Spel i rollspelet?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag kom att tänka på en sak. I tv-och datorspel är det inte helt ovanligt att det finns ”spel i spelet”. Tänker på exempelvis Witcher 3 där man kan spela kortspelet gwent, eller i Shenmue där man kan spela Segas gamla arkadspel.

Jag undrar om något liknande finns i något rollspel? En setting där ett visst spel är omåttligt populärt bland invånarna men som även är fullt spelbart för spelarna? Jag tycker att det är en rätt kul idé! Extra kul om spelet säger något tematiskt om settingen, exempelvis att spelet i en cyberpunksetting hyllar roffarkapitalism och backstabbing.

Quadrante

Grisbonde
Tänker du som i stil med brädspelet Tak som spelare kan spela i spelet. Har tre ”brädspel” själv till en egen värld (varav ett är rent hazardspel). Det kan vara rätt kul att bryta av med spel som spelas av sina roller. Även om det är en själv som spelar spelet.

Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
I Dungeon Crawl Classics Lankhmar finns Rat-Snake, "a wagering game with dice". Det finns/fanns även särskilda tärningar för att spela det. (Reglerna är förvisso publicerade i en Goodman Games Yearbook.)

Trakorien/Svavelvinter har ju sitt Smickelbräde. Där det går bra att hitta på sina egna regler.