Nekromanti Spel med bra regler för flykt/reträtt?

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,851
Vad har ni spelat (eller läst) för spel som har bra flyktregler? Alltså inte bara, "Slå fysikslag" och sen gör din motståndare detsamma. Utan flyktregler med faktiska val och taktik. Skriver eget system nu och här har jag fastnat lite så tacksam för inspiration :)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Var en sån här tråd för ett tag sen. Mouse Guard nämndes iaf då och är det bästa jag känner till. Strid gör det kasst, men flykt och verbal konflikt bra.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,851
Hittar inte den tråden, du råkar inte ha en länk eller komma ihåg vad den hette?
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Jag gillar reglerna för detta i FATE, där om RP väljer att självmant fly från en strid "belönas" denne med en Fate Point, och ytterligare en ifall de drabbades av en påtaglig konsekvens under striden. Men det jag verkligen gillar med denna regeln i FATE är att även om RP förlorar konflikten genom att fly så kan spelaren själv välja hur detta påverkar sin RP, och denna regel fungerar alltid och kräver aldrig tärningsslag eller liknande utan är 100% upp till spelaren att avgöra om denne vill ge upp/fly.
Skulle RP besegras i striden däremot så är det SL som avgör RPs öde...
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
746
Nya/kommande Western IV från Åskfågeln har ett eget "mini spel" för jakter. Brickor spelas ut med hinder i terrängen (slumpvis om den jagade inte förberett en flyktväg tidigare. Hinder och terräng ger modifikationer på förflyttning, samt utmattning. Jag har inte testat reglerna själv ännu men det ser intressant ut i teorin (från beta-pdf).
Med tanke på hur centralt det är med jakter i filmens värld känns det väldigt rätt med regler som gör som tar de till samma nivå som rollspels strider!
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Inkognito;n138149 said:
Nya/kommande Western IV från Åskfågeln har ett eget "mini spel" för jakter. Brickor spelas ut med hinder i terrängen (slumpvis om den jagade inte förberett en flyktväg tidigare. Hinder och terräng ger modifikationer på förflyttning, samt utmattning. Jag har inte testat reglerna själv ännu men det ser intressant ut i teorin (från beta-pdf).
Med tanke på hur centralt det är med jakter i filmens värld känns det väldigt rätt med regler som gör som tar de till samma nivå som rollspels strider!
Det låter kul med regler för hästjakter. Att jag inte gillar modifikationer är en annan sak.
 
Top