Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
En dansk kollega har i Kabul ar wargaming-enutist och tog darfor med sig en bunt spel med Afghanistan-tema hit: First Afghan War (en spel pa operationell niva som tacker britternas invasion 1839-41), Khyber Rifles (ett taktiskt spel om strider i bergen mellan britter och afghaner ca 1880) och Battle of Maiwand (som avhandlar just det slaget). Jag var overraskad over att det alls fanns spel med detta tema.
FAW visade sig riktigt smart gjort, aven om det fanns luckor i reglerna (t.ex. "Kan demorliserade pionjarkompanier verkligen gora 'sapper attack' mot fientliga fastningar?")
KR skildrade skarmytslingar pa trovardigt satt, men engelsmannens vida overlagsna skjutformaga i defensiva lagen ger dem en storande fordel (de avlossar da dubbelt sa manga salvor som afghanerna).
BoM har vi inte hunnit spela annu.
Sedan finns ju Afghanistan d20, men det har jag inte tittat narmare pa. (Var ar GURPS Afghanistan?)
FAW visade sig riktigt smart gjort, aven om det fanns luckor i reglerna (t.ex. "Kan demorliserade pionjarkompanier verkligen gora 'sapper attack' mot fientliga fastningar?")
KR skildrade skarmytslingar pa trovardigt satt, men engelsmannens vida overlagsna skjutformaga i defensiva lagen ger dem en storande fordel (de avlossar da dubbelt sa manga salvor som afghanerna).
BoM har vi inte hunnit spela annu.
Sedan finns ju Afghanistan d20, men det har jag inte tittat narmare pa. (Var ar GURPS Afghanistan?)