Nekromanti Spel som knappt kräver något?

seinet

Swashbuckler
Jag funderade precis (efter att skrivit ett inlägg i deltråden om GothCon-puben på evenemangsforumet) på möjliga spel som kräver inget eller mycket lite utrustning. Exempelvis spel som kanske kräver ett schackbräde och en kortlek. Spelet bör vara av causual play-stil, alltså inget allvar i det mer än att man tänker "Attans, nu förlorade jag igen" ifall man förlorar.

/Seinet Wintermute - Genren är i stort sett obetydlig, men äventyr hade varit ett plus.

Rising

Vila i frid
Mina polare brukar kalla dem caféspel. De skall som mest kräva en penna eller en ask tändstickor/mynt/en servett, eller liknande som man enkelt kan erhålla i sådana miljöer.

Några favvosar är:

Ursäkta, Hovmästaren
Spelet som fick mig att börja klura på Duellito. Man behöver ett gäng tändstickor och en improviserad spelplan med fem, sju eller nio rutor (som i sig kan byggas med tändstickor); samt någon sorts spelpjäs för Hovmästaren, som man placerar ut i mitten.
Båda spelare har varsin pott tändstickor som de varje omgång väljer ett antal av för att dölja i sin ena hand, och visar dessa samtidigt. Den som lockar hovmästaren med mest pengar får flytta spepjäsen ett steg närmare åt sig. Sedan slänger man de tändstickor man använt i rundan. Därefter börjar en ny omgång. Den som lyckas locka hovmästaren hela vägen till sig, vinner.
Det är så enkelt, och ändå finns det så sjukt mycket strategi och psykologi i det här spelet.

Territorier
Rita upp en karta. Lite olika länder med lite olika rikesgränser. Typ något i stil med RISK-kartan. Man kan rita upp flera olika kontinenter och rita streckade linjer mellan länder som ligger nära varandra över vatten; osv. Det viktiga är att:
1. Ländernas antal är jämnt delbart med antalet spelare.
2. Man ska tydligt kunna se vilka andra länder som varje rike angränsar till. Undvik för små/stora länder, och undvik även länder som angränsar till varandra "diagonalt", osv.
Sedan turas man om att skriva sitt tecken i valfritt omarkerat land, tills det att alla länder blivit markerade. Därefter börjar man poängberäkningnen:
Gå igenom varje land och räkna vilka andra länder det angränsar till. Om antalet fientliga grannar är fler än antalet allierade grannar så anses landet besegrat. Markera landet på något vis, typ att vagt fylla det med din penna. Fyll det dock inte så mycket att du inte längre kan se vem det är som äger landet. Det räknas ju fortfarande när du skall avgöra om andra länder blivit besegrade eller inte.

När man är klar med kontrollen så tittar man vilken spelare som har flest obesegrade länder. Den har vunnit. Om det blir lika så vinner den som började sist.

(Jag har utvecklat en mer raffinerad variant på det här spelet, men grunden är tillräckligt bra för att stimulera spelsugna deltagare. Det finns en hel del klur för strategiska spelare att bita i. Att spela tre eller fler är inte så bra, dock, om man inte spelar fyra och gör det i lag)

Gissningsspelet
Alla börjar med tre tändstickor. Man ska dölja ett valfritt antal i sin hand, och sedan i tur och ordning gissa vad man tror att den sammanlagda summan kommer att bli. (Och man måste gissa på något som faktiskt kan slå in. Så har man tre tändstickor i handen får man inte gissa på "noll". Inte heller får man rösta på något som redan har föreslagits)
Om någon röstat rätt så får denne avlägsna en tändsticka. Sedan går man vidare med en ny omgång - och låter spelaren till vänster om den som inledde föregående gissningsrunda få vara den som inleder att gissa denna gång.
Den som först blir av med alla sina tändstickor vinner.
Det är ett ganska klurigt spel där det gäller att lyssna på de som tidigare gissat för att göra goda omdömen. Det finns också en hel del psykologi i spelet i fråga om vilka man tror föredrar extrema satsningar och när. Passar den metodiske.
Spelade det här mycket med syrran och farsan när jag var yngre.

