luddwig
Lawful evil
Visst är det kul när det händer grejer runt ett spel, särskilt om det lockar folk till hobbyn och till att skapa eget. Och visst finns det något lockande både med samlandet och med ett spel eller en värld som växer och utvecklas. Samtidigt läser jag ganska lite rollspel, och jag spelar ännu färre. De jag läser eller spelar är ofta relativt små. Jag orkar aldrig sätta mig in i komplicerade regler, djupa spelvärldar eller avancerade kampanjer. Så för mig som konsument är en uppsjö tredjepartsprodukter inte viktigt, men det kan också landa i kategorin avskräckande. Som kreatör står jag mest vid sidan om. Jag skriver nästan aldrig till andras spel och förväntar mig inte att någon ska skriva till mina (men jag blir alltid glad om någon visar intresse för att göra grejer till De fördömda eller något annat av mina små projekt).Jag tycker att det är ett mervärde att se att det händer grejer runt ett spel. [...] Jag håller med dig om att man i vissa fall kanske bara behöver en enda bok, men samtidigt är jag lite av en samlare och jag gillar tanken på att ett spel kan byggas ut i oändlighet.
Som slutsats: Jag tycker att det verkar bra med tredjepartslicenser men personligen berörs jag ytterst lite av dem.