Nekromanti Spela med frånvarande spelare

magoo

Hero
En av våra spelare befinner sig på Irland, jag vill ändå gärna att hans karaktär ska få vara med i nästa äventyr.

Jag funderar på att maila honom lite bakgrundsmaterial och få lite handlingar från honom som jag kan slänga ut i äventyret.

En annan variant är att jag spelar hans karaktär som SLP (med risk för att han dör).

Hur löser ni problemet med frånvarande spelare, t ex om en spelare är borta mitt i ett äventyr? Får deras karaktärer vänta på värdshuset Röda Draken eller hänger de med?

Rätt smidigt att de bara "försvinner" om man har hunnit börja...
eller som det sägs i Bilbo när Gandalf räddat dvärgarna (och Bilbo) från trollen:
"Var har du varit"
"Tittat framåt"
"Hur kom du hit"
"Jag tittade tillbaks igen"
Eller nå't sånt - nog inte exakt men han försvann plötsligt och återvände lika plötsligt

DanielSchenström

Swashbuckler
De får hänga med. Helst spelade av en annan spelare då alla spelledare inklusive jag själv, som jag är bekant med har en tendens att glömma bort dem annars.

Johan K

Gammal & dryg
Låt spelaren bestämma..

Kan man inte göra som så att man låter spelaren bestämma...
Antagligen får han följa med som en "skugga" & göra det nödvändigaste för att sedan få dels ep:n & risken att jan kan dö.
Eller så låter man honom vara kvar där gruppen var senast för att sedan låta honom resa dit. Fast då missar han ep, men han riskerar ju inte att dö..

Krille

Super Moderator
"Hur löser ni problemet med frånvarande spelare, t ex om en spelare är borta mitt i ett äventyr? Får deras karaktärer vänta på värdshuset Röda Draken eller hänger de med?"

Det beror på äventyret. Följande lösningar har använts i min grupp:

* Rollpersonen dog dramatiskt under sista äventyret. Spelaren får spela en ny rollperson när han kommer tillbaka.
* Rollpersonen gjorde annat ett tag under spelarens frånvaro. Exempelvis kan denne vara borta på ett hemligt uppdrag, eller skött om sin gård, eller suttit i kloster efter en religiös kris, eller något.
* Rollpersonen parkeras i den så kallade "hörndimensionen", den imaginära del av verkligheten som alltid följer med, aldrig utsätts för fara och alltid kan komma i kontakt med resten av verkligheten när rollpersonens expertis behövs eller spelaren kommer tillbaka.
* Rollpersonen spelas på korrespondens. Han gör något, fast på annat håll, och det märks i vad som händer kring övriga spelare.

panurg

Veteran
hvilket spill?

Hvilket spill er det du spiller?Hvordan jeg gjør det med fraverende spillere, er som regel veldig avhengi av hvilken verden man er i.Selve kampanjen teller også veldig mye.
Og det som er viktigst er, hvor lenge skal personen være i irland.

Panurg

magoo

Hero
Egentligen alla

men just i det här fallet Kult. Ett hyfsat farligt men troligen inte dödligt äventyr. Jag vill mest ha med den frånvarande spelarens karaktär därför att han passar så bra in i storyn.

Har dock stött på problemet frånvarande spelare även i AD&D, då har jg oftast löst det med en vilande karaktär (som följer med passivt).

Tarill

Warrior
Vi löser det alltid på olika sätt beroende på vilka förutsättningar som finns...

Senast det hände hade vi en spelare borta och en som inte ville ha kvar sin karaktär...vi löste det så att karaktären (en jägare) till han som var borta dödade karaktären (en benådad förbrytare) som inte skulle vara kvar, varefter han sprang iväg för att meddela kungen om att den andra personen var död efter att ha utfört olagliga handlingar (mördat en gammal gubbe bland annat)...

telcontar

Warrior
förslag:

spela över internet. på det viset kan alla delta oavsett var de befinner sig.

Låt den frånvarande spelaren skriva ner hur hans rollfigur beter sig i ett antal typiska situationer (strid osv). Låt honom också skriva ner sin alignment. Låt sedan en annan spelare ta över hans figur. SL ser hela tiden till att "stand in" spelaren håller sig inom instruktionens råmärken.

Ghorgareth

Warrior
Om spelarna är på samma plats

så låt karaktären bli sjuk och sängliggande. Betala en summa pengar för hans uppehåll och karaktären beräknas vara frisk då episoden är över.

Foggmock

Myrmidon
* Rollpersonen parkeras i den så kallade "hörndimensionen", den imaginära del av verkligheten som alltid följer med, aldrig utsätts för fara och alltid kan komma i kontakt med resten av verkligheten när roll
personens expertis behövs eller spelaren kommer tillbaka.

