Nekromanti Spel om Afghanistan

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
En dansk kollega har i Kabul ar wargaming-enutist och tog darfor med sig en bunt spel med Afghanistan-tema hit: First Afghan War (en spel pa operationell niva som tacker britternas invasion 1839-41), Khyber Rifles (ett taktiskt spel om strider i bergen mellan britter och afghaner ca 1880) och Battle of Maiwand (som avhandlar just det slaget). Jag var overraskad over att det alls fanns spel med detta tema.

FAW visade sig riktigt smart gjort, aven om det fanns luckor i reglerna (t.ex. "Kan demorliserade pionjarkompanier verkligen gora 'sapper attack' mot fientliga fastningar?")

KR skildrade skarmytslingar pa trovardigt satt, men engelsmannens vida overlagsna skjutformaga i defensiva lagen ger dem en storande fordel (de avlossar da dubbelt sa manga salvor som afghanerna).

BoM har vi inte hunnit spela annu.

Sedan finns ju Afghanistan d20, men det har jag inte tittat narmare pa. (Var ar GURPS Afghanistan?)

Organ

Out of time, out of mind
Mekanurg said:
En dansk kollega har i Kabul ar wargaming-enutist och tog darfor med sig en bunt spel med Afghanistan-tema hit: First Afghan War (en spel pa operationell niva som tacker britternas invasion 1839-41), Khyber Rifles (ett taktiskt spel om strider i bergen mellan britter och afghaner ca 1880) och Battle of Maiwand (som avhandlar just det slaget). Jag var overraskad over att det alls fanns spel med detta tema.
Enligt boardgamegeek så finns det åtminstone ett par till för er att beta av. Klicka här för en lista.

/Anders

Ymir

Liten kantbaron
Men vad fattigt...alla handlar typ om kolonialtiden och The Great Game, rätta mig om jag har fel.

Jag vill se ett spel om krigsherrekonflikterna efter Sovjets tillbakadragande. Inga dryga jävla britter, bara tokiga och färgstarka powermongers med för mycket vapen som slaktar varandra och alla som kommer ivägen. Det kunde vara typ som A Game of Thrones-brädspelet, men fraktionerna är tadzjiker, uzbeker, pashtuner, talibaner etc...

det hade ägt.

- Ymir, tycker