Nekromanti Spel som motverkar saveload?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hade fått för mig att man i Arcanum, om man sparar och laddar för många gånger, får alla sina sparfiler förvandlade till samma sparfil; en där man står mitt ute i ingenstans, bredvid en kista som nebart innehåller en blå klänning.

Det här är väldigt specifikt, men jag hittar inte ett ljud om det på internet så jag gissar att jag fått det någon annanstans ifrån. Eller att nån lurat i mig det.

Så... Finns det något spel som gör så? Eller finns det andra spel som "bestraffar" den här sortens "fusk"?

Björn den gode

Swashbuckler
Ok, jag får väl passa på att återigen nämna mitt favoritspel (eller ja det enda datorspel jag spelar om man inte räknar bridge över internet) Nethack. Det är ett fullkomligt ondskefullt spel där det helt enkelt fungerar så att om du sparar så avslutar du spelet, och om du avslutar spelet så sparar du (eller dör). Det går antagligen att hacka sig runt men den autosparar en del och så där också så det är inte bara att stänga av utan att gå via spelet.

Jag tycker det här är underbart, jag vill inte hålla på och fuska utan spela en linjär historia. (Det kan du väl låta bli att göra ändå säger nu någon, jo men svårighetsgraden är ju typiskt sett satt efter att man "ska" göra så, så det funkar liksom inte riktigt.)

Men för att sammanfatta mer Nethack åt folket! (Sen att jag själv suger även på detta datorspel är en helt annan sak, någon gång ska jag klara det och sen ska jag spela något nytt spel)

Unfair

Hero
Vi som speedrunnar Super Metroid har ju kommit fram till att det tar ca 6 in game sekunder att spara och att din run då kommer klassas som segmented (i vilket rekordtiderna är betydligt lägre). Två saker som talar för att man ska klara det i en omgång. Detta gäller givetvis många andra spel också när man ska speedrunna.

Sedan så finns det ju spel så som I Wanna Be The Guy: The Movie: The Game där man i och för sig inte sparar så mycket som man dör, och då respawnar i checkpoints. Saken där är att man, beroende på svårighetsgraden man valde, bara har ett visst antal respawns. Du har alltså ett max antal loads.

Jag vet även att det finns andra spel i vilka du har en begränsad mängd savestates beroende på svårighetsgraden på varje uppdrag. Kommer inte ihåg vilket/vilka det var nu bara.

chrull

Stockholm Kartell
Varje gång du sparar i Dark Souls så respawnar allt utom bossar och några få minibossar. Spelet bygger väldigt mycket på backtracking, och fortfarande 75 levlar in i spelet kan den första fienden du träffade på efter tutorialen lyckas slå ihjäl dig om du inte passar dig. Därför sparar man inte vid varje tillfälle.

Eftersom spelet dessutom straffar dig när du dör står man ibland precis vid vad man misstänker är dörren till en boss och funderar på om man ska våga gå igenom den och eventuellt bli av med alla resurser du samlat på dig, eller om man ska springa tillbaka till savepunkten, få nya healing pots och kanske levla lite... men då kanske man måste ta sig igenom grymt störiga fiender på vägen igen...

Übereil

Swashbuckler
Inte specifikt spara-ladda, men i Vampire Bloodlines så har jag följande historia att förtälja:

Normalt när man börjar spela så är det första som händer efter introt (där man blir omfamnad, direkt efteråt blir ens sire blir halshuggen av den lokale prinsen och man blir själv skickad till Santa Monica - det här händer precis efter att man kommer ut därifrån) att man stöter ihop med en kille som heter Jack. Jack är normalt jättetrevlig, och undrar om man inte tycker det skulle sitta fint med en förklaring av vad som just hänt en. Accepterar man får man en tutorial, annars så drar man till Santa Monica.

Grejen är att senast jag spelade så laddade jag ner lite moddar som låste upp lite icke-färdigimplementerade saker, bland annat backgrounds. Backgrounds var saker i stil med "du jobbade som boxare innan du blev omfamnad. +1 på brawl men du får svårare att höja knowledge". På grund av vissa glitchar så gick det att sätta ut dottar och sedan byta bakgrund så fick man nya. Detta testade jag en gång (eftersom det är så trist att behöva lägga xp på lockpick, och eftersom jag ändå fuskade till mig alla lösenord med computer) så tänkte jag att jag fuskar upp de två färdigheterna till 5 så slipper jag bry mig. Sagt och gjort.

Efter introt så kommer man ut till Jack. Men istället för sitt vanliga trevliga jag så säger han "vad FAN tror du du håller på med???"
Jag: "Alltså... eh... va?"
Jack: "Tror du du är cool nu eller?"
Jag: "Men jag vet inte vad du..."
Jack: "Dina färdigheter! Trodde du du skulle kunna komma undan med det där?"
Jag: "Men alltså, det är väl inget, jag tänkte bara..."
Jack: "Utvecklarna har lagt massor med tid och kärlek på att få fram en viss spelupplevelse och så kommer du här och bara förstör det! Är du stolt nu? Va?"
Jag: "Men jag gör väl som jag vill! Det är ju mitt spel och min upplevelse och... eh... ja..."
Jack: "Det spelar ingen roll för..."
Och där skämdes jag så mycket att jag startade om.

Übereil