Nekromanti Spela in rollspel

Zappelina

Swordsman
Hej!

Är det någon som hört en bra inspelning av faktiskt rollspel?
Jag har letat runt, mest på rpgpodcasts och lyssnat lite på olika podcasts av actual play rollspel. Vad som slår mig är hur förfärligt internt det är! och tråkigt att lyssna på. Det är inte konstigt, rollspel är ju trots allt riktat mot deltagarna och inte mot tredjeperson.

Nu är det så att jag lovat en kompis att spela in när vi spelar, ev. över skype om jag har otur :gremcry: . Frågan är vad jag borde tänka på som spelledare. Allt är öppet för mig att bestämma(!). Min plan är att använda något ganska lätt samberättarspel som går snabbt och är ganska fritt.

...Och jag skulle gärna höra när någon annan gör det!

Tips?

solvebring

Superhero
Nej, faktum är att jag har hört väldigt få inspelningar av rollspel. Videoinspelningar fast då mycket korta sekvenser är nog vanligare. Tja, fast då har jag ju i ärlighetens namn inte direkt letat och för den delen är jag ingen podcastsnubbe (man har aldrig tid att lyssna och dessutom glömmer man ju bort det!).

Det absolut längsta jag har hört var när jag och några vänner spelade in en liten bit av en session. Ja, det blev bara en kort stund för vi tröttnade efter två kassettband. Ja, vi körde den enkla lösningen med en gammal bandare och kassetter.

...Och jag skulle gärna höra när någon annan gör det!
Tja, det är i alla fall inte kul att göra sig själv göra det. Visst, allt regelsnack, tärningsrullanden och sådana diskussioner är hur lugnt som helst. Det är bara en massa koncist snack om "Jag gör si, jag gör så", "Det plus det, den minus den, rulla 1T10+1T6-1 osv." Bara en massa tugg helt enkelt. Nackdelelen med det är väl kanske att folk som inte spelar rollspel inte förstår ett skit av vad man dillar om vad det gäller termer och begrepp.

Dessutom är det, som du säger väldigt internt. Det kan man kanske inte tro, men när man väl lyssnar på det så inser man hur bundet till gruppens deltagare, rummet och nuet det faktiskt är. Det låter till och med främmande och dumt att lyssna på det själv en stund efteråt.

Fast det jag hade svårast med var att höra mig själv spelleda och leva mig in i olika karaktärer, lägga till en massa otroligt snuskdåliga ljudeffekter som ett barn gör i sandlådan och hela den biten. Jag förstod inte då och förstår inte än idag hur mina spelare kan köpa det där. Inte bara det att det känns kasst, det låter ju så fult också. Att höra sin egen röst kan kännas dumt och pinsamt, att höra sig själv försöka köra tjugo andra röster och illustrera omgivningar och dessutom sätta lite ljud på tillvaron är femtioelvatusen gånger värre. Nåväl, mina spelare svarade dock att de inte upplevde det såsom det lät på bandet.

Min plan är att använda något ganska lätt samberättarspel som går snabbt och är ganska fritt.
Låter bra, inte bara för att ni nog antagligen kan slappna av mer då utan också för att det blir mindre snack kring tärningsslag och värden.

Gör en testinspelning åt er själva som ni inte spelar upp för andra. Lyssna på den själv - i alla fall till att börja med - och känn av lägen.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
solvebring said:
för den delen är jag ingen podcastsnubbe (man har aldrig tid att lyssna och dessutom glömmer man ju bort det!).
Du om någon har väl tid att göra det? Tar inte du promenader varje kväll? Så fort jag går på en promenad eller en cykeltur blir det direkt podcast i öronen. Då blir det mindre tråkigt med promenaden och snarare något man ser fram emot. Bara ett tips. :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Zappelina said:
Jag har mängder med inspelningar från olika spelmöten, eftersom jag spelat in många för att hålla reda på saker och ting. Men jag har inga direkta planer på att publicera dem eftersom jag aldrig sett något värde i det för någon annan än mig själv (eftersom det tenderar bli rätt mycket off-snack i våra spelmöten).

Som jag skriver i Visioner och fantasier, det är mest en teknik som tillåter en att minnas saker samt särskåda sitt spelledande så man kan utvecklas genom att granska sig själv mer kritiskt). Det är skälet till varför jag spelat in dem.

solvebring

Superhero
Du om någon har väl tid att göra det? Tar inte du promenader varje kväll? Så fort jag går på en promenad eller en cykeltur blir det direkt podcast i öronen. Då blir det mindre tråkigt med promenaden och snarare något man ser fram emot. Bara ett tips.
Jo, jag körde faktiskt med ljudbok ett tag. Problemet är att jag alltid, när jag är ute och går, börjar kika på andra saker och därigenom kommer att tänka på andra saker - vips så har jag därför inte hört ett ord av vad som sägs och måste spola tillbaka hur mycket som helst. :gremgrin:

KamiFisk

Hero
rpgmp3.com är ganska nice sida när det gäller att få tag på inspelade rollspels sessioner.

Zappelina

Swordsman
Det var just något sådant jag var ute efter! yeah!

... trodde jag. Det är ju typ bara en snubbe som postar. Det är precis lika internt som det andra :gremfrown:

anth

Vetefan
Inspelningar av rollspelssessioner är överlag ohyggligt tråkiga att lyssna på.
Vi brukade spela in (bara ljudinspelning) när vi rollspelade för att vi skulle skriva krönika.
Det var 8 timmars tråkigt skitsnack som ledde till 2 sidors häftig text.

Och där har du problemet - det är normalt för lågt tempo för att det ska vara intressant för utomstående att lyssna på.
Skulle någon redigera bort allt tråkigt av en inspelning av en 8-timmars rollspelsession skulle det antagligen bara bli kvar 60 minuters ljudinspelning - och den skulle dessutom bara vara underhållande för de som är insatta i kampanjen.

haha, sjysst!

Jag förstår att det är Wizards of the Coast folk som spelar, men exakt vad har de gjort? Vem kommer sitta inne på nördinfon?

duncan_UBBT

Swordsman
Chris Perkins (DM) arbetar för Wizards of the Coast. Creative Manager om jag inte msstar mig.
Jerry Holkins, Scott Kurtz och Mike Krahulik är mycket kända över nätet då de driver internetserier. (Penny Arcade bland annat).
Wil Wheaton är skådespelare och var bland annat med i Star Trek: The Next Generation och webbserien The Guild.

Zappelina

Swordsman
Inspelningar av rollspelssessioner är överlag ohyggligt tråkiga att lyssna på.
Ja, det är väl ungefär vad jag kommit fram till när jag lyssnat, icke desto mindre tänkte jag göra ett försök. Med anledning av vad jag lyssnat på tänker jag skippa ganska stora delar av vad som tar tid när man spelar (mellansnack, beskrivningar i tredje person, överhuvudtaget beskrivningar - annat än vad som har direkt konsekvens för berättelsen eller handlingar). Jag tror det kan bli kul men ganska annorlunda. Jag tänker mig att posta här allteftersom vi går vidare i projektet.

Det finns faktiskt en del podcasts därute! Pm:a om någon vill ha en lista.