Det kallas även att rollpersonen blir en Pundare (han 'pundar' efter de som är närvarande). Pundare äter inte, tar bara skada om SL eller spelaren som kontrollerar den medvetet ger sig in i strid och kan dessutom bära en jevvla massa packning. :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
I min spelgrupp brukar vi lösa det med att om vi spelar när alla kan eller och om inte folk kommer på utsatt tid så skiter vi i dem. Kanske inte riktigt samma sak som i erat fall. Jag tycker att om det är viktigt så ska ni prata igenom det och så vad han tycker. Annars är det väl bara att spela på. :gremgrin:

Silke

Warrior
Kan lägga till en sak på Krilles lista som vi har använt oss av:

* Rollpersonen blir sjuk och de övriga Rp:na får lov att lämna honom/henne hos någon vänlig själ (tempel, bonde, släkt t.ex.).
* Rollpersonen spelas av SL eller av någon annan spelare.

Kitzune

Swashbuckler
Stötte på ett problem i en vampyr-krönika (som det så fint
heter :gremwink:) - Hade 7 personer involverade i soppan och det
fungerade helt okej fram tills ett möte med 4 spelare vid
en viktig tidpunkt då deras karaktärer skulle korsa atlanten
och ta sig över med båt från England. Knivigheten låg i att
en av spelarna var putsväck. Vi väntade en timme och körde
sedan igång ändå och den rollpersonen var ägare vägrade
dyka upp fick ligga i bakluckan på en bil skyddad av en himla
massa mystiska besvärjelser.

Sedan när spelarna försökte utnyttja detta genom att kasta
ner nyttiga prylar och artefakter i bakluckan i hopp om att
besvärjelsen skulle skydda dem ifrån tjuvar eller liknande blev
det komiskt.

/Alexander Gyhlesten

Rickard

Urverk speldesign
"* Rollpersonen spelas av /.../ någon annan spelare."
Risken med detta är att rollpersonen alltid kommer få göra de mest riskfyllda sakerna som att gå först i en korridor.. Om spelledaren ska gå in ibland och styra den frånvarande spelarens rollperson då spelaren ibland inte klarar av det så tycker jag att spelledaren lika gärna kan styra den hela tiden..

Fyller på listan med två punkter:
* Rollpersonen "morfas" om till en nytillkommen spelares rollperson.
* Rollpersonen försvinner med ett poff i ett rökmoln. Detta är den sämsta varianten av att rollpersonen blir förhindrad eller gör ett deluppdrag.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur

Balderk

Swashbuckler
Det här med ommorfning verkar ingen höjdare tycker jag, men det kanske funkar bra för dig?
Själva kör vi så att rollpersonen antingen sitter på ett hotell och tjurar eller att han följer med passivt, han syns inte, han talar inte, han kan inte göra ågot, man kan inte göra något mot honom och han kan inte ta skada. Om det är nått han måste klara, ta sig över ett hinder eller nått, så gör han det automatiskt. Sen när spelaren återkommer till gruppen "vaknar" han till liv igen och allt är som vanligt. IMHO den simplaste och den bästa åtgärden.

/Jonas :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
"Det här med ommorfning verkar ingen höjdare tycker jag, men det kanske funkar bra för dig?"
Nej, båda förslagen är bara nödlösningar som spelledaren kan ta till när denne inte har någon som helst insperation.. Jag brukar vilja ha med en spelledarperson i gruppen som kan ge feedback och rätta/ställa till det för spelarna så jag brukar köra med att den frånvarande spelledarens rollperson är som en skugga som följer efter de andra (mest för att jag brukar glömma bort denne).. Den brukar spelas ungefär som du beskriver det..

Dock så funkade inte det här förut då jag hade 9 spelare som kunde komma från och till.. De blev lite konstigt då jag bara hade ett enda rollspel som jag då ville inrikta mig på.. Jag hade ett tag fler spelledarpersoner (rollpersoner) än vad de deltagande spelarna hade tillsammans.. :gremcrazy:

Försvinna i en rökpuff eller få ett deluppdrag brukar vara det vettigaste alternativet.. Rökpuffen har jag i efterhand motiverat med att rollpersonen blev kidnappad eller att flera rollpersoner kom bort i en sandstorm.. Det där med sandstormen var oerhört praktiskt måste jag säga då rollpersonerna kunde droppa in igen när spelaren väl var med..

~[color:\\"green\\"]Han[/color] som har loggat ut

<CENTER>Dränk inte dina sorger i sprit. De flyter bara upp igen.