I alla trad-spel jag spelat spelar detta med spelmötets längd ingen direkt roll, med ett undantag: KAP. Om vi ska tro regelboken är KAP avsett att spelas så att ett år i spelvärden spelas på ett spelmöte. Detta är också ett underliggande antagande i Great Pendragon Campaign, som presenterar 81 år/spelmöten på en till två sidor.
Saken är att om man kan hålla sig till detta så kan det bli väldigt bra. Dels fungerar det bra med reglerna - man får en bra progression på rollfigurerna; hamnar man på flera spelmöten per år tenderar de att bli obalanserat bra. Dels gör det att man faktiskt kan ta sig igenom hela Arthursagan - från Uthers styre till Arthurs fall - på "bara" 81 spelmöten eller så (jag och min grupp klarade det 93 spelmöten).
Problemet är att varken reglerna eller PGC egentligen förklarar hur man ska åstadkomma detta som spelgrupp. Inte heller finns det någon antagande om hur långt ett spelmöte är. Det får varje spelgrupp räkna ut själv. Här finns också problem med de publikationer som stöder spelet. Det finns ett gäng bra äventyr från 90-talet, men de flesta kräver minst fyra timmar för att ta sig igenom, vilket med den längd på spelmöten som jag har idag gör att det finns noll utrymme för något annat - allt spelarkaraktärerna gör det året är det äventyret. Vissa av äventyren förutsätter betydligt längre spelmöten. Nyare publikationer tenderar att antingen innehålla extraregler - som tar tid att använda - eller culture gaming material; bra, riktigt bra material, men som så klart också tar tid om man ska få in det i sina spelmöten. Detta landar i att vi har ett spel som säger sig vara gjort för att spelas i ett visst tempo, men som inte berättar hur man når dit och där en stor del av det utgivna materialet snarare stjälper än hjälper den SL som vill spela spelet som det är tänkt. Det är alltså old school på det vanliga, dåliga sättet, där mycket bara antyds och annat verkar vara direkt ogenomtänkt.
Det jag har lärt mig är att genom att rälsa hårt, sätta de flesta scener själv, ha en huvudhändelse (äventyr, slag, turnering, hov) varje år och ta en massa bisaker (mest rollfigurernas personliga projekt, men också sådant som vilka rykten som cirkulerar, vad olika SL-personer har gjort på sistone) via forum och mejl, så går det mer eller mindre att klara av ett år i spelvärlden per spelmöte på fyra till sex timmar. Med sex timmar finns det då också lite utrymme för rollfigurernas personliga projekt, med fyra väldigt lite.
Har man spelare som köper denna rätt hårdhänta regi så kan det bli jättebra. Jag har haft spelare som klagat på att allt som måste vara med tar för mycket tid, men överlag så har spelare dock varit nöjda. Och det tog mig ganska många kampanjer innan jag hittade min stil (som ju också är anpassad till min längd på spelmöten). Lite mer hjälp från spelskaparen hade inte skadat.
PS: KAP är ett fantastiskt spel. Men det har också ganska många problem, varav detta är ett av de större.