zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,751
Det finns mängder av möjliga spelvärldar att välja bland. Middle Earth finns alltid där som ett alternativ.
Jag läste några andra trådar här men bestämde mig för att skapa en egen.
Jag tänker att en utmaning med en Middle-Earth-kampanj är att spelarna/rollfigurerna behöver vara motiverade att göra "rätt" saker. Om rollfigurerna säger: - vi vill leta skatter i de gamla ruinerna från Arnor, och när vi blivit tillräckligt rika så ska vi bilda ett litet kungadöme i ett vacker del av Atherdain - ska de få det då? Då blir Middle Earth bara siluett i vad som skulle kunna varit vilken fantasykampanj som helst.
Om man som SL ska ta på sig att spelleda i Middle Earth, ska man då förvänta sig av spelarna att de ytterst vill bekämpa Sauron och hans trupper?
(eller på något annat sätt ha tydliga lojaliteter redan från början)
Så kommer frågan om att ändra sådant som finns i böckerna. Det är ingen självklar fråga. Säg att man spelar mellan Bilbo och Trilogin.
Så får rollfigurerna ett uppdrag att söka spår efter The One Ring i Mörkmården. Men alla VET att den finns i Fylke.
Eller så beger sig rollfigurerna till Moria för att träffa Balin, år 2995, så de finner Balin död. Då måste man nästan döda rollfigurerna omedelbart, så att Gimli inte kan nås av informationen att Balin är död.
Vad som lyfts fram som typiska middle earth-teman är resande. Och Zero-to-Hero. Men Zero-to-Hero är också besvärligt om inget i böckerna (eller filmerna, eller spelen?) får förändras?
Det finns flera rollspel i Middle Earth (de flesta inte i tryck). De tenderar (av olika naturliga skäl) att utspela sig i de miljöer där böckerna utspelat sig.
Så jag tänker att om man ska spela i Middle Earth så behöver hela gruppen vara överens om:
1) Hur fritt förhåller man sig till originalkällorna, historien och framtiden
2) Eftersträvar vi en kamp-mot-Sauron-kampanj, och spelarna är med på att det är temat
3) Kan rollfigurerna till slut kan spela en roll i Saurons undergång?
4) Eller är allt rollfigurerna gör bara "i skuggan", och när ringen väl är förstörd, så är rollfigurernas bidrag obefintligt
5) Använder vi bara Middle Earth som en fin värld full av referenser, men rollfiguerna kan leta skatter, söka berömmelse eller personlig utveckling som i vilken annan rollspelsvärld som helst.
6) Ska vi lägga kampanjen utanför de i böckerna kända stråken (Andrast, Lindon) för att få stor frihet? Men samtidigt utan att kunna referera till så mycket.
Vilka förväntningar - förutsättningar - har ni haft/satt när ni spelat i Middle Earth?
Har det fungerat eller inte fungerat?
Jag läste några andra trådar här men bestämde mig för att skapa en egen.
Jag tänker att en utmaning med en Middle-Earth-kampanj är att spelarna/rollfigurerna behöver vara motiverade att göra "rätt" saker. Om rollfigurerna säger: - vi vill leta skatter i de gamla ruinerna från Arnor, och när vi blivit tillräckligt rika så ska vi bilda ett litet kungadöme i ett vacker del av Atherdain - ska de få det då? Då blir Middle Earth bara siluett i vad som skulle kunna varit vilken fantasykampanj som helst.
Om man som SL ska ta på sig att spelleda i Middle Earth, ska man då förvänta sig av spelarna att de ytterst vill bekämpa Sauron och hans trupper?
(eller på något annat sätt ha tydliga lojaliteter redan från början)
Så kommer frågan om att ändra sådant som finns i böckerna. Det är ingen självklar fråga. Säg att man spelar mellan Bilbo och Trilogin.
Så får rollfigurerna ett uppdrag att söka spår efter The One Ring i Mörkmården. Men alla VET att den finns i Fylke.
Eller så beger sig rollfigurerna till Moria för att träffa Balin, år 2995, så de finner Balin död. Då måste man nästan döda rollfigurerna omedelbart, så att Gimli inte kan nås av informationen att Balin är död.
Vad som lyfts fram som typiska middle earth-teman är resande. Och Zero-to-Hero. Men Zero-to-Hero är också besvärligt om inget i böckerna (eller filmerna, eller spelen?) får förändras?
Det finns flera rollspel i Middle Earth (de flesta inte i tryck). De tenderar (av olika naturliga skäl) att utspela sig i de miljöer där böckerna utspelat sig.
Så jag tänker att om man ska spela i Middle Earth så behöver hela gruppen vara överens om:
1) Hur fritt förhåller man sig till originalkällorna, historien och framtiden
2) Eftersträvar vi en kamp-mot-Sauron-kampanj, och spelarna är med på att det är temat
3) Kan rollfigurerna till slut kan spela en roll i Saurons undergång?
4) Eller är allt rollfigurerna gör bara "i skuggan", och när ringen väl är förstörd, så är rollfigurernas bidrag obefintligt
5) Använder vi bara Middle Earth som en fin värld full av referenser, men rollfiguerna kan leta skatter, söka berömmelse eller personlig utveckling som i vilken annan rollspelsvärld som helst.
6) Ska vi lägga kampanjen utanför de i böckerna kända stråken (Andrast, Lindon) för att få stor frihet? Men samtidigt utan att kunna referera till så mycket.
Vilka förväntningar - förutsättningar - har ni haft/satt när ni spelat i Middle Earth?
Har det fungerat eller inte fungerat?