Nekromanti Spel som liknar Chronopia

Minimoni

Homelander
Tjo och hej. Jag och min grupp har återvänt till en klassiker för att uppleva nostalgiska äventyr. Dock vill jag förnya staden Chronopia lite och vänder mig till er för att få tips om andra spel och settings som liknar Chronopia i sådan grad att det är lätt att hämta inspiration från dem.

Så vilka spel och settings rekomenderar ni och varför? Vad skulle du vilja ändra i Chronopia settingen för att göra staden roligast att spela i för dig?

Några diskussioner om regler är jag inte så intreserad av då vi kör vårt eget system. Ursäkta min stavning och meningsuppbyggnad, men jag är astrött då min dotter tycker att sömn inte är något som hennes föräldrar behöver.

RasmusL

Champion
Jag undrar lite, var känner du att Chronopia brister i att själv komma med inspiration för sin setting? Är det båga särskilda områden (både materiellt och konceptuellt)?

The Mad City i Don't Rest Your Head är något jag skulle kära lite cross overs med om jag plockade fram Chronopia igen och då blir även inspirationsmaterial kring det så som Neverwhere, Midnight Nation och Keys to the Kingdom lite intressanta.

Mycket av Mage: The Awakening skulle jag också plocka fram för att strukturera upp magin i världen en aning samt ge inspiration för den typ av mer divinatoriska besvärjelser och ritualer som jag upplever att DoD5 till viss del saknar (Astral Realms comes to mind, kul bok för övrigt!)

Generellt är väl även fisktankstänk och relationskartor något som nästan blir oifrånkomligt med så många aktörer i en fisktank men det var ju inte det du frågade efter :gremsmile:

Minimoni

Homelander
Hej hej Elmrig.

Jag tycker inte att Chronopia misslyckas att inspirera, dock så balanserar dock världens beskrivningar ibland mot det mer komiska hållet. Det komiska kommer jag försöka tona ned då gruppen inte vill ha MUA-stämning.

Sen är nog grundtanken att göra de Hängivna en stor dos mindre omdskefulla. Jag tycker inte settingen vinner på att det finns så tydliga bad guys.

Sen är väl en fördel med att ändra lite i settingen enbart för gruppens omväxlings skull då vi spelat mycket i Chronopia när vi var knattar. Känns nästan ofattbart att det är så jävla länge sedan jag spelade spelet för första gången, börjar verkligen känna mig gammal.

Med vänlig hälsning, Minimoni

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag skulle föreslå en titt på Vornheim, en liten publikation som är sprängfylld med verktyg för att spela i en stor stad fylld med knas och konstigheter, inte helt olikt Chronopia, men med en mörkare och skitigare stämning.

Botulf

Hero
Sword&Sworcery noveller är inte att underskatta som inspiration för Chronopia. Läs Conan noveller såsom Tower of the Elepfant, Rogues in the House, Shadows in Zamboula och God in the Bowl är mitt tips. Även Fritz Liebers noveller om Fafhrd and the Gray Mouser(Lankhmar). Och Elric får inte heller glömmas. Och saker som i allmänhet har hög faktor av swashbuckling och steamfantasy är att rekommendera.

Och givetvis elefanten i rummet som inte går att undvika rörande Chronopia: Warhammer Fantasy. Och har man tillgång till grejer till Shadowrun så kan det också funka bra som inspiration om man bara tänker bort all teknologi eller ersätter det mad magi och steampunk.

Planescape:Torment PCspelet är en väldigt bra inspirationskälla då kampanjmaterial för PS till AD&D idag kan vara knepiga/dyra att komma över.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Campaign settingen för Eberron har en stad som väcker samma associationer till Chronopia för mig, nämligen staden Sharn. Mer finns att läsa här, men kort är det en jättestor stad med en smältdeg av olika kulturer och stadsintriger. Definitivt värt att spana in.

På Chronopia-tiden talade många om man skulle spana in, men mitt huvud har totalt hjärnsläpp nu... Castle Frankestein hette det inte, men något liknande? Kanske forumet kan säga vilket spelet är? Har inte själv läst det, så jag vet inte om det uppfyller dina kriterium.

Krille

Super Moderator
Robert Jonsson said:
På Chronopia-tiden talade många om man skulle spana in, men mitt huvud har totalt hjärnsläpp nu... Castle Frankestein hette det inte, men något liknande? Kanske forumet kan säga vilket spelet är? Har inte själv läst det, så jag vet inte om det uppfyller dina kriterium.
Castle Falkenstein hette det, och även om det har ett slott liknande Neuschwanstein på steroider så är det egentligen inte det som är spelets miljö. Det är mest potentiell hemmabas för rollpersoner i kung Ludwig IIs tjänst.

Spelet i sig är mer om att lösa problem åt kung Ludwig och hans allierade mot Preussen och kansler Bismarck och den Vilda Jakten. Typ, Indiana Jones fast i europeisk ångfantasy-1870-tal.

Så, öh, nej. Däremot hör det nog hemma i den andra tråden, "engelska/utländska simpla rollspel". Fast det har nackdelen att vara fett out of print.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Castle Falkenstein, så var det! Tack. Nu kan jag sova med god ro ikväll då jag ska sova! :gremlaugh:

(Fast nu undrar jag iofs. varför folk rekommenderade det istället för Chronopia...)