har de alltså referensramar med sig.
Man får också bestämma vilken skådespelare som spelar ens rollperson!
Spelet i sig försöker fånga TV-seriens dramaturgi. Spelsystemet är ganska vanilj, mest ett sätt att hålla spelledaren i handen och hjälpa hen att hitta intressanta sätt att föra handlingen framåt.
Spelet är ganska strukturerat också, man bestämmer i förväg hur många "avsnitt" (möten) en berättelse ska utgöra, och vilka avsnitt som kommer handla lite extra om specifika rollpersoner, samt hittar på teasers för nästa möte. Den här strukturen och etablerandet i förväg tror jag är kanon för unga med koncentrationssvårigheter.
Är ur tryck sedan två år tror jag, men man kan köpa det på pdf här:
http://www.indiepressrevolution.com/xcart/product.php?productid=16594
Eller lägga in en annons här på köp och sälj-forumet för en fysisk kopia.