Nekromanti Spelar du vad du lyssnar på?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag satt med Chrull, Vitulv och Avatarex och fikade för några veckor sedan. Då kom vi på en sak som i alla fall jag tyckte var jätterolig. Rollspel har ju jämförts med bilar. Men har vi jämfört med musik?

Dungeons&Dragons är rollspelens motsvarighet till... Genesis (under 70-talet). Ja, symfonirock alltså. Eller dinosaurierock som kritikerna kallar det. Oändligt navelskådande över små variationer i feta ljudmattor, stort, stelt, exakt, teatraliskt, bombastiskt. Och inget egentlig utveckling inom genren. Okej, så bevisen är tydliga, D&D är Genesis. Frågan blir då... spelar jag det jag lyssnar på?

Jepp, jag älskar symfonirock! Så det är som hand i handsken.

Hur är det med dig? Vilken musikstil är ditt favvisspel? Och spelar du vad du lyssnar på?

Magnus

Eksem

Champion
Oj, det här var ju roligt, men alldeles för svårt! Jag sitter och klurar på hur jag ska förklara Nobilis med hjälp av skotsk indie, men det går ju inte. Och sen spelar jag ELRIC!, och ELRIC! känns lite som typ Marilyn Manson eller Nightwish eller nåt skit jag inte gillar. Fast Trudvang känns lite som Kroke (polsk folkmusik, typ), och Kroke är ju bra och Trudvang spelar jag i.

Fast nä, jag spelar visst inte alls vad jag lyssnar på. Utom Pimps, Players and Private Eyes förstås :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Elric är Hawkwind...?

Nu har jag ju aldrig härt Hawkwind, men eftersom Moorcock var med borde väl det vara analogt med Elric?

M.

Eksem

Champion
Och Blue Oyster Cult också

Men jag har inte ens hört BOC och definitivt inte Hawkwind, och på omslaget ser Elric lite ut som Marilyn Manson, så det var det närmsta jag kom :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Västmark är som Hedningarna. Det är i princip bara medeltidsnördar som lyssnar på dem och diggar dem.

The Babylon Project är ännu enklare: det är som Christopher Frankes soundtrack till Babylon 5. Det är bara gamla fivers som lyssnar till den, men de är rörande eniga om att Franke är en tokmycket bättre kompositör än Ewan Chen (som gjorde musiken till uppföljaren Crusade). Parallellen till rollspelet är rätt tydlig: inbitna fivers avskyr den nya inkarnationen från Mongoose, men i brist på annat, så...

Sengoku är som traditionell japansk musik. Det krävs att man är född på 1500-talet i Japan för att man ska uppskatta den.

Castle Falkenstein är som familjen Strauss samlade verk. Alla tycker att det är vackert, men ingen lyssnar på det egentligen (utom möjligen en gång om året). De föredrar symfonirocken från 70-talet.

GURPS är som Pink Floyd. Ibland undrar man om musiken inte blir bättre om man kastar ut Roger Waters/Steve Jackson, men det är inte samma sak om man gör det. Pink Floyd utan Roger Waters är nästan lika otänkbart som GURPS utan Steve Jackson. I vilket falls om helst, alla band gör någon gång en cover på valda Pink Floyd-låtar (oftast Another Brick in the Wall part 2), precis som alla rollspelskonstruktörer nån gång snor GURPS för- och nackdelslista. Alla gillar den och alla tror att de kan göra den bättre, men ingen lyckas.

KULT är som en riktigt radikal punk. Den är uppseendeväckande, den är bullrig och även om den har sina hängivna fans som vägrar att inse att punken dog i samma ögonblick som Thatcher ersattes av John Mayor så är den egentligen gammal och passé.

Robban

Hero
Vad blir då shadowrun? Conspiracy X?

Shadowrun känns lite som Juno Reactor, för mig, och då främst Riot Messiah-albumet. Trance/ambient funkar till shadowrun, i alla fall för mig.

Conspiracy X känns... svårt att placera. Musiken till Half-Life funkar bra till den, och jag är säker på att det finns flera bra band som har samma stil, men jag har inte hittat nåt.

All Flesh Must be Eaten måste ju bara vara Metal, eller? :p

quisling

Warrior
Mutant Chronicles
Detta spel bör rimligen associeras med det britiska bandet Bolt Thrower. Krigsmetal med omslag som pryds av stridsrustningsklädda hjältar a' la Mutant Chroicles (eller W40K, men det har väl snotts en del därifrån till MC?).

SLA Industries
Grind, grind och åter grind, lite dödsmangel och mer grind.

