Jo just det... Min senaste fundering:
två (eller fler kanske) stora makter som krigar med varandra över en planet/galax/whatever. ställningen i kriget räknas ut med hjälp av några enkla regler så att det böljar fram och tillbaka på ett trevligt sätt. Varje område kan antingen vara besatt av endera sidan eller vara fyllt av krig. Antagligen skall varje område också kunna vara neutralt (besatt av en neutral makt).
Jag tänker mig en slags algoritm liknande life för att sköta kriget.
Spelarna spelar små legosoldatstyrkor som tar uppdrag för den ena eller andra sidan. Ju mer uppdrag man tar för en av sidorna desto mer gillar de en. Om man blir deras favorit-legosoldat och de sedan vinner så ligger man mycket bra till för att vinna spelet. Om man blir någons trogne man och den sidan sedan förlorar så ligger man riktigt risigt till. Man kan också satsa på att vara neutral. Då får man fördel om kriget upplöser hela galaxen i kaos.
Man kan tidigt välja sida och genom att ta kontrakt på rätt platser skydda sidan man kämpar för. Eller så kan man se vilka kontrakt de andra spelarna tar o hyra ut sig till andra sidan för att sabba. Man får ju dock hoppas att man lyckas.
Olika slags kontrakt skall ge olika mycket pengar, olika mycket inflytande (inflytande finns i tre olika typer, en för vardera sidan och en neutral). Dessutom så påverkar man situationen kraftigt genom utgången av uppdragen man tar. Genom reglerna för hur kriget går kan vissa ställningar vara kritiska för ena sidan och då måste dess supportrar dit och se till att kriget går som de vill.
På slutet så har antingen en sida vunnit eller så upplöses galaxen i krig. Om en sida vinner så räknas inflytande för den sidan dubbelt och den andra sidans halveras. Om galaxen upplöses i krig räknas neutralt inflytande dubbelt. Sen räknar man och ser vem som får mest.
Vad tycks, verkar det vara ett kul koncept?
två (eller fler kanske) stora makter som krigar med varandra över en planet/galax/whatever. ställningen i kriget räknas ut med hjälp av några enkla regler så att det böljar fram och tillbaka på ett trevligt sätt. Varje område kan antingen vara besatt av endera sidan eller vara fyllt av krig. Antagligen skall varje område också kunna vara neutralt (besatt av en neutral makt).
Jag tänker mig en slags algoritm liknande life för att sköta kriget.
Spelarna spelar små legosoldatstyrkor som tar uppdrag för den ena eller andra sidan. Ju mer uppdrag man tar för en av sidorna desto mer gillar de en. Om man blir deras favorit-legosoldat och de sedan vinner så ligger man mycket bra till för att vinna spelet. Om man blir någons trogne man och den sidan sedan förlorar så ligger man riktigt risigt till. Man kan också satsa på att vara neutral. Då får man fördel om kriget upplöser hela galaxen i kaos.
Man kan tidigt välja sida och genom att ta kontrakt på rätt platser skydda sidan man kämpar för. Eller så kan man se vilka kontrakt de andra spelarna tar o hyra ut sig till andra sidan för att sabba. Man får ju dock hoppas att man lyckas.
Olika slags kontrakt skall ge olika mycket pengar, olika mycket inflytande (inflytande finns i tre olika typer, en för vardera sidan och en neutral). Dessutom så påverkar man situationen kraftigt genom utgången av uppdragen man tar. Genom reglerna för hur kriget går kan vissa ställningar vara kritiska för ena sidan och då måste dess supportrar dit och se till att kriget går som de vill.
På slutet så har antingen en sida vunnit eller så upplöses galaxen i krig. Om en sida vinner så räknas inflytande för den sidan dubbelt och den andra sidans halveras. Om galaxen upplöses i krig räknas neutralt inflytande dubbelt. Sen räknar man och ser vem som får mest.
Vad tycks, verkar det vara ett kul koncept?