Nekromanti Spel,vilkakan vara bra??

Tjall

Veteran
Nu,ärman ju påsteg två, ungefär. Hjälp, detfinnssåmångaspelpåmarknaden,någon somkan hjälpa mej med lite tips på bra fantasy rollspel,som har ett rimligpris?

Blippe

Warrior
Den kakan som är godast givetvis.

Västmark är skönt med lite riddarromantik och avslappnade men välfungerande regler. Du kan kolla in förra versionen som är gratis på www.foxtail.nu

Ars Magica är ett spel som cirkulerar runt magikerna i (det mytiska) europa på 1200-talet. Den nya versionen är riktigt bra och har en skön känsla. Den äldre krångligare version fyra finns nedladdningsbar någonstans på nätet. Prova att googla.

Dungeons and Dragons fungerar alldeles utmärkt för de som är vana vid datorrollspel och vill utvidga rollspelsmomentet därifrån (även om många klagar på att möjligheterna till rollgestaltning inte är välbyggda är det nog snarare så attt de moment som inte kräver rollgestaltning är extremt välbyggda). Svensk gratisversion (som jag inte tittat ordentligt på) är dunder och drakar. Det går oxå att googla efter.

Hunk

Hero
Eon, kanske?

Om man pratar prisvärdhet är 199 kr för Eonboxen (vilket den kostar på både Tradition och SF-bokhandeln just nu) det bästa pris jag någonsin hittat ett aktuellt svenskt rollspel för (innehåller två rätt tjocka regelböcker + ett äventyr).

Jag måste som brasklapp säga att jag inte har spelat Eon sedan första upplagan och det var ett antal år sedan och endast skummat igenom mitt exemplar av den nya boxen. Eon är dock, enligt min ringa mening, ett bra spel om man vill spela tämligen jordnära fantasy. Det är kanske inte det enklaste nybörjarrollspelet, men struntar man i alla frivilliga regler så skall inlärningströskeln inte vara alltför hög.

Drakar och Demoner är det andra "stora" svenska fantasyrollspelet och det kostar 289 kr hos Golem. Det har lite mer sagostämning än Eon - reglerna kan jag dock inget om eftersom jag endast har bläddrat igenom spelet i butik. Spelet är i alla fall snyggt layoutat. Förr i tiden var DoD mycket lätt att lära sig, men jag har förstått det som att reglerna nu är lite krångligare.

Mitt favoritfantasyrollspel är annars Dungeons & Dragons, som kanske passar något bättre till s.k. "heroisk fantasy" och grottröj. Det är dock betydligt dyrare (de tre grundböckerna kostar sammanlagt knappt 600 kr plus porto om man beställer från Azimo Games ).

Om du vill ha mer info om ovanstående spel är min rekommendation att besöka respektive spels forum och ställa frågor.

Brasklapp 2:
Mitt syfte med detta inlägg är absolut inte att skapa någon debatt om D&D kontra Eon eller DoD, så svälj inte betet!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Självkritisk DoDare efterlyses *edit*

Det finns två svenska huvudaktörer på fantasymarknaden. Det ena är Neogames med sitt Eon och det andra är Riotminds DoD6 (Drakar och Demoner, sjätte upplagan). Eon har en välskriven värld som är väldigt bred. Spelet är tänkt att man ska kunna spela ungefär vilken stämning och undergenre till fantasy som helst i det. Men i grund och botten så är det ett smuts-under-fingernaglarna-spel. Lowfantasy med andra ord. Endast med senare supplement så har det börjar rikta sig mer mot dom som vill ha demoner-hjältar-vandöda-fan-och-hans-elaka-moster (high fantasy). Världen är ungefär lika bred den. Vill man spela ensliga barbar ute på dom öde vidderna så kan man göra det. Klassiska feodala riken finns det en uppsjö av. Vill man spela i vad som påminner och det Bysantinska riket så kan man spela i Jargien. Piratkampanjer kan man lätt ordna och vill man ha någonting i det arabiska stuket så är det bara att spela i de västra länderna.
Enligt min åsikt så är spelets största behållning just dess väldigt välskriva värld som är intressant samtidigt som den lämnar en hel del luckor åt den kreativa spelledaren.

