Nekromanti Spela med ölunderlägg! (skolprojekt, men kul!)

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Utkast! Behöver hjälp med en grej till

Åkej, då är jag med. Fast:

1: "More than once, less than thrice" är exakt lika med två, varken mer eller mindre.
2: Motförslag: Man får välja själv: vrid ett steg åt höger, ett åt vänster eller stå still. På så sätt kan man planera efter vad motspelaren har möjlighet att ta sig till.

Ram

Skev

Well, du har redan en massa oavgjorda lika (båda får fire, ...) och en avgjord lika (båda får death), kan du göra något med det? Om det blivit oavgjort en runda tidigare så vinner man med magic, annars förlorar man?

Eller vänta, en BRA ide! Man får resultat baserat på hur mycket man har i glaset! Fullt: fire, 2/3: Forest, 1/3: Water, Tomt: Death.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Genesis said:
Åkej, då är jag med. Fast:

1: "More than once, less than thrice" är exakt lika med två, varken mer eller mindre.
2: Motförslag: Man får välja själv: vrid ett steg åt höger, ett åt vänster eller stå still. På så sätt kan man planera efter vad motspelaren har möjlighet att ta sig till.
Jag har nog varit otydlig med reglerna. Mer än ett varv, mindre än tre varv, ska det vara.

Så du kan vrida ditt underlägg ett och ett halvt varv, t.ex.

Vitulv

Genesis said:
Motförslag: Man får välja själv: vrid ett steg åt höger, ett åt vänster eller stå still. På så sätt kan man planera efter vad motspelaren har möjlighet att ta sig till.
Det där gillar jag och måste fundera vidare runt. Tack!

Ögat

Hero

Problemet (som jag ser det) ligger i själva sten sax påse-designen, eftersom två av symbolerna hamnar utanför. Symbolen Träd interagerar inte med symbolen magi och tvärt om.

För att lösa det kan man antingen förändra pentagram-designen: göra underlaget runt och ge det tre pilar.

Om du ska behålla pentagramdesignen måste de två "överflödiga" symbolerna interagera med motspelaren på ett annat sätt. Till exempel genom förändrade regler (som krank föreslog). Då kvarstår dock problemet att träd inte länge har någon effekt.

annat som magi kan göra
- swap coaster with your opponent
- next turn, your opponent must choose at random
- you pay for next beer

Pilzefrau

hon/henne

Det var det jag trodde efter att först ha förstått det som Genesis skrev (mer än ett och mindre än två måste vara exakt ett varv). Alltså vrid mellan ett och tre steg åt något håll.

Något i den stilen får min röst också, såklart så att man inte kan välja vad som helst. Kanske tillåta att man gör en Hail Mary och snurrar runt så mycket man vill utan att titta istället (som när tiden tar slut och man får slumpa kort i RoboRally ungefär)

En fråga: hur går det till på flera spelare? Ska olika pentagramändar peka på olika personer, eller spelar man bara mot den som sitter mitt emot? Det är lite lurigt att ha regler för detta iom att antalet spelare varierar, men man kan nog variera:
udda antal spelare: ändarna "snett framåt" går mot spelarna bredvid dig
jämnt antal spelare: "rakt fram" är personen mitt emot, "snett framåt" är bredvid dig

Då är frågan vad Death innebär. Överlag blir det här krångligt med vem som vinner över vem – man får en stund efter avslöjandet när alla reder ut vem som besegrade vem… scratch that.

Magic skulle vara kul om det lät en vrida motstandarens glas. Man borde också få in det där med att dricka… Jag funderar på om det går att lägga in en "drick upp det sista för att få göra något särskilt" typ att den som dricker ur precis innan en omgång gör något kul på magic.

Ooh: magic gör något kul om man har tomt glas, men har en counter. Den som då har tomt glas måste tveka för att visa magic, eftersom det är mer väntat (och för att man kan se genom glaset när det är tomt?), men man kan dricka ur precis innan man visar också.

Genesis

Ni dés ni maître

Jag tror att Magic och ev. Death kan funka baserat på hur mycket man har i glaset. Man kan nog få till något i stil med "Hmm, nu drack han så han har mindre än mig. Betyder det att han satsar på Magic? Eller försöker han att finta?"

Vitulv

Massor av bra förlag som trillar in nu, tack allihop! (och fortsätt gärna)