Flurtis
Hero
I boken "On game design" av Chris Crawford så lägger han fram en intressant teori bakom varför vi tycker om att spela.
Chris menar på att "spel" egentligen är en metafor, och inte en aktivitet. Dvs för att ett spel ska vara roligt så måste mekaniken reflektera ett emotionellt sinnestånd. Han drar en pararell mellan Space Invaders och människans kamp mot samhället. Ett annat exempel är att mekaniken i Pac-Man skulle vara en metafor för vardagens häkt att hinna med allt. Grundfilosofin som jag förstod det är att vi alla har dessa sinnestillstånd redan som unga präglade av samhället.
Då Chris menar att "play" (lek,spel) är en naturlig mekanism hos människan som hjälper den att vara bättre förbered inför framtiden, så tycker vi att spel är roliga just på grund av den här anledningen, omedvetet.
Själv är jag lite kluven, jag vet inte vad jag skall tro om hans teori. Han är ju en legend i branschen och i övrigt innehåller boken mycket matnyttigt. Men jag vet inte ifall han överanalyserar här, vad tycker ni?
//Flurtis
Chris menar på att "spel" egentligen är en metafor, och inte en aktivitet. Dvs för att ett spel ska vara roligt så måste mekaniken reflektera ett emotionellt sinnestånd. Han drar en pararell mellan Space Invaders och människans kamp mot samhället. Ett annat exempel är att mekaniken i Pac-Man skulle vara en metafor för vardagens häkt att hinna med allt. Grundfilosofin som jag förstod det är att vi alla har dessa sinnestillstånd redan som unga präglade av samhället.
Då Chris menar att "play" (lek,spel) är en naturlig mekanism hos människan som hjälper den att vara bättre förbered inför framtiden, så tycker vi att spel är roliga just på grund av den här anledningen, omedvetet.
Själv är jag lite kluven, jag vet inte vad jag skall tro om hans teori. Han är ju en legend i branschen och i övrigt innehåller boken mycket matnyttigt. Men jag vet inte ifall han överanalyserar här, vad tycker ni?
//Flurtis