Nekromanti spela fram spelvärlden

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
tja! för två månader sen började jag och min spelgrupp att spela i en ny värld som jag hittat på. vi hade bara två små kartor där dem började(vi är två grupper) och nu efter två månader så har kartan växt eftersom vi har spelat. e det någon annan som testat detta?

vi har använt eons regelsystem och vi har även kvar en del raser som alverna dvärgar tiraker och cirefalier så jag har tänkt att två av cirefaliernas lände ska vara med i denna spel värld(Melorion och gordrion) tror ni det funkar att ta med lite från mundana o setta in i dne nya världen?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Det har alla gjort

tja! för två månader sen började jag och min spelgrupp att spela i en ny värld som jag hittat på. vi hade bara två små kartor där dem började(vi är två grupper) och nu efter två månader så har kartan växt eftersom vi har spelat. e det någon annan som testat detta?
Jag skulle tro att nästan samtliga världens fantasyrollspelsgrupper har gjort så här, improviserat fram världen allt eftersom.

Dewil
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
Re: Det har alla gjort

okej. för jag skrev här på forumet för gansak länge sen samma fråga och fråga även om de skulle funka med eons regelsystem så va de en del som sa att de inte skulle gå med eons för de varför för anpassat till den spelvärlden
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Det har alla gjort

Sa någon verkligen att reglern i Eon är så förknippade med Mundan att de inte går att använda till annat? De är ju nästan helt generiska, om man bortser från magisystemet och det kan ju lika gärna användas i en egen väld.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Angående Eons generalitet

"Sa någon verkligen att reglern i Eon är så förknippade med Mundan att de inte går att använda till annat? De är ju nästan helt generiska, om man bortser från magisystemet och det kan ju lika gärna användas i en egen väld."

Det var förmodligen jag som sade det. Fast inte riktigt: jag sade att Eon är så förknippat med Mundana att det är svårt att använda det till något annat.

Som stöd för det påståendet så lade jag fram världen Skymningshem, som ursprungligen skrevs till Eon, för att visa att det var möjligt att spela med Eons regler i något annat än Mundana. Det slutade lite platt: konverteringen och anpassningen av Eons regler till Skymningshem är fortfarande inte klar, men det specialskrivna systemet är inte bara klart, utan har utvecklats till ett helt nytt spel.

Det var helt enkelt lättare att skriva ett nytt regelsystem än att bygga om Eons regler.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Angående Eons generalitet

Ehhh.... vad behövde anpassas just till själva världen? Menar du inte mer att det var svårt att anpassa till den spelstil du ville ha?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Angående Eons generalitet

Jag delar din kommentar - Krille beskrev ju bara att Eon inte fungerade med hans vision för det aktuella projektet, det har inget med Eons eventuella generiskhet att göra.

Min uppfattning är att Eons regelverk (utom då kanske just magin som den presenteras) är ett utmärkt fristående skal som kan användas till så gott som vilket fantasyspel som helst.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Angående Eons generalitet

"Ehhh.... vad behövde anpassas just till själva världen?"

Yrken, raser, färdigheter, bakgrundstabeller, vapen, rustningar, stridskonster, magi, träfftabeller, prylar, pengar och monster.
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: Angående Eons generalitet

Karaktärsgenereringen är ju tätare bunden till Mundana än siamesiskatvillingar till varandra.

Magisystermet är också Mundana specifikt.

En kasse av färdigheterna är Mundana specifika.

Stridskonsterna är ju inte direkt användbara utanför Mundana.

Så det krävs ju rätt rejält med arbete för att skapa något annat än Mundana 2.0.

Men det ser jag inte som någon nackdel, Jag gillar regelverk som är världsförknippade.

Och inte fan kan jag stödja detta med direkta exempel, har mitt neogames bibliotek hemma i hyllan.
 
Top