Vectrace
Vectrace är ett enkelt racerspel. Du behöver en penna och ett rutat papper. Målet med spelet är att komma imål först.
Börja med att rita upp en bana från start till mål. Start- och mållinjen är raka streck som följer papperets rutning. Banan är, tja, en bana, sedd uppifrån. Lagom slumpvis ska den vara, och lagom bred.
Bestäm vem som börjar. Den som börjar placerar en bil i form av en symbol på startlinjen. Varje spelare har sin egen symbol, exempelvis kryss, cirkel, triangel, fyrkant, stjärna etc.
Åkej, sen börjar man flytta. Man flyttar alltid till korsningar i rutnätet, inte till rutorna. Varje bil har en vektor. Vektorn är helt enkelt exakt hur bilen flyttade förra turen. Startvektorn är 0, dvs man flyttar noll steg horisontellt och noll steg vertikalt. När det är ens tur utgår man från där bilen står, och flyttar pennan till där bilen borde hamna enligt dess nuvarande vektor. Sedan får man flytta pennan till någon av de kringliggande rutorna. Där ritar man sin symbol och drar ett streck från sin förra position. Sedan är det nästa spelares tur, som gör likadant.
Exempel: Min första vektor är 0. Jag vill komma någon vart, så jag flyttar pennan ett snäpp åt höger och ritar mig där. Sedan drar jag mitt streck.
Min andra vektor är nu 0,+1 (dvs ett steg åt höger). Jag sätter pennan ett steg åt höger om den nuvarande positionen. Sedan flyttar jag pennan ett steg snett neråt höger, eftersom banan kommer svänga snart. Där ritar jag min bil och drar ett streck.
Min tredje vektor är nu -1,+2, dvs ett steg neråt och två åt höger. Min bil har nu åkt tre steg åt höger och ett neråt från startplatsen på startlinjen. Jag sätter pennan två steg åt höger och ett steg neråt från min nuvarande position, och sedan flyttar jag pennan ett steg snett nedåt vänster. Där ritar jag min bil och mitt streck.
Min fjärde vektor blir därmed -2,+1, dvs två steg neråt och ett åt höger. Jag har passerat kurvan och kan gasa på lite, så jag flyttar pennan snett neråt vänster igen. Det ger mig en ny vektor på -3,0, dvs tre steg neråt.
Nu börjar nästa kurva närma sig, så steget därefter väljer jag att flytta pennan uppåt vänster. Det ger mig vektorn -2,+1...
...och så där håller man på.
Några fler regler för hur man gör finns förstås.
<ul type="square">[*]Linjen mellan ens gamla position och ens nya position måste vara spikrak.
[*]Linjen får tangera banans kant, men inte gå utanför. Om den gör det har man kvaddat.
[*]Den nya positionen får inte ligga utanför banan. Om den gör det har man kvaddat.
[*]Två bilar får inte befinna sig på samma position. En bil kan befinna sig på en annan bils gamla position, men den får inte befinna sig där den andra bilen är just nu. I så fall har bilen kvaddat.[/list]
Vinner gör den som kommer i mål först.
Variantregler:
<ul type="square">[*]Om en bil kör på en annan bil så kvaddar båda bilarna.
[*]En bil vars linje går utanför banan, men fortfarande slutar på banan, får sladd och spinner runt. Dess vektor blir därefter 0.
[*]En bil som slutar utanför banan kör in i vallen. Dess vektor blir 0, och dess position är det hörn som är närmast det ställe där ens linje korsade bankanten.[/list]