Nekromanti Spel till sur gubbe

Nässe

Myrmidon
Hej!

Jag har gjort mig av med de flesta rollspel och köper sällan nytt trots att vi spelar rätt ofta. Anledningen är känslan av inget nytt under solen. Tycker sällan jag tittar i ett spel som gör något nytt, vilket är lite synd eftersom jag ofta är otroligt pepp inför att köpa ett nytt spel. Men kanske missar jag viktiga grejer? Planerar att köpa Elysium och Blades in the dark när jag återvänder till civilisationen. Vilka spel har visat dig nya grejer, öppnat ögon eller stuckit ut senaste åren?

Rangertheman

Myrmidon
Just Blades in the Dark känns väldigt spännande, särskilt om Dragaera-settingen (Steven Brust) faller på plats. Enda anledningen till att jag inte har köpt det är att ingen av de jag spelar med är intresserade av den typen av spel.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Jag lägger en röst på Elysium. Ska köra det med en del utflykter till ytan.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag väljer att ta "De senaste åren" i en hyffsat vid tolkning. Men jag spelar så sällan att det är "nytt" för mig, nyare än 87'ans DoD iaf.

Montsegur 1244 och (det kommande) Den Yttersta Domen - Spela rollspel där religion faktiskt betyder något. Som ateist har det varit ruskigt intressant att culturegame i sådana världar.

The Daughters of Verona - Komedirollspel som faktiskt är roligt. (Jag är antagligen part i målet, men jag har iaf hört andra säga samma sak några gånger.)

Witch Quest - Sött och snällt rollspel, visar både ett kul grepp där spelarna spelar i par. Och en behaglig värld där att vinna inte är intressant.

Ön och OKULT - Långsamt spelande. Rollspel där berättandet får ta tid.

OSR - Jag "missade" old school D&D när det först kom eftersom jag hoppade rakt in i den svenska trad-traditionen med Drakar och Demoner och (Gamla) Mutant. Att spela rollspel som faktiskt handlar om att samla skatter, med en spelledare som helt lever enligt principen rulings-not-rules var en uppfriskande erfarenhet när jag provade på i samband med OSR-vågen.

Itras By - Spelet har en kortlek med drama-övningar-ish från vilken man kan dra för att pigga upp scener. Det har varit mycket populärt de gånger vi spelat. Jag vet inte om jag skulle vilja lyfta över mekaniken till andra spel, men i IB passar den bra.

GnomviD

Heresiark
Jag läste färdigt Blades in the Dark i veckan. Det är ett sjyst spel, med tydlig premiss och evokativ setting. Regelmässigt är det tydligt baserat på Apocalypse Worlds principer, men det gör ganska eleganta variationer på det. Jag är peppad på att spela det, trots att jag var tveksam kring hela heist-maffia-premissen.

Seven Wonders är en samling 7 one-shot spel, med fokus på berättelse. Alla spel är inte superbra, men alla har intressanta premisser och några har riktigt spännande regler.

Andra utgåvan av Monsterhearts är också vara på väg ut till backers nu. Om du inte har spelat den första utgåvan är det väl värt att kolla in. Det är AW, men det spelet gör relationsdrama och queer på ett väldigt ballt sätt.