Nekromanti Spela alla gamla. . .

Andy

Vila i frid
Jag ska dra igång en megakampanj med en ny tillhörande värld. Tanken är att världen ska skapas medan vi spelar och det är endast äventyrens världsinformation som ska användas (och dessutom göras om för att det ska bli vårat eget). Jag som SL har ju då lästa det mesta av alla äventyr och sammanställt en grundplåt för de geografiska och politiska situationen i världen. Sedan ska rollpersonernas bakgrunder komma att påverka kampanjevärldens utseende.

De äventyr vi ska spela är idag gamla klassiker (och jag antar att flera av er kommer att ryka på näsa över det mastodontprojekt detta kommer att bli) :gremgrin:. Men här följer de äventyr som ska spelas och i den ordning de ska avverkas.

1. Ärans väg (Döda skogen, Maktens portar och Mörkrets hjärta).

2. Den femte konfluxen (Svavelvinter, Oraklets fyra ögon, Kristalltjuren och Den Femte konfluxen).

3. Svarta solen (Vildhjarta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm)

4. Den Nidländska reningen (Helvetesfortet, Melindors återkomst och Slutstriden).

:gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Vad tycks? :gremtongue:

Men här kommer en kort sammanställning av den kampanjevärld som är specialgjord för dessa fyra fantasysviter.

Det finns tolv länder på kontinenten Niburiat (det finns två kända kontinenter i världen Urd där Niburiat är den ena och Liworum är den andra). Dessa tolv länder kan delas in i fyra olika områden; Österlandet, Tre Kungars rike, Wästhem och Norden.

ÖSTERLANDET
Österlandet är ett samlingsnamn för de länder som ligger på den östra sidan av Niburiat men främst så är det landet Carrano man har i åtanke när man säger Österlandet. Förutom Carrano så räknas länderna Ronor, Bornhove, Solhem och Herel till Österländerna. Carrano lider av inbördeskrig mellan flera olika fraktioner. Det har slagit landet i spillror och det enda som kan rädda en katastrof är hjätar som bringar ljus till det så mörka området. Ronor har ett styrande råd av magiker som på grund av härolden Vagnio har tvingats till exil. Landet är även känt för att vara den första civilisationen på Niburiat, grundat av Alva Duwierna. Bornhove är ett splittrat rike där landets baroner, grevar och övriga vasaller strider om makten. Många är kungatrogna men inte alla och landets framtid är oviss. I bergen mellan Bornhove och Ronor finns ett gammalt dwärgarike som sägs fortfarande var befolkat av fornfolket. Solhem är Solfolkens hemvist och dessutom deras första boplats på Urd. Själva riket ligger på Stjärnön utanför Carranos kust och Solhem har tack vare sin dominanta religion (dyrkan till urmodern Sonelod) starkt inflytande över länderna på fastlandet. Det sista riket i Österlandet är Herel. Herel är ett litet rike som ligger på Stjärnöns sydvästra spets. Landets var tidigare en koloni till Ronor men genom historiens tid så har landet kunna utropa sin självständighet. Herel bebos till största del av människor till skillnad från den övriga ön där Solfolken dominerar.

WÄSTHEM
På Niburiats sydvästra del och ute i Drakarnas hav så ligger de två länderna som räknas till Wästhem. På fastlandet med gräns mot Kastellmark och Bornhove ligger landet Wästhem. Wästhem befolkas av Solkfolket och är en kvarleva sedan forntiden då Solfolken befolkade stora delar av Niburiat. Idag så är det ett stort avstånd som skiljer de båda rikena Wästhem och Solhem åt men de båda ländernas styrande har ständigt kontakt med varandra. Det andra landet som tillhör landområdet Wästhem är Dracoriat. Dracoriat är ett örike bestående av fyra större öar och en mängd mindre. Landet kan sägas ha två huvudstäder och detta beror på den splittring som uppstått mellan de två dominerande religionerna, dels den gamla tron på Sonelod och hennes gudfamilj och den mindre Draktron.

TRE KUNGARS RIKE
Längs Niburiats nordvästra kust ligger tre riken som har var sin kung. Men de tre kungarna sitter tillsammans i ett råd (som sammanträder cirka en gång per år) där de rådfrågar och hjälper varandra. Det nordligaste av rikena är Dalmark. Dalmark är, som hörs på namnet ett mycket kuperat land och dess nordligaste del består av bergen Nordhaas. Dalmark är ett vilt land och få är de som vågar vandra ensam genom dess vildmark. Söder ut längs kusten ligger Venmark. Venmark är det land som dominerar regionen och Venmarks kung, Uwial Dräpare, är den som har mest att säga till om i Tre Kungars Råd. Vid sin sida har han dessutom områdets religiösa ledare Fader Sturbjorn Leifiel. Det sydligaste av de tre rikena är Kastellmark. Kastellmark kan sägas vara Venmarks lillebror och landet har länge följt Uwial och Sturbjorns direktiv. Annars är landet en handelsnation och tack vare sina goda förbindelser med Wästhem så blomstrar riket.

NORDEN
Längst i norr ligger de två länderna Norden och Lodhera. Även om de två rikena ligger långt ifrån varandra så har de mycket gemensamt. Norden grundades som en handelskoloni till Dracoriat och är än idag beroende av sitt moderland även om Norden har ett formellt självstyre. Det är den svavel som forslas med isvattnet från glaciärerna som är Nordens källa till rikedom men det har varit dåliga tider för svavel de senaste decennierna. Det andra landet i Norden är Lodhera. Lodhera som gränsar mot Carrano, även om en bergen Nordhaas skiljer dem åt, är ett orchland. Det har en orchkung på sin tron och hela riket befolkas av svartfolk. Det finns några undantag där blandannat bockfolket, rovjägarna och grådwärgarna är några exempel.

Hoppas att den korta beskrivningen av Niburiats riken var till belåtenhet och jag antar att du som läsare kan dra några paralleller till de fyra äventyrskampanjerna. :gremwink:

Kanske ska tillägga att vi ska använda rollspelet Sagas regler (men några egna tilläggsregler). :gremlaugh:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ascoolt! Jag skall hålla ögonen öppna vårvintern 2017 för att se hur det gick för er!

Andy

Vila i frid
Re: Spela alla gamla. . .(OT)

Jag glömde säga: Vi ska spela allt på en kväll (sex timmar). Det ska vara ungefär så nedbantat som den där pjäsen där alla Shakespears verk behandlas på 3 timmar. :gremwink:

Rising

Vila i frid

Vi ska spela allt på en kväll (sex timmar).
Det är en rolig idé. Men då är det ju bara tjugofem minuter per äventyr typ, och det ser jag inte som ett mastodontprojekt. Jag menar, det kommer ju bli ungefär som att samberätta utifrån texten på baksidan av äventyren, typ. Det kommer bara kräva ett minimum av förberedelser.

Så... Det gick ifrån att vara ett mastodontprojekt till ett enkel gapflabbsbagatell.

Jag skulle personligen gärna vilja spela en snabbversion av klassiska äventyr, men inte nedbantat som det du pratar om. Två timmar per äventyr tror jag kunde bli lagom.

Andy

Vila i frid

Men jag tror jag kör på år 2017 idén. Snabbvarianten var bara en lösryckt tanke. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Vad tycks?
Att det verkar skitbra !
& att ses vid nästa milleniumskifte... :gremgrin: :gremwink:
För det här lär ju ta ett tag, så satt säga... =) Men jag hoppas verkligen att ni ror iland detta & vi får höra hur det gåtr för er.

/ Johan K, som är varm som F*N !