Nekromanti Spel som faktiskt passar för spelmöten?

RasmusL

Champion
.113;n192855 said:
Eller ok jag tippade tråden och svarade på fel saker men ändå ;)

Det borde kanske varit mer I stil med att har man mycket tid att spela har man också tid att spela seriöst, har man lite tid vill man kanske åt det jag nämner ovan och har alltså svårt köra helt seriöst hela tiden vilket inte kommer ge rätt känsla I vanliga fall.

Vi körde mycket world of darkness ett tag och det var ju väldigt stämningsfokuserat, det skulle aldrig funka idag om jag inte hade en ny grupp.
Jag hajjar, bra observationer!

.113

Swashbuckler
RasmusL;n192857 said:
Jag hajjar, bra observationer!
Jag kan tänka mig att rätt spel absolut skulle funka men det måste nog vara mer styrt, inte vad som händer men kanske scener och sånt. Jag tror att om man har ett tydligt fokus så kanske det är lättare att hålla sig seriös helt, t ex scener med mellansnack emellan.

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n192851 said:
Sant. Har du någon känsla eller ide om "varför"? Dels för flamstendens men också för NaS?
Flamsiga spel har helt enkelt inte lika höga krav på koherens, utveckling och djup. Man behöver aldrig utveckla rollpersonens karaktär eller utforska relationer. Sån't tenderar att ta tid. Men att bara "Nu tar vi bussen till Kållebeck och skjuter lite spöken med min ombyggda hårtork, tjohej!" går rätt snabbt. Dessa spel tenderar också att vara ganska "high concept", vilket gör att de är snabba att förklara.

När det gäller Nerver av stål har vi flera faktorer. En är att vi bara har en protagonist och en berättelse. En annan är att vi inte spenderar mycket tid på setup, eftersom ingen skapar rollpersoner innan spelet börjar. Film noir är också ganska lätt att ta till sig som genre, så man behöver inte spendera så mycket tid på att förklara konceptet. Konflikter avgörs på under en sekund. Vi har också en pacingmekanism i frågepappret som ger oss en tydlig riktning och ett laserfokus. Det finns noll utrymme för saker som inte är en central del av berättelsen, precis som i en hollywoodfilm. Till slut, om vi skall vara ärliga, så är det inte så mycket drama och karaktärsfördjupning i spelet, heller. Det är stämning, det är mystik och det är spänning, och ibland får man ett härligt karaktärsporträtt, men ingen av personerna tenderar att ha någon "båge", någon utveckling.

Genesis

Ni dés ni maître
Det sjätte inseglet brukar kunna ge rätt ordentliga karaktärsbanor, men det tenderar också att ligga på runt fyra timmar om man inte skyndar sig. Med färdiga rollpersoner och situation och spelare som kan reglerna, alternativt om man skulle hacka det till en en eller två protagonister istället för tre, så skulle det säkert gå. Jag tror att vägen framåt ligger i att bygga fler spel med enskilda protagonister. Det här med att alla rollpersoner ska ha lika mycket spotlight är en helig ko som måste slaktas innan vi löser det här problemet.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
I alla trad-spel jag spelat spelar detta med spelmötets längd ingen direkt roll, med ett undantag: KAP. Om vi ska tro regelboken är KAP avsett att spelas så att ett år i spelvärden spelas på ett spelmöte. Detta är också ett underliggande antagande i Great Pendragon Campaign, som presenterar 81 år/spelmöten på en till två sidor.

Saken är att om man kan hålla sig till detta så kan det bli väldigt bra. Dels fungerar det bra med reglerna - man får en bra progression på rollfigurerna; hamnar man på flera spelmöten per år tenderar de att bli obalanserat bra. Dels gör det att man faktiskt kan ta sig igenom hela Arthursagan - från Uthers styre till Arthurs fall - på "bara" 81 spelmöten eller så (jag och min grupp klarade det 93 spelmöten).

Problemet är att varken reglerna eller PGC egentligen förklarar hur man ska åstadkomma detta som spelgrupp. Inte heller finns det någon antagande om hur långt ett spelmöte är. Det får varje spelgrupp räkna ut själv. Här finns också problem med de publikationer som stöder spelet. Det finns ett gäng bra äventyr från 90-talet, men de flesta kräver minst fyra timmar för att ta sig igenom, vilket med den längd på spelmöten som jag har idag gör att det finns noll utrymme för något annat - allt spelarkaraktärerna gör det året är det äventyret. Vissa av äventyren förutsätter betydligt längre spelmöten. Nyare publikationer tenderar att antingen innehålla extraregler - som tar tid att använda - eller culture gaming material; bra, riktigt bra material, men som så klart också tar tid om man ska få in det i sina spelmöten. Detta landar i att vi har ett spel som säger sig vara gjort för att spelas i ett visst tempo, men som inte berättar hur man når dit och där en stor del av det utgivna materialet snarare stjälper än hjälper den SL som vill spela spelet som det är tänkt. Det är alltså old school på det vanliga, dåliga sättet, där mycket bara antyds och annat verkar vara direkt ogenomtänkt.

