Vill tillägga att femman kan köra dom gamla monstren om man räknar ut ny CR/XP-värde (eller så kan man räkna ut xp:n från hur mycket guld monstren vaktar). ??God45;n241889 said:kör 3.5 versionerna av alla monstren.
Vill tillägga att femman kan köra dom gamla monstren om man räknar ut ny CR/XP-värde (eller så kan man räkna ut xp:n från hur mycket guld monstren vaktar). ??God45;n241889 said:kör 3.5 versionerna av alla monstren.
Vissa osriter skulle kanske inte vara eniga men jag håller nog med dig om det. Att det är ett enda stort korskompatibelt misch-masch är en selling point. Att jag kan sitta med mitt 5e och räkna ut hur många healing potions som det finns tillsalu i Hawa med en regel från ett helt annat spel osv.Måns;n241980 said:Det tycks mig att systemet är ganska centralt, lite som att vi kan snacka om BRP som system men egentligen mena hela den svenska tradspeltraditionen.
Traveller är den andra inkörsporten. Stars Without Number. Resten kan slänga sig typ dom som skriver retrokloner av Chock och sånt.Det förklarar varför jag, som i princip aldrig läst eller spelat D&D har lite svårt att närma mig det här på ett naturligt sätt. Finns drt något OSR som inte kommer ur D&D. Arferts Fantasy!?
Ja, jag tycker det. Igen med förbehållet att jag vet många som explicit inte håller med mig där.Sedan finns det en del inslag som jag inte riktigt uppskattar, som väldigt hög dödlighet, dungeons och gonzo, men det är kanske optional?
Jag ser det där som att det är startmålet, inte det permanenta målet. Anth förklarade för mig på ett bra sätt när han märkte att jag var tveksam till att vara gravplundrare. Jag tolkade då det han sade som att “När kampanjen börjar är ni gravplundare, ni har som mål att gå ner i kryptan och stjäla skatter som folk blivit begravda med. Det är helt ok om ni får andra mål under spelets gång.”Det känns som att överenskommelsen är att vi ska undersöka och plundra (gold for xp och hela den biten)
Vi har gjort allt från att ta över en dungeon och ha den som vår bas, till att utplåna ett rövarband, till att manipulera faktioner till att slåss mot varandra, till att göra detektivundersökningar, till att göra inbrott, till att rädda folk i byn från en översvämmning, till att ja allt möjligt.så exakt vilken roll har sandlådan?
Ja dom där datorspelen kan lätt bli lite missvisande även om dom är roliga att spela.Är det rykten om nya ruiner och sånt? Har ju spelat en del PC-spel och fokus är ju till stor del på att hitta prylar och levla, även om det ofta finns någon övergripande quest i botten.
Håller med… och till och med vilka saker dom ser som problem vs vilka saker dom ser som bara coolt.luddwig;n241986 said:hur de tacklar olika problem som dyker upp är det spelarna som styr.
Väldigt mycket av OSR-rörelsen förefaller onekligen vara centrerad kring mer eller mindra kompatibla kloner av någon äldre D&D version (främst B/X eller AD&D 1e) men om man bara vill spela på ett "OSR-sätt" så är det inget krav på att använda D&D som regel-motor.Måns;n241980 said:Det tycks mig att systemet är ganska centralt, lite som att vi kan snacka om BRP som system men egentligen mena hela den svenska tradspeltraditionen. Det förklarar varför jag, som i princip aldrig läst eller spelat D&D har lite svårt att närma mig det här på ett naturligt sätt. Finns drt något OSR som inte kommer ur D&D. Arferts Fantasy!?
Det ligger mycket i det!erikt;n242080 said:Jag skulle vilja påstå att de flesta mer traditionella rollspel som inte är alltför regeltunga fungerar utmärkt att spela OSR med om man vill.
T.ex. så borde '84 års version av Drakar och Demoner funka bra - och antagligen bättre än D&D 3.x skulle göra.
Jag svarar nej. BRP är "den gamla skolan" för oss som började spela med Äventyrsspels produkter men i mina ögon är BRP inte OSR. Att BRP använder procent gör att det känns för matematisk och bjuder in till för mycket detaljer i reglerna. Jag tycker också att Hjältarnas tid är för kliniskt. OSR behöver inte vara fult, weird eller gonzo men det måste åtminstone finnas lite skit i hörnen.Måns;n242171 said:Hjältarnas tid... Är det svensk OSR? Jag tänker på BRP-arvet och det (verkar det som) tydliga hitta skatter och slåss mot monster-fokus spelet har?
Om du kollar på dom sex exemplen jag listade i trådstarten så är dom alla i nån mening gjorda för att kunna spela gamla D&D-äventyr, inte bara att det går.anth;n242318 said:Vilka rollspel, som inte bygger på DnD-traditioner, kan man använda för att spela gamla DnD-äventyr med?
:emb:2097;n242333 said:Om du kollar på dom sex exemplen jag listade i trådstarten så är dom alla i nån mening gjorda för att kunna spela gamla D&D-äventyr, inte bara att det går.