Nekromanti Spela spel A med reglerna från spel B?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Just nu sitter jag och skriver ett hack till MVGU som gör att man kan spela historier liknande de i Silver & White. (Jepp, hacka ett obskyrt indiespel för att spela ett ännu obskyrare och hittils oreleasat indiespel. ... Du har antagligen inte hört talas om dem. :gremlaugh: )

Men vilka kombinationer hade du velat spela?

Vad hade varit bisarrt, men ändå coolt på något vis?

G

Guest

Guest
Call of Cthulhu med Psychodrames regler där man gestaltar en kult med bristningar i gruppdynamiken dagarna innan stjärnorna står rätt.

Genesis

Ni dés ni maître
Shadowrun med reglerna från Psychodrame.

Runner: (Konfrontation) Mad Zeke dog nästan i det senaste uppdraget! Han ligger på sjukan nu!
Mr. Johnson (Manipulation): Tror du inte att jag vet det? Hur tror du jag mår?
Runner: (Ilska) Inte så dåligt som du borde!
Mr. Johnson: (Sorg) (Börjar gråta)
Runner: (Ger upp konflikten)
Tredje spelare: Jag ökar ditt Särdrag "Jag borde inte vara ledare för det här gänget".

EDIT: Haha, Stövelkatten tog också Psychodrame! Fan, vilket tradspel som helst blir ju helt sjukt om man spelar det med Psychodrames regler.

Max Raven

T12-kultist
wilper said:
Men vilka kombinationer hade du velat spela?

Vad hade varit bisarrt, men ändå coolt på något vis?
Hm. DoD Samuraj med Fantasy!-regler kanske.

Call of Cthulhu med Äventyrssommar-regler*. :gremwink:

wilper said:
(Jepp, hacka ett obskyrt indiespel för att spela ett ännu obskyrare och hittils oreleasat indiespel. ... Du har antagligen inte hört talas om dem. :gremlaugh: )
Damn hipsters. :gremwink:

*Då får man bygga till med skräckkort iofs.

Mogger

Hipsteranka
Eftersom jag just nu sitter och grubblar på ett Apocalypse World-hack, där settingen bytts ut mot den japanska Sengoku-perioden (som är typ lika instabil och våldsam som AW:s egna setting) och där malströmmen bytts ut mot andevärlden blir jag tvungen att svara just det - Spela Sengoku med reglerna från Apocalypse World.

Inte så bisarrt kanske men ack så coolt!

Sjunde inseglet

Swordsman
Rogue Trader med en hybrid av Apocalypse World och 3:16 Carnage amongst the stars. Tyvärr inte bisarrt utan helt jävla perfekt. Skeppet som hold och 3:16s snabba genereringssystem av planeter och utomjordingar. Lämpligtvis ska hacket också ha snabba och enkla regler för att skapa kanonmat i form av soldater som kan skickas ner och slåss mot allt helvete spelledaren kan hitta på.

Ska påbörjas så fort jag är färdig med Kult-hacket.

Spitfire

Swordsman
Alltså, oftast är jag av den åsikten att spelsystem och spelvärld hör ihop. Att det finns något i spelvärlden som gör det speciellt och som bara kan simuleras av något i spelsystemet.

Exempel: I Artesia så fungerar magi på ett sätt att alla som har vissa färdigheter kan utföras någon slags magi i form av böner till gudar och besvärjelser som man lär sig med färdigheten.
Erfarenhet delas ut på ett sätt som speglar vad man utfört och upplevt i form av Tarots Högre Arkanan.

Detta går inte att översätta till DnDs level system sådär bara.

Men ibland går det. En 2nd ed AD&D kampanj jag körde konverterades under spelet till GURPS när några Gudar gick och dog, för det var det enda sättet jag kunde spegla hur Magin totalt förändrades i grunden i spelvärlden.

det är bara om en spelvärld går att simulera till en acceptabel nivå som jag kan tänka mig testa ett annat system. Annars så tror jag att jag nöjer mig med husregla.

terje

xenomorf mystiker
Ingen av dessa idéer är väl så crazy eller konstiga, men dessa två varianter har jag funderat på:

* Jared Sorensens sorcerer-supplement Schism (psykiska krafter ala Cronenbergs Sacenners) med reglerna från Dont Rest Your Head. Fast DRYH är ju redan ett sorcerer-hack i princip så det är ju inte så långsökt.

* Äventyret Siratsias Vita Formelsamling (EDD) i Trudvang / Mittland med reglerna från Legends of Anglerre.

Sen har jag tidigare spellett Kultkampanjen Tarotikum med Sorcerer, vilket gick ganska bra.

cogitare

Swashbuckler
Inte så mycket av spela ett spel med ett annat men jag har kört en historisk (i Venedig på 1600-talet) kampanj med nWoD reglerna. Funkade bra.

Sen har jag kört Palladium med Eldritch RPG reglerna.

Inom kort kommer jag köra Dark Sun/Athas med Eldritch reglerna.

Dessa som spelledare.

Sen har jag spelat en variant eller version av Vampire med tSoY reglerna. Vi hade lite bekymmer med att få till Disciplinerna bra men efter lite speltestande fick vi till en spelbar version.

Jag skulle vilja testa nWoD reglerna till fler olika settings men jag har inte inte riktigt tid att göra de modifikationer som behövs. Inte så jag blir nöjd i varje fall :gremsmile:

Cog.

Jag vill köra Exalted med Marvel Heroic Roleplay eller som ett AW-hack. (Vi har redan översatt en Dragonblooded-kampanj till D&D 4. Mer lättspelat och karaktärerna blev coolare... Nej, jag har inte mycket till övers för Exalteds regelsystem.)

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill spela Don't Rest Your Head med reglerna från This is Pulp. Det skulle bli helt sjukt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag skulle vilja spela 40K-rollspel med d20-regler. Det skulle jag tycka var häftigt. 40K skulle nog gifta sig väl med d20, om man uttrycker sig som en kock.

claes

Swordsman
A Song of Ice and Fire med reglerna från Prince Valiant-rollspelet. Det hade varit awesome! Även Apocalypse Worlds regelsystem hade passat som handen i handsken men det är för stort jobb att skapa playbooks...

claes

Swordsman
Måns said:
Eftersom jag just nu sitter och grubblar på ett Apocalypse World-hack, där settingen bytts ut mot den japanska Sengoku-perioden (som är typ lika instabil och våldsam som AW:s egna setting) och där malströmmen bytts ut mot andevärlden blir jag tvungen att svara just det - Spela Sengoku med reglerna från Apocalypse World.

Inte så bisarrt kanske men ack så coolt!
Låter skitcoolt! Make it happen :gremsmile:

slanfan

Hero
Jag SKA spela Chronopia med reglerna från Barbarians of lemuria/of the aftermath. Mycket funkar som det ska, men det blir helt ny magi i staden. Och Clerics!