Det jag har lärt mig är att genom att rälsa hårt, sätta de flesta scener själv, ha en huvudhändelse (äventyr, slag, turnering, hov) varje år och ta en massa bisaker (mest rollfigurernas personliga projekt, men också sådant som vilka rykten som cirkulerar, vad olika SL-personer har gjort på sistone) via forum och mejl, så går det mer eller mindre att klara av ett år i spelvärlden per spelmöte på fyra till sex timmar. Med sex timmar finns det då också lite utrymme för rollfigurernas personliga projekt, med fyra väldigt lite.

Har man spelare som köper denna rätt hårdhänta regi så kan det bli jättebra. Jag har haft spelare som klagat på att allt som måste vara med tar för mycket tid, men överlag så har spelare dock varit nöjda. Och det tog mig ganska många kampanjer innan jag hittade min stil (som ju också är anpassad till min längd på spelmöten). Lite mer hjälp från spelskaparen hade inte skadat.

PS: KAP är ett fantastiskt spel. Men det har också ganska många problem, varav detta är ett av de större.

RasmusL

Champion
Skarpskytten: Coolt! Du vill inte berätta lite mer om hur ett sådant spelmöte/år skulle kunna vara strukturerat? Finns det några mönster eller liknande? Jämn kvalitet eller många "mellanår"?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
RasmusL;n192905 said:
Skarpskytten: Coolt! Du vill inte berätta lite mer om hur ett sådant spelmöte/år skulle kunna vara strukturerat? Finns det några mönster eller liknande? Jämn kvalitet eller många "mellanår"?
Jag glömde en av mina principer: variation. I början försökte jag få in allt - turneringar, hov, jakter, äventyr - i samma spelmöte. Det blev för mycket, och också rätt förutsägbart. Nu försöker jag blanda åren rätt mycket, och genom att ha en sak får varje möte en fokus. Ett år håller vi hov, mycket prat och rollfigurer med sociala färdigheter får lysa. Nästa år ett slag. Nästa år ett äventyr. Och så vidare. Ibland öppnar jag mjukt, med mycket karaktärsrollspel, ibland säger jag: "ni står på ett fält, omgiven av en lysande armé av riddare. Tvåhundra meter bort står 20000 saxare som vrålar efter ert bloc. Här är Book of Battle".

Jag tycker nog att jag inte får några "mellanår" med detta upplägg, men bra variation. Någon direkt struktur vet jag inte om jag har, men jag brukar bryta ned spelmötena i ett antal delar eller scener när jag planerar dem, och sen så måste jag så klart kunna vara flexibel och släppa in spelarna och anpassa efterhand. Om en punkt tar längre tid än jag tänk, så får jag bestämma om jag ska korta ned något annat eller låta året läcka över på nästa spelmöte.

Detta är också delvis beroende av PGC. Åren 485-530 och 560-565 domineras av storpolitik och krig. Då blir det mer intriger och slag. Däremellan kommer Pax Arthurus, med turneringar och äventyr.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
AD522 – Det trettonde i Arthurs regering
Pewnyn sänka sin Love (Blancheflor)!Det ska kunna ställa till det för honom också under hovet! Bör få en passion eller ett directed trait rörande Moriens!

Oavsett, nästa spelmöte skulle jag vilja ha en scen där Sir Moried får möta ardens man. Han ska inte hindra brölloppet, men han vill iallafall göra livet surt för sin rival, funderade på om min lilla alkemist kan göra honom impotent för en natt (bröloppsnatten) ...”

I. AT THE COURT OF DURNAY
Mascen bjuder på fest i Motecombe: imorgon ska hans hov sammanträda. Hans vassals: Graid, Daffydd, Floridas, Peter och Mormaer är där, liksom Caramis, Moried, Elad (Mascens ex väpnare); Tryamor, Isambour, Repanse the Younger, Malenne; Som gäster därtill Tegwared och Arden; Penwyn och Blanche! Gorthyn, Prokopios, Mathasuenta. Beskriv: miljö, mat, dricka!

Mascen håller hov i Motecombe: Gårdarna på åsen; Twyford/Lydlinch behöver en ny herre!

