Ok, det märks att många eller kanske alla i tråden har mycket begränsade kunskaper i historia och de flesta verkar inte ha läst särskilt mycket Tolkien heller. Silmarillion heller. Gudarna är mycket framträdande, inte minst Ulmo, och det var inte Tolkiens fel eller önskan att denna bok inte publicerades tidigare, tvärtom. Vad gäller förindustriella jordbrukarsamhällen så varierar det enormt hur organiserad eller framträdande religionen var. Den gemensamma nämnaren är att man vid vissa tidpunkter på året, oftast efter vissa arbetstoppar, samlades och festade och offrade till gudarna, oftast för att få regn och fruktbarhet och så vidare. Det betyder inte att människor var särskilt religiösa, det är mer en social praktik för att stärka banden till gruppen och den kulturella identiteten. Vissa var mer troende, andra inte. Sen vet jag inte varför alla verkar tro att det inte finns någon religion i Midgård? Har Tolkien skrivit det nånstans? Jag måste ha missat det i så fall. Bara för att alla inte går till kyrkan och lyssnar på en präst så betyder det inte att man inte har och utövar en religion. Animism är ju den äldsta religionen i världen, men shamanerna var inga präster. Ni förenklar allt för mycket. Vidga begreppet religion, och kör bara kör. Spelar du en krigare som ser döden i vitögat, släng iväg en bön till Tulkas att ge dig styrka. Är du en skogsalv så hylla Yavanna i en sång eller offra lite honung. Tänk, gör, kör.
Jag tror alla i den här tråden verkar lida av en extremt förenklad och stereotypisk bild av hur saker och ting gjordes back in the days, vilket är fullt förståligt, om ni bara har gymnasiehistoria i bagaget. Läs lite antropologi, lite sköna fornnordiska sagor. Snöa lite..