Re: Ars Magica och truppbaserat spel.
Ars magica är lite speciellt. Tanken är att varje spelare har en "magus" (dvs magiker) och ett antal "grogs" (dvs tjänare). Sedan kan det också finnas en eller flera "companions" (dvs följeslagare).
Den röda tråden är att de alla kommer från samma plats. En plats där ett antal magus håller till, som kallas covenant.
Grejen är att spelgruppen är ansvariga för att hålla sin boning i skick, vilket ger utrymmer för en hel del "meta-spelande" där huvudfokus inte är ett uppdrag. Utan att socialisera med sin omgivning etc...
När de väl sedan ger sig ut på äventyr så är inte tanken att alla spelare ger sig ut med varsin magus, eftersom magi arketypiskt inte är socialt begåvade. Dessutom har de aldrig haft tid att lära sig de mest basala färdigheter, såsom matlagning, rida och annat som normala människor kan. Till sin hjälp har de då grogs som fixar mat, lägerplatser, springer ärenden och som skyddar magikern om det skulle bli stridigheter. På vissa uppdrag kan också companions följa med. Companions är särskilt dugliga indivder i samhället och kan sålunda vara riddare eller jägmästare eller varför inte munkar.
En typisk äventyrstrupp består sålunda av en magus, eller möjligen två. Ett antal grogs och en eller flera companions. Vissa individer i truppen lämpar sig mer eller mindre bra i olika situationer, så när en situation uppstår då en magus är olämplig, så spelar den spelaren en grog istället. I princip kan man säga att de spelare som inte spelar magus, spelar companions och grogs sköts gemensamt av spelgruppen.