Knight
Gårdarna på åsen
Twyford/Lydlinch
Graid
Varför vänta, jag är din förkämpe!
Det finns en bra riddare från Salisbury, vad är det nu han heter ...
Dafydd
Varför vänta, Graid är din förkämpe!
Som Graid!
Floridas
Kommer att misshaga Arthur kraftigt, vad är viktigast: hans gunst eller två sketna gårdar?
Har Accollon någon bastard? Caradoc är ju gift med Tidwals Meleri, om han har fått en son ...
Peter
Vi måste inhämta Tegfyns tankar om detta; jag kan ta på mig att ta honom på pulsen
Moried är en god ung man, Elad egen gård, Caramis Faerie
Mormaer
Bra att ta tillbaka dem, men slåss inte själv!
Ingen! Sir Talore är dock ännu utan herre och gård ...

II: AT THE COURT OF KING ARTHUR
Det drar mot pingst, och Arthur kommer att hålla hov i sin nya vidunderliga stad även detta år. [Recognize] = Matilda gömmer sig bland tjänstefolket!? Beskriv! Ad hoc!

Använd GOSSIP; NEWS, ROYAL CONVERSATION att droppa in i olika samtal!

Scen med Matilda: hon kräver en charger ...

Companions of King Arthur! Låt Floridas leda en diskussion! [Modest]/[Proud] kan användas här; [Courtesy] = du är kvalificerad eller inte kvalificerad. Endast Caramis klarar det just nu! Vem vill de ha som sponsor?

Inga nya vid bordet i år; Fred; Inga stora frågor vid hovet!

Alla har huvudena fulla med rykten om Gawains, Ywaine och Marhaus stordåd, och direkt efter Pingstafton försvinner många riddare ut på Quests eller äventyr = ingen arrangerar en turnering.

III: THE COURT OF EARL TEGFYN
Vid midsommar samlar greve Tefgyn sitt hov i Illminster! Beskriv! Kartan! Hov och en turnering:freden i riket gör hans kämpar rastlösa! Skaror med svarbröder och klerker, köpmän och krämare, och riddare, inte bara från Jagent, utan också från Somerset, Salisbury – och Cornwall och många andra riken!

Många är där: Amathaon du Raz med sina två söner; Arden, Arlette, Blanche, Blancheflor, Bregwin, Brown Knight of the Wilds, prins Boudwin, Cadfaell Morningkill, kung Cadwy, Floridas, Gilander, Gracian, Guntram and sons of Bregnan, Isambour, Lyoner, Mathasuenta, Moriens, Mormaer, Peter, greve Robert, grevinna Sambiria, biskop Severus, greve Tegfyn, Tegwared, hertig Ulfius och många många andra. Andra stora gäster: hertig Galegantis av Clarence; Greve Erbin av Devon!

Hovet pågår i några dagar; Tegfyn sitter till doms och diskuterar den ena frågan efter den andra. Alla kan använda en [Hovfärdighet], de som klarar [Energetic] kan använda en till.

Tegfyn samlar på hovet sista dag sina vassaler (och deras vassaler). Tal: Återuppföra Jagent Castle, ”Logres lås”, som hans farbror började bygga men av ett oblitt öde hindrades från att fullfölja; Aldrig mer ska Cornwalls avskum komma över! [Intrigue] = det råder fred mellan rikena, och hans ton är milt sagt provocerande. Tallage! Han ber hans hov att sammanträda denna dag! Om han har deras stöd kommer han att be Arthur om denna ynest, han vet att han har andra mäktiga män på sin sida!

Och så börjar spelet! (Förklara hur detta funkar! Endast jordägare; x £ per gård; Mascen kommer att skicka vidare en del av kostnaden till sina riddare). Både Moriens (som börjar tala) och Gilander är för; Bregwin är mot (men maskerar det som snålhet och trohet mot Arthur). Låt Mascen have his say!

IV: THE GREAT JAGENT TOURNAMENT
Host: Count Tegfyn of Jagent
Opponent: Count Erbin of Devon
Teams: Jagent, Somerset and Salisbury knight vs all comers
Style: proto-full (joust, bohort, grand meele)
Arms: Arms of Courtesy
Stakes: Ransom!
Size: Local (c 600 knights)
Special Events: Mystery knights in attendence (Sir Brus, Matilda)
Special or Famous Teams: Guntrams Raider's, Pellinore's Round Table team, Cournailles Lance's
Famous Knights in Attendence: Amathaon, Pellinore (RT), Guntram, Brown Knight of the Wilds (RT), Floridas, Penwyn, Mascen
Glory to win: Local

In the morning ...
[Intrigue] = Tegfyns syfte med detta är att visa hur överlägsna Logres – och inte minst hans egna – riddar är Cornwalls, vilket jämte ren stolthet måste förklara varför han blivit så generös. Idén sägs ha varit Sambiria, som är den verkliga arrangören.
[Tourney] = Tegfyn har lagt in en joust (för att hans riddare ska kunna visa upp sig) och strukit djurstriderna (för att han avskyr grymhet mot djur). For Love, men ... lösen (för att gnida in det i såren på Cornwalls riddare)! Snart kommer regars – och med det att att välja lag! Vilket lag ska du vara med i?

