Nekromanti Spelande spelledare

Evil Peter

Hero
Menar du alltså att de spelledare du spelat med spelar sina vanliga SLPs som om de visste allt som han vet? Eller att ni spelare inte spelar era karaktärer utifrån vad de vet utan istället utifrån vad ni spelare vet? Rollspel går ju trots allt ut på att gestalta en helt annan person utifrån dennes preferenser och kunskap. :gremsmile:

vandraren

Swordsman
Jag ser ingen poäng med att SL har gubbar med i spelet, förutom de vanliga SLPs förstås. Det är bättre om SL spelar dessa bra istället och får ju då ut sina rollspelslustar ändå. SL vet ändå allt som kommer hända så det finns ingen orsak att spela för SL.

Tack och hej

zuntona

Swordsman
Jag ser inget problem med det hela om det sköts bra dock borde det vara en SL som har makten. Han spelleder ävemtyr som påverkar världen och de andra för att citera min spelledaren.
Som om man missar ett tv avsnitt i en serie. Det händer flera saker i det men när man ser nästa märker man ingen skillnad.

Dimfrost

Special Circumstances
Konfluktiska SLP

Ett klassiskt exempel på äventyr där det hör till vanligheterna att spelledarpersoner slår följe med äventyrarna för en längre tid är Svavelvinter-serien och då kanske främst Den femte konfluxen. Jag minns att det räknas upp alla personer man kan vilja ta med sig till Marjura (de är så många att man kan behöva fler skepp förutom Bladverk!), och vid flera tillfällen påpekas det att man kan dra nytta av medföljande personer på högst konkreta sätt (till exempel som motvikt i vulkangrottan (eller vad den hette; den där Jorddragarens sigill fanns, i alla fall), eller för att förstå vad Store Stenfar försöker säga). Det hela tillför dynamik till spelgruppen och djup till världen, och är något som jag tycker gott kan användas oftare.

/Dimfrost