Nekromanti Spel ledare

BJD

Veteran
Vad är en spelledares uppgift? Måste man själv komma på äventyr?

Re: Spelledare

En spelledare är personen som iscensätter och målar det som händer rollpersonerna i ett rollspel. Han eller hon beskriver världen och varelserna i den och hur den reagerar på rollpersonernas handlingar. Han/hon är även "domare" och bestämmer hur och vilka olika regler som ska gälla i spelet. Spelledare förkortas SL och SL är allsmäktig medan man spelar. SL kan göra vad som helst och har alltid sista ordet. SL bör dock kunna reglerna till spelet ( även om han/hon alltid kan ändra dem efter eget behag).

Vad gäller komma på äventyr är svaret: Inte nödvändigtvis. Man behöver inte komma på äventyr, för det finns att köpa eller få från nätet. Dock brukar det vara lättare i början om man börjar med äventyr som SL själv improviserar fram. I allra första början behöver man inte ha något äventyr med löpande tråd, utan det räcker kanske med lite slumpmässiga händelser som sedan slumpmässigt får bygga upp en helhet i tiden. Det räcker med något enkelt, miljön och händelser i en stad eller en skog exemplvis.

Silke

Warrior

Var dock rättvis i ditt ämbete som SL, ta inte kål på dem gång efter annan utan låt dem bli bättre och bättre med tiden, dels växer en långdragen kampanj fram och spelarna blir mer fästa vid sina rollpersoner.
Det viktigaste är dock att ha kul antingen genom spänning (se tråden under denna) eller genom komik (dock dödande tråkigt i längden om den blir bissar eller liknande). Intriger mellan spelare är ett bra knep (kommer aldrig glömma de första äventyren som jag har spelat med intriger i gruppen, höll på att drabbas av hjärtattck efter ca 15 äventyr när man insåg hur allt låg till, gubben min fick dock sätta livet till då :) men det var det värt)

Rickard

Urverk speldesign

Några råd som SL:
"<EM>SL bör dock kunna reglerna till spelet ( även om han/hon alltid kan ändra dem efter eget behag).</EM>"
Kör hårt med reglerna och ändra på dem när du är van vid dem. Ändra inte någonting i början. Men kommer du t.ex. inte ihåg hur färdigheten Köpslå exakt fungerar, stanna inte upp spelet för att bläddra i boken. Hitta på nåt så länge, du som SL har alltid rätt ändå.

"<EM>Dock brukar det vara lättare i början om man börjar med äventyr som SL själv improviserar fram.</EM>"
Kan väl inte riktigt hålla med. Improvisation är en svår konst som kommer lite senare. Ha det mesta skrivet men försök att inte kolla <EM>för</EM> mkt på anteckningarna. Det är också roligt med detaljerade äventyr när man hittar de några år senare och tittar nostalgiskt och roat igenom dem.

Testa några strider (själv) innan du sätter igång att spela så att du får flyt på't. Helst med dina spelares karaktärer. Då vet du hur bra motstånd de kan möta.

/[color:green]Han</font color=green> som annars tyckte <B>Caen Ka-sun-dor</B> sammanfattade SLrollen rätt bra

Renfield

Swordsman

Kom ALLTID ihåg följande, ty det är det viktigaste:
#1: SL har ALLTID rätt.
#2: Om SL har fel, se ovanstående regel.
#3: SL's jobb är ALLTID att se till att gruppen har roligt, men inte att fjäska för spelarna.

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."

Johan K

Gammal & dryg
En spelledares upgift är att hålla reda på allt annat som händer i världen. Det är allt från att hålla reda på hur skadad rollspersonernas finder är till hur mycket ölen kostar på tavernan...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Feuflux

omjonasson.se

Ha det mesta skrivet men försök att inte kolla för mkt på anteckningarna. Det är också roligt med detaljerade äventyr när man hittar de några år senare och tittar nostalgiskt och roat igenom dem.

Jag brukar skriva mina äventyr rätt detaljerade, men sedan när jag ska spelleda dem så gör jag aldrig som jag hade tänkt ändå./images/icons/smile.gif Så jag vet inte varför jag skriver så detaljerat...det kan räcka med att en RP gör något oväntat så kommer jag på ett mycket mer passande händelseförlopp än det som var planerat i äventyret och då ändrar jag det. Senast jag SL:ade "försvann" minst hälften av äventyret på vägen.../images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign

"<EM>Jag brukar skriva mina äventyr rätt detaljerade,</EM>"
Jag brukade göra det i början tills min bror undrade varför. Jag kunde inte riktigt svara på det.
Förrförra (eh, stavas det så?) äventyret jag hade var på 20 ord och i det förra hade jag bara skrivit ner tre namn. Visserligen var de bara "one-shot-äventyr".

/[color:green]Han</font color=green> som annars gillar att göra detaljerade kartor

Feuflux

omjonasson.se
kartor

/[color:green]Han</font color=green> som annars gillar att göra detaljerade kartor

Menar du rita upp alla möbler i rum eller att rita översiktskartor över städer eller kanske både och? Jag brukar ha med kartor över viktiga SLP:s hus och liknande i mina äventyr men de är aldrig särskilt noggranna. Jag ritar i stort sett bara väggarna, ev. trappor och så skriver jag lite info om alla rum.

...det är ju typ ingen som tittar på dem ändå!

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>