The Regars
The Lists Ett stort fält väster om staden, omgivet av ett enormt läger och marknad! Läktare för högadeln, en del av de mer uttråkade adelsdamerna har smugit sig hit för att titta! Ett myller av allmogen! Det är dags för ”regars” (on the day of the event, the tournament was opened by a review (regars) in which both sides paraded and called out their war cries), där alla måste visa upp sig för Sir Gilander som är Marshal of the Lists, och sedan anmäla vilket lag och vilken sida han kommer att tillhöra.

Stanna upp: beskriv alla karaktärer, med full utrustning, sköld, häst och allt!

[Heraldry] = det finns betydligt färre riddare som kan räknas till utmanarna. [Just] = borde du inte anmäla dig till den andra sidan?

[Energetic] eller [Tourney] = du är kvar mot slutet, när två riddare utan sköldmärken dyker upp. Beskriv dem! [Recognize] = den ena är Matilda!?! Gilander verkar lite villrådig, talar med sin kollega. [Awareness] = Brown Knight är på väg fram. Spelar kan haka på. Brown Knight argumenterar för att de måste få vara med! ”Men är de ens riddare?”. [Orate], [Trusting] och annat kan bli relevant här ...

The Grand Feast of Welcome
Beskriv salen, underhållningen, maten! [Courtesy]!

Oyez, Oyez, Oyez!” Earl Tegfyn hälsar välkommen! Här nämns alla med barons rang och över, liksom alla riddare ovan bland ”Famous knights”.

Prisparad! Joust: en andalusian charger, apelkastad skimmel [£60]!?! Bohort: en brynja, svärd, sköld –och ett par sporrar! Melee: ett schakbräde i elfenben och ebenholtz, med riddare och saxare [£5]!

Fest, slå på Feast event!

Scen [Tegfyn]: förklarar lite subtilt att han förväntar sig att alla hans riddare ska förnedra Cornwall i både dusten och meleen! ”Mitt grevskaps rykte och ära, handlar det om! Ingen ska kunna säga att Cornwalls riddare är bättre än mina!” [Loyalty (Tegfyn)] och andra traits eller passions kan spela en roll här!

Scen [Boudwin]: talar med Mascen och någon annan både länge och väl!

Scen [Moriens]: sitter och stirrar på Penwyn ...

Utmaningar till dusten! Gästerna börjar!
Graid: Amathaon du Raz (Champion of Somerst)!
Penwyn: A notable and chivalric knight from Cournailles (Sir Lyoner)!
Caramis: A notable knight from Tintagel: ”I dont like your type!”
Moried: A young knight from Tintagel, seeking an easy kill (Jagent knight) ...
[Tournament] = skvaller om vem som utmanade vem! Nämligen ... Guntram och sons of Bregnan bara Jagentriddare; Amathaons riddare och söner bara Durnay-män!

The Joust
Inga plank! I full galopp! En våldsam, farligt fullkontaktsport!

In alles nio omgångar! Motståndarens joust score är – om det inte finns skäl till annat – omgångens nummer + 5 + 2d6. Dock utmanar Jagents sida alla jämna rundor! Låt folk välja: Glory, Easy Win, Love of Fight, Grudge, ett klarat [Tourney] = du hittar en lämplig kandidat!

Scen med Isambour under dusten! ”Vid Guds blod! Håll upp skölden, sillmjölke, blidaste ungmön vet det! Hur tusan kan han bära en sådan hjälm; lika gärna ge upp från början!”

Scen med en riddare från Totnes som tappar fattningen helt under anloppet, flyr och misslyckas med att få av sig hjälmen! Moried slå med välbehag honom ur sadeln med en lans i ryggen.

Scen med Pellinore när han utmanar en spelare som gått långt (hans sista scen!).

Se på ”Famous knights” för vilka som kommer att gå långt; Här finns även Brus, Moried, Bregnans sons, Amathaons sons att stoppa in!

The Bohort
Tegfyn gillar detta inslag ... De som vill kan göra något annat ...

