Är det någon som hört en bra inspelning av faktiskt rollspel?
Nej, faktum är att jag har hört väldigt få inspelningar av rollspel. Videoinspelningar fast då mycket korta sekvenser är nog vanligare. Tja, fast då har jag ju i ärlighetens namn inte direkt letat och för den delen är jag ingen podcastsnubbe (man har aldrig tid att lyssna och dessutom glömmer man ju bort det!).
Det absolut längsta jag har hört var när jag och några vänner spelade in en liten bit av en session. Ja, det blev bara en kort stund för vi tröttnade efter två kassettband. Ja, vi körde den enkla lösningen med en gammal bandare och kassetter.
...Och jag skulle gärna höra när någon annan gör det!
Tja, det är i alla fall inte kul att göra sig själv göra det. Visst, allt regelsnack, tärningsrullanden och sådana diskussioner är hur lugnt som helst. Det är bara en massa koncist snack om "Jag gör si, jag gör så", "Det plus det, den minus den, rulla 1T10+1T6-1 osv." Bara en massa tugg helt enkelt. Nackdelelen med det är väl kanske att folk som inte spelar rollspel inte förstår ett skit av vad man dillar om vad det gäller termer och begrepp.
Dessutom är det, som du säger väldigt internt. Det kan man kanske inte tro, men när man väl lyssnar på det så inser man hur bundet till gruppens deltagare, rummet och nuet det faktiskt är. Det låter till och med främmande och dumt att lyssna på det själv en stund efteråt.
Fast det jag hade svårast med var att höra mig själv spelleda och leva mig in i olika karaktärer, lägga till en massa otroligt snuskdåliga ljudeffekter som ett barn gör i sandlådan och hela den biten. Jag förstod inte då och förstår inte än idag hur mina spelare kan köpa det där. Inte bara det att det känns kasst, det låter ju så fult också. Att höra sin egen röst kan kännas dumt och pinsamt, att höra sig själv försöka köra tjugo andra röster och illustrera omgivningar och dessutom sätta lite ljud på tillvaron är femtioelvatusen gånger värre. Nåväl, mina spelare svarade dock att de inte upplevde det såsom det lät på bandet.
Min plan är att använda något ganska lätt samberättarspel som går snabbt och är ganska fritt.
Låter bra, inte bara för att ni nog antagligen kan slappna av mer då utan också för att det blir mindre snack kring tärningsslag och värden.
Gör en testinspelning åt er själva som ni inte spelar upp för andra. Lyssna på den själv - i alla fall till att börja med - och känn av lägen.