Kritikern
Även kallat "Friforms-koan."
Kritikern börjar med att skriva ned vad "konst" är. Typ "åtminstone två cirklar" eller "exakt tre punkter där två linjer korsar varandra". Sedan ritar han upp två konstverk (små doodles) där den ena uppfyller kravet för konst och den andra inte gör det. Han markerar konstdoodlen med en cirkel och sätter ett kryss bredvid den andra, för att sedan visa dessa för spelarna.
Dessa får nu rita sina egna konstverk och skicka in till kritikern, som högljutt deklarerar "ja, det här var ett prima konstverk! Den får en cirkel!" eller "vad fan är det här fur kulturimperialistisk SKIT!? Kryss, din talanglösa charlatan! Kryss!" osv.
Konstnärerna får också försöka gissa vad konstkravet är, och den förste som gissar rätt vinner.

OOOOH, Det är RAZER i Robot Wars! Hinner inte skriva mer, måste kolla min favoritrobot!

Johan K

Gammal & dryg
För att nämna några spel som jag har spelat på café är Spank the Monkey, FLUXX, Magic, Illumenati.
Dessa spel är helt klart café-vänliga tycker jag.
Sean så har jag även lycakts få till Caracassonne på ett av café, det var dock lite mer svårspelat på café.. :gremsmirk:

seinet

Swashbuckler
Nu var det så att jag efterlyste spel som använder sig av utrustning som folk redan har, problemet med Fluxx är att man måste ha spelet för att kunna spela det (och detsamma gäller övriga exempel du drog upp). Nu skall jag inte klandra dig för att du missuppfattade mig. De spel du drar upp funkar utmärkt på "var som helst"-ställen (speciellt fluxx som spelades i några omgångar av mig, fogge och en annan polare utanför Ullevi när Metallica spelade där för några år sedan).

/Seinet Wintermute - Skall nog kolla på Hannibal Rising snart på datorn

Gardener

Champion
Själv har jag en förkärlek till Icehouse-pjäserna just pga detta. Det är som en kortlek, fast med spelpjäser. Har man en uppsättning pyramider kan man spela ett gäng spel, både med avancerade tema såväl som enkla abstrakta spel. Det finns allt från snabba spel utan runder där varje omgång tar några minuter på sin höjd, till avancerade schackliknande spel.

Har man även lite andra tillbehör finns det ännu större möjligheter till variation.

Dimfrost

Special Circumstances
ändå finns det så sjukt mycket strategi och psykologi i det här spelet.
Psykologin är ju uppenbar, men finns det verkligen någon faktisk strategi i spelet? Det blir väl bara sten-sax-påse egentligen? För mig känns det som att strategin uppstår först när man har olika förutsättningar, med tröskelvärden och annat som du hade i Duellito.

Du ska ta och göra klart Duellito och Fluxx, för övrigt. :gremmad: (Eller, tja, om du gör klart Chugunda i stället så är jag nog nöjd ett tag.)

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Psykologin är ju uppenbar, men finns det verkligen någon faktisk strategi i spelet?
Njaej... Kanske inte. Nej, inte som jag vill definiera strategi, nej.

Men där det är enkelt att programmera en dator som spelar sax, sten och påse på elitnivå (allt man behöver är en slumpgenerator) så är det lite svårare med Hovmästaren. Jag kommer ihåg att jag gjorde det en gång i Amos, och att han blev skitgrym och spöade mig så mycket att jag fick ta och titta på koden för att lära mig vad det egentligen var han gjorde som var så mycket bättre än hur jag spelade.

Så, okej, inte "strategi" men väl något extra moment av spelskicklighet.

---

När det gäller Flux (ett X) så vill jag nog inte ha Duellito i det längre. Jag vill hellre ha något litet snabbt samberättarsystem.

Fast jag klurar inte så mycket på det längre. Höll på med en karta till det, till kartutmaningen, men i övrigt tänker jag inte ens på det.

Till Chugunda har jag kört fast i genereringsreglerna. Äh, fan, jag skriver en post om det på rollspelsmakande: De flesta av mina klur kommer ju inte längre än det här forumet i vilket fall som helst. *springer iväg*

Krille

Super Moderator
Vectrace

Vectrace är ett enkelt racerspel. Du behöver en penna och ett rutat papper. Målet med spelet är att komma imål först.