The Grand Meele
Sir Tegwared och Sir Gracian leder respektive sida! Beskriv! [Heraldry] eller [Intrigue] = Pellioner har försvunnit – igen!

Antingen ett slag eller quick-tournament beroende på tid!

När Moriens i stridens hetta ”slinter” och dödar Sir Gracians häst, spårar det hela ur, plötsligt börjar Gracians och Tegwareds conrois hugga in i varandra på allvar! Moriens dräper en Devon-man. Gilander och hans heralder delar kämparna, med hjälp av Brown Knight och andra. Allt stannar av. Gracians riddare är vansinniga och anklagar Moriens för att ha dödad hästen med flit. Tegfyn ser nöjd ut. Prince Boudwin gjuter olja på vågorna: ett misstag sker så lätt; han ska själv ersätta Gracians häst – och betala mansbot för den döde riddaren. Kan alla var nöjda med det, Moriens öppnar munnen .. och säger ja! [Awareness] = han tittade på Tegfyn innan!?

The Grand Feast of Victory
Feast event! Vilka vann? [Intrigue] = en av de mystiska riddarna har vägrat släppa sina fångar mot lösensumma; han har nu försvunnit med sina fångar!?! Lägg in någon scen; Amathaon (gloating)! Guntram (skryt)!

* * *

Return of the May Babies; Galholts Conquests Continues: på forumet! Också: Ufius dies!

Bolongo

Herr Doktor
Skarpskytten;n192903 said:
ha en huvudhändelse (äventyr, slag, turnering, hov) varje år
Är det inte det regelboken säger? Åtminstone i de första två upplagorna vill jag minnas att det var tydligt utskrivet. (Senare upplagor av regelboken har jag bara läst kursivt, får erkännas.)

Det jag retat mig mest på i sammanhanget är en färdigskriven kampanj, där de olika äventyren är väldigt olika långa.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Bolongo;n192912 said:
Är det inte det regelboken säger? Åtminstone i de första två upplagorna vill jag minnas att det var tydligt utskrivet. (Senare upplagor av regelboken har jag bara läst kursivt, får erkännas.)
"Generally, one scenario occurs per game year." Bra va? Och sen: "(A scenario is defined as a linked series of adventures, feasts, combat battles, quests, tournaments, or other knightly activities selected by the Gamemaster)". Ja, vad ska man säga om det?

RasmusL

Champion
wilper;n192802 said:
Att spelen skall gå att spela på ett spelmöte som är 3-5 timmar långt är väldigt högt upp på priolistan när jag bygger dem, eftersom det är mina egna förutsättningar. I OKULT misslyckades jag, men det finns ett konventsdemokitt som pressar ner speltiden till det spannet.

Annars gillar jag Witch Quest. Enhörning kör det på två timmar, inklusive skapande av rollpersoner. Ibland hinner man spela två äventyr på samma tid. Men hon har med sig både äventyrsskrivande och berättartempo som ligger väldigt nära anime, att spela "ett 25-minuters-avsnitt" tar någonstans mellan 30 och 40 minuter. Själv gapar jag över mycket och kan inte hålla det så enkelt och smidigt.

Speltest, känsla eller teori?

Hellzon

Långsamma Vargen
RasmusL;n192878 said:
Karaktärsutveckling på kort tid, finns det något spel som faktiskt gör det?
Vet inte, men karaktärsutveckling under spel finns det väl ett antal spel som gör. One Last Job till exempel.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
RasmusL;n192836 said:
Jag vill påstå att det har mer med "tid per protagonist" att göra än tid per spelare i standard-samberättande (världs- och plattformsbygge, kort karaktärsdefinierande mest utifrån relationer, roterande scensättning, osv). Att få ihop en historia för en protagonist och knyta ihop densamma kräver i min erfarenhet ett antal scener ca 4-8 st. Ta det gånger antalet spelare och en scentid på ca 20 min ink mellanchill och setup och det brukar bli en ganska bra uppskattning. För en protagonist går det helt klart att spela klart en berättelse på 1-2 timmar (The Shadows of the Trees eller liknande, även om det också kan dra iväg i tid om en inte håller fokus!) men för fyra Fiasco-lirare så blir det i min erfarenhet lurigt att landa under fyra-fem timmar (även om en räknar scener där fler protagonister ingår för bådas progression) om alla ska få vettiga story arcs. jag har tidigare fått rejält mothugg på min TPP-idé men det håller bra som uppskattning för mig så jag kanske har en lite speciell spelstil, vad vet jag ^_^
The shadows of the trees har jag kikat lite efter. Finns det tillgängligt nånstans?