Nekromanti Spel och scenario till nybörjare?

Black Dwarf har återvänt. Ingen vet för hur länge, men han är tillbaka med ett inlägg. Alla jublar.

Till saken:

Först vill jag stolt meddela att svenskfinland har fått sin första officiella rollspelsförening. Eloria r.f., som föreningen heter grundades i höstas, efter att SÖU (Svenska Österbottens Ungdomsförbund) hade lyckats genomföra det första svenska lajvet i Finland någonsin. Officiella åtminstone.
Föreningen bildades som en rollspelsförening av de lajvare som deltagit (och jag, som lyckades missa lajvet pga. ett utegångsförbud i militären... det är en lång historia), med inriktning på lajv, men efter enträgna protester av en medlem (undertecknad) har nu föreningen även bestämt sig för att ta upp bordsrollspel på programmet.
Jag har också lyckats nästla mig in i styrelsen och har där titeln "bordsrollspelsansvarig".

Till Problemet:

Nu är det så att senare i vår har jag ålagts att hålla en introduktion inom bordsrollspel. Eftersom flertalet av medlemmarna aldrig spelat bordsrollspel (alla var förstagångslajvare också) måste jag hålla det på en begriplig nivå. Dock tror jag att jag kan sträcka mej ganska långt i vad det gäller att brodera ut omgivningar och SLP. Spelet skall vara fantasy, och jag vill ha ett enkelt lättspelat system. Trovärdigheten är inte viktig, utan jag har tänkt sätta mer tyngd på karaktärernas personlighet.
Vad tycker ni att jag borde ge dem för spel.. och för utmaning att klara av första gången. Det handlar om en förening på dryga 30 st (antalet kommer troligen att öka längre fram och nångång i framtiden, vem vet, kanske det är svenskfinlands motsvarighet till Sverok) varav åtminstone 15 kommer att närvara som spelare. Jag kommer att värva två eller tre SL till och vi kommer alla att dra samma äventyr åt samma karaktärer fast med olika grupper - samtidigt. Därför behöver jag något lättförståeligt, men ändå fängslande.

En hel generation rollspelare kommer att få sin första erfarenhet av detta! :gremwink:

/Black Dwarf, innehar en viktig post i den finländska rollspelsframtiden.

Johan K

Gammal & dryg
Måste ju ta & rekomendera DoD såklart... Ett av de spel som jag kom i kontakt med först & som var sanslöst enkelt att lära sig & komma igång med. Har svårt att välja äventyr till DoD, det finns ju så många som är bra ju.. Men för att ta nått exempel.. Svvelvinterserien är ju ruggit bra, till den senare versionenn av DoD fins ju vinterskogens hemlighet som är ruggit bra ju !

Ett anant bra spel är ju SW, såklart !! Ett vettlöst enkelt & nybörjarspel som jag tror att alla kan känna igen sig i.. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Jag måste säga att dina förslag är minst sagt urgamla och inte passande för nybörjare.

Drakar & Demoner är idag inte längre ett nybörjarspel. DoD6 kunde ha funkat som nybörjarspel om det inte vore så förgjordat rörigt, och DoD6R är faktiskt inte särskilt busenkelt. Tvärtom är det rätt omfattande. Svavelvinter är out of print sedan 15 år, och konfluxserien kräver mer eller mindre att man vet vad man letar efter - dvs inte längre är nybörjare - för att man ska hitta den. Samma gäller de äldre utgåvor av DoD som Svavelvinter är ämnad för - man ska vara veteran för att veta vad man ska leta efter. Helst ska man vara rik också. Det är samlarvärde på prylarna du tipsar om.

Star Wars finns idag i den allt för komplexa och krångliga d20-versionen, som faktiskt är sämre som nybörjarspel än DoD6. Den version som du tipsar (d6) om är död-död-död sedan 1996 då den senaste versionen kom ut, och den svenska utgåvan är död-död-död sedan 1990. Den enda nybörjarfördelen som Star Wars har är "Star Wars Adventure Game - Invasion of Theed". Det är en box med två häften (32 sidor regler, 32 sidor äventyr), golvplaner, ploppar, förgjorda rollpersoner, tärningar och en wookie (!), och det är det enda med Star Wars-rollspel idag som har med nybörjare att göra.

De nybörjarspel som jag skulle tipsa om är de enda som är värda namnet: Vägen, Quo Vadis?, Ansgar och Tellus, samtliga möjliga att beställa från Västerås Stift och de enda rollspel i Sverige idag värda epitetet "nybörjarspel".

Helmgast
Fast Tellus färdighetstakssystem är lite för krångligt. Det är enklare med system som kör på principen "slå så högt som möjligt" eller dess motsats, "slå så lågt som möjligt".

Lindenius

Swashbuckler
Trodde att du skulle...

nämna Västmark här... Men det gjorde du ju inte :gremshocked:

Inte för att jag vet om det är nybörjarvänligt... *harkel*hardetjusom*host*sagtinte*hraallf* :gremblush:

//erik. din drPepper i kvällningen

Krille

Super Moderator
Re: Trodde att du skulle...

"nämna Västmark här... Men det gjorde du ju inte"

Nej, det gjorde jag inte. Jag anser att spelet förvisso har enkla regler, men det är inte nybörjarvänligt. Egenskaperna (de 107 stycken) kräver lite erfarenhet och fingertoppskänsla, och världen är för komplex, subtil och uppstyrd.

Men skulle jag skapa ett spel med ett halvdussin spikade attribut och en fri och ball värld med massor med röj i - till exempel Skymningshem: Andra Imperiet så skulle det nog lämpa sig ypperligt som nybörjarspel.

Organ

Out of time, out of mind
Som sagts ett flertal gånger finns det tyvärr inte något riktigt bra nybörjarspel (i alla fall inte på Svenska). Jag skulle hursomhelst föreslå att du använder DoD6s förenklade grundboksregler. Det var någon annan som tyckte att du som scenario skulle använda "Vinterskogens hemlighet" och där håller jag med. Om du bara håller det på en enkel nivå bör det inte vara något problem.

/Anders