Börja med att rita upp en bana från start till mål. Start- och mållinjen är raka streck som följer papperets rutning. Banan är, tja, en bana, sedd uppifrån. Lagom slumpvis ska den vara, och lagom bred.

Bestäm vem som börjar. Den som börjar placerar en bil i form av en symbol på startlinjen. Varje spelare har sin egen symbol, exempelvis kryss, cirkel, triangel, fyrkant, stjärna etc.

Åkej, sen börjar man flytta. Man flyttar alltid till korsningar i rutnätet, inte till rutorna. Varje bil har en vektor. Vektorn är helt enkelt exakt hur bilen flyttade förra turen. Startvektorn är 0, dvs man flyttar noll steg horisontellt och noll steg vertikalt. När det är ens tur utgår man från där bilen står, och flyttar pennan till där bilen borde hamna enligt dess nuvarande vektor. Sedan får man flytta pennan till någon av de kringliggande rutorna. Där ritar man sin symbol och drar ett streck från sin förra position. Sedan är det nästa spelares tur, som gör likadant.

Exempel: Min första vektor är 0. Jag vill komma någon vart, så jag flyttar pennan ett snäpp åt höger och ritar mig där. Sedan drar jag mitt streck.

Min andra vektor är nu 0,+1 (dvs ett steg åt höger). Jag sätter pennan ett steg åt höger om den nuvarande positionen. Sedan flyttar jag pennan ett steg snett neråt höger, eftersom banan kommer svänga snart. Där ritar jag min bil och drar ett streck.

Min tredje vektor är nu -1,+2, dvs ett steg neråt och två åt höger. Min bil har nu åkt tre steg åt höger och ett neråt från startplatsen på startlinjen. Jag sätter pennan två steg åt höger och ett steg neråt från min nuvarande position, och sedan flyttar jag pennan ett steg snett nedåt vänster. Där ritar jag min bil och mitt streck.

Min fjärde vektor blir därmed -2,+1, dvs två steg neråt och ett åt höger. Jag har passerat kurvan och kan gasa på lite, så jag flyttar pennan snett neråt vänster igen. Det ger mig en ny vektor på -3,0, dvs tre steg neråt.

Nu börjar nästa kurva närma sig, så steget därefter väljer jag att flytta pennan uppåt vänster. Det ger mig vektorn -2,+1...

...och så där håller man på.

Några fler regler för hur man gör finns förstås.

<ul type="square">[*]Linjen mellan ens gamla position och ens nya position måste vara spikrak.
[*]Linjen får tangera banans kant, men inte gå utanför. Om den gör det har man kvaddat.
[*]Den nya positionen får inte ligga utanför banan. Om den gör det har man kvaddat.
[*]Två bilar får inte befinna sig på samma position. En bil kan befinna sig på en annan bils gamla position, men den får inte befinna sig där den andra bilen är just nu. I så fall har bilen kvaddat.[/list]

Vinner gör den som kommer i mål först.

Variantregler:

<ul type="square">[*]Om en bil kör på en annan bil så kvaddar båda bilarna.
[*]En bil vars linje går utanför banan, men fortfarande slutar på banan, får sladd och spinner runt. Dess vektor blir därefter 0.
[*]En bil som slutar utanför banan kör in i vallen. Dess vektor blir 0, och dess position är det hörn som är närmast det ställe där ens linje korsade bankanten.[/list]

Johan K

Gammal & dryg
Jahaa, du menar så...
Då känns det som jag genast fick lite mendr koll på vilka spel man kann föredra.

seinet

Swashbuckler
Re: Vectrace

Låter grymt simpelt men ändå taktiskt och kul. Påminner lite om det jag och några polare lirade på rasterna under högstadiet. Fast då fanns det inget namn på det hela :gremtongue:

Jag funderade lite på ifall man skulle dra ihop ett litet häfte lagom till GothCon-puben med några sådana här spel. Skulle det vara uppskattat?

/Seinet Wintermute - Känner sig just nu lite kreativ, troligen kommer det försvinna om några minuter