Nu, Eon är dock inte utan nackdelar. Hela det här med att göra ett spel och en värld som passar väldigt många olika spelstilar gör spelet lite... svårbestämt. Det är liksom en klåpare på tusen konster men inte en mästare på en enda.
Utöver detta så är stridssystemet väldigt långsamt. Tar man på sig arbetshandskarna och skiftnyckeln så kan man slimma ned stridssystemet till att bara bli långsamt istället för väldigt långsamt. En annan effekt av stridssystemet (vilket förvisso inte är en nackdel, men det tåls att påpekas) är att det är totalt livsfarligt att slåss. Om man kör benhårt med reglerna så får man räkna med att spelarnas karaktärer börjar dö av om de springer in i jämnstarkt motstånd ett par gånger i sträck.
Eon lämpar sig inte särskilt bra för Hack'n'slash-spelande, där man går omkring i grottor och röjer orcer. Just eftersom stridssystemet helt enkelt inte är skapt för det.
Många klagar på att magisystemet är trist och stelt. Jag gillar det, då det faller in mer under smuts-under-fingernaglarna-tänkandet. Magi är väldigt pseudovetenskapligt i Eon där större akademier forskar i det, nästan lite som vetenskapsmän från 1700-talet eller så. Utöver striderna så är Eon regeltungt rent allmänt. Det finns regler för i stort sett allt möjligt och det tar sig ett tag att bekanta sig med dom. Så systemet är rent generellt sett ganska tungrott.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="Black">/images/hr.gif</td></tr></table>

DoD6 tänker jag dock inte uttala mig så särskilt mycket om eftersom jag knappt öppnat spelet. Men att dess stämning är annorlunda från Eon är säkert. Man siktar på 1 stämning istället för Eons många, och denna stämning är en slags fornnordisk mystik om jag förstår spelet rätt. Utöver detta tänker jag inte säga något om DoD6, utan det lämnar jag till dom som faktiskt har självdistansen och kunnandet nog att ta upp både för- och nackdelar med spelet (jag vet att ni finns där ute, så kom igen nu :gremsmile: ).

/Naug

Edit: Ändrade Järnringen till Riotminds. Äras den som äras bör (Naugs minne är som ett såll, men det är sen gammalt)

Eksem

Champion
Re: Självkritisk DoDare efterlyses

"Utöver detta tänker jag inte säga något om DoD6, utan det lämnar jag till dom som faktiskt har självdistansen och kunnandet nog att ta upp både för- och nackdelar med spelet (jag vet att ni finns där ute, så kom igen nu )."

Jo, det finns det ju. Eller som Vitulv skulle ha sagt: Sök för i helvete!

Drakar och Demoners fördelar och nackdelar kontra Eons dito har väl diskuterats både i sansade och inte överdrivet partiska diskussioner såväl som i regelrätta flamewars flera gånger än Troberg bashat WotC.

För den late kan man kort sagt kan man säga så här: Drakar och Demoners fördel är den fantastiska stämningen i produkterna. Nackdelen är att reglerna är skitdåliga.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Självkritisk DoDare efterlyses

Det ena är Neogames med sitt Eon och det andra är Järnringens DoD6 (Drakar och Demoner, sjätte upplagan)
järnringen blir nog glada när de får höra att de släppt ett spel till :gremgrin:

Riotminds, menar han nog :gremlaugh:

Eksem

Champion
Bra fantasyrollspel

Stormbringer
Den bästa inkarnationen av det klassiska Basic Roleplaying-systemet (BRP). Snabbt, mörkt och mycket spännande. Det finns många bra tillbehör till spelet, men de gömmer sig ofta under titeln att de är skrivna till ELRIC! Missta dig inte, det är samma spel, och det är toppen!

Nobilis
Ta dig an rollen som väktare och essens av ett av världens koncept (som Pistoler, Bergens Lugn eller Rytmen) och växla mellan att spränga Radiohuset i luften, samordna smutskastningskampanjer mot marsianer med Disney och ha freaky sex med Naturkatastrofen samtidigt som du räddar sjösjuka oljeborrplattoformar och filosoferar över om det faktiskt kan finnas kometer som inte kan uppfattas empiriskt. Nobilis är ett urban fantasy-rollspel som kan vara precis vad som helst. Utom tråkigt.

Donjon
Tävla mot dina spelare om vems fantasi och tur med tärningarna som kan sabba storyn mest, och bege dig ner i klassiskt slemmiga grottor och samla guld. Samberättarspel med standardfantasyrollspelanda. Se till att ha många T20 bara!

Radagast

Swordsman
För att inte säga...

...vad Riotminds ska säga nu när Järnringen tydligen klampat in på deras domäner och dessutom använder deras varumärke :gremwink:

// Radagast

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Den kakan som är godast givetvis.

Svensk gratisversion (som jag inte tittat ordentligt på) är dunder och drakar. Det går oxå att googla efter.
Och om man inte vill googla, kan man klicka på länken i min signatur. :gremsmile:

/Mikael