Spela spel från skamhyllan

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Skamhyllan (eller "shelf of shame") representerar de delar av din spelsamling som inte spelas. Spel du kanske FOMO-backade på Kickstarter, eller spel du köpte i den antika forntiden med ärliga avsikter som sköts i sank av det ökända livspusslet.

Jag har nu börjat samla alla spel jag inte spelat i ett Google Spreadsheet, och tittar på hur jag kan kryssa av dem framöver. För det skulle vara roligt att få prova fler av dem!

Först ut tror jag blir spel med intrigtema, som inspiration till egna projekt. Men också mechrollspel av samma anledning.

Så från skamhyllan, inför andra hälften 2024, och 2025, så preppar jag i olika mån följande:
  • Mekton II one-shot (redan skrivet!)
  • Apocalypse Frame one-shot (halvfärdigt).
  • Tachyon Squadron one-shot (också skäl att leka lite med Fate Science Fiction Toolkit; blir nog framförallt improviserat!).
  • Warbirds one-shot.
  • Lancer minikampanj.
  • Houses of the Blooded minikampanj.
  • The Expanse minikampanj.
Här kommer min uppmuntran att ni försöker göra detsamma och att vi hjälps åt att krympa ned våra skamhyllor!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,461
Väldigt bra idé! Jag ska sätta ihop en sådan lista när vi kommer hem från Skåne. På rak arm vet jag att Heavy Metal Thunder Mouse och Eon kommer att hamna på listan, kanske Coriolis.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Kul idé! Jag har lite gett upp på min skamhylla. 90% av den rök förra året då jag sålde nästa allt jag ägde som jag inte spelar just nu. Undantag för min del är Ars Magica. Det har jag och vill spelleda någon gång.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,262
  • Houses of the Blooded minikampanj.
Min favorit är hur alverna i den gärna rider ut och jagar orcher för nöjes skull, men det blir snabbt uppenbart att "orcherna" bara är människor.

HotB är det närmsta Melniboné: the RPG vi kommer.
 
Last edited:

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
145
Det finns mycket coolt jag skulle vilja lira som tyvärr har stått i hyllan ett bra tag nu. Men det är som ett långlopp, man måste bryta ner det i mindre delar. Jag siktar på att komma igång med coriolis under 2024. *håller tummarna*

  • Coriolis
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,993
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
The trouble with friends skulle jag vilja spelleda. Men i övrigt så räknar jag allt jag läst som spelat, blir ju lätt så att man tar delar av dem till det man håller på med.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,266
Location
Stockholm
Är det någon skillnad på skamhyllan, spelen man läst men blev besvikna på, och ens bucketlist / att-spela-listan?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
Det finns spel som jag köpt och som jag inte hunnit spela ännu, men som jag absolut vill spela någon gång i framtiden. Som exempelvis Odd Soot eller Enemy Within kampanjen (där jag har fyra stora böcker som står och dammar). Men de är ju inte i skämshyllan eftersom de är med på bucket listan, tänker jag. Här är riktiga skämsspel däremot:

Death in Space
Fantasy AGE 2e
Kult (senaste svenska utgåvan)
Mausritter
Warlock!
OpenQuest
Worlds without number
Savage Worlds
The Black Hack 2e
White Hack

Det är ju det att jag hellre vill spela andra spel som sätter käppar i hjulet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Det är ju det att jag hellre vill spela andra spel som sätter käppar i hjulet.
Känns ändå som det går en röd tråd av fantasy genom din skamhylla? Inte 100%, men av 10 spel du listar är det 2,5 som inte är fantasy (0,5 eftersom Savage Worlds även kan användas till fantasy, men är mer av ett generiskt regelsystem).

Så spelar du istället annat fantasy? Eller spelar du kanske massor med Askhem i teststyfte?

Det är ju ändå lite intressant varför en skamhylla ser ut på ett visst sätt. (Min skamhylla är frukten av två årtiondens samlande, mer än något annat.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
Det är ju ändå lite intressant varför en skamhylla ser ut på ett visst sätt.
Jag känner ingen skam över mina ospelade rollspel men det är tydligt att Fria Ligan är bättre på att locka mig till köpande snarare än till spelande. Mer skämmigt är att jag har en hel del ospelade brädspel. Att det är mer skämmigt beror på att brädspel, åtminstone för mig, känns som att de borde gå snabbare att få till bordet. Jag har dock gjort en lista över mina brädspel, och har som ambition att spela något oprövat spel då och då. Helst oftare än jag köper nya brädspel.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,266
Location
Stockholm
Jag känner ingen skam över mina ospelade rollspel men det är tydligt att Fria Ligan är bättre på att locka mig till köpande snarare än till spelande. Mer skämmigt är att jag har en hel del ospelade brädspel. Att det är mer skämmigt beror på att brädspel, åtminstone för mig, känns som att de borde gå snabbare att få till bordet. Jag har dock gjort en lista över mina brädspel, och har som ambition att spela något oprövat spel då och då. Helst oftare än jag köper nya brädspel.
Verkligen! Jag har en bunt brädspel jag skäms över att jag inte fått tummen ur att spela - det borde vara enklare att få till bordet. Jag vill också ha fler, nya spännande, men inte när de gamla är ospelade, och det inte finns plats i lägenheten…
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,679
Location
Helsingborg
Jag känner att jag verkligen borde ta ner Night's Black Agents från skamhyllan. Men det är (för mig) skitsvårt att få ihop en spelgrupp som är tillräckligt bekanta med GUMSHOE.
 
Top