Neotech
För mig är Dust Brothers soundtrack till Fight Club starkt förknippat med Neotech. Det har spelats en hel del och fungerar alldeles utmärkt. Massive Attacks "Mezannine" ger också en trevlig känsla i spelet.

Så visst lyssnar jag på det jag spelar (nåja, har spelat i alla fall).
För övrigt kopplar jag snarare samma Kult med Neurosis och alla dess medlemmars sidoprojekt, samt med lagom melankolisk klassisk musik, än punk som Krille skriver. Men det beror säkert på att det mest har varit handlingsförlamad ångest när jag spelat Kult...

Ulfgeir

Swashbuckler
Tycker nog att det känns fel att jämföra Västmark med Hedingarna. Anser Hedningarna bättre illustrerar Drakar och Demoner . För Västmark skulle jag säga Falsobordone eller Gravrost.

Shadowrun skulle jag vilja säga är Rammstein. Hårt och skitigt.

Call of Cthulhu Är nog en blandning av Jazz, klassisk musik och Diamanda Galas.

GURPS tja, kan inte komma på något bättre än Krilles förslag.

Och det jag lyssnar på är väldigt blandat från medeltidsmusik till klassiskt till folkmusik till goth till hårdrock till tung industrirock och synt men även viss mängd disco och vanlig pop och en del musikaler.

Det jag kategoriskt vägrar lyssna på är den musikaliska prostitution som benämns dansband och har även väldigt svårt för country och merparten av rap.

/Ulfgeir

Robban

Hero
Mutant Chronicles
Detta spel bör rimligen associeras med det britiska bandet Bolt Thrower. Krigsmetal med omslag som pryds av stridsrustningsklädda hjältar a' la Mutant Chroicles (eller W40K, men det har väl snotts en del därifrån till MC?).
En del? Jo, det kan man lugnt säga. Sen att WH40k är en mix av allt möjligt är ju en annan sak. Personligen gillar jag folk som påstår att tyranids är stulet från starcraft :p

Ackerfors

Alas, your rapids!
Dogmarollspel
Tja, jag måste börja med att säga att jag inte har någonting emot dogmarollspel, inte alls. Jag har nog ingenting emot schlager heller iofs, men det kan vara bäst att vara på den säkra sidan.
Hur som helst jag kan tänka mig att lyssna på schlager och jag kan tänka mig att spela dogmarollspel. De är gjorda på ungefär samma sätt (tävlingsgrejamojs) med vissa begränsningar (2 A4 kontra 3 minuter). Solklar likhet!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Snott från vemdå? :)

(eller W40K, men det har väl snotts en del därifrån till MC?).
W40k... hmmmm... nä det har jag aldrig hört talas om. :gremlaugh:

Fast en hel del snoddes faktiskt från WFRP och WFB. Har jag hört...

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
DoD och Västmark

Jag ser det mer som att DoD6 är Nordman, och Västmark är Sarek. :gremlaugh:

M.

Robban

Hero
Re: Vad blir då shadowrun? Conspiracy X?

ah, du har helt rätt.. tänker på God is God-albumet.

quisling

Warrior
Stora rustningar

Stora rustningar är i alla fall stora rustningar, vart man än snott dem. Om man nu nödvändigtvis ska ha en stor rustning på sig och dessutom hålla huvudet kallt nog att inte bära hjälm till den stora rustningen (trots att man befinner sig i en moskit- och mörka legionen-infesterad djungel) så kan det vara bra att få lite extra stake.

Då passar Bolt Thrower-hits som Inside the Wire och Through the Eye of Terror alldeles utmärkt. När kulorna sedan viner så spelar man In Battle There Is No Law och Blind to Defeat. I citadellet passar What Dwells Within och Final Revelation bra, och i slutet av äventyret lär det bli frågan om The Shreds of Sanity eller kanske snarare Afterlife (att alla låtarna i princip låter likadant med konstant baskaggebuller gör dessutom att spelarna inte störs allt för mycket av plötsliga låtbyten :gremtongue: ).

chrull

Stockholm Kartell
Little Fears
Chris Vrennas Soundtrack till American Mcgee's Alice.
Skumma läskiga melodier med speldosor och cirkuskänsla. Ja, om en cirksu skulle bestå av mördare och demoner. Vilket en cirkus i Little Fears mycket väl kan göra.

SLA Industries
SLA Industries är grind. Kanske lite. Men mest är det nog Nine Inch Nails under Broken-eran. Snabbt, mycket och dessutom så finns NIN-loggan med på flera ställen i regelboken. Så varför inte?

Mechanical Dream
Mechanical dreams är Merzbows lungna låtar. Eller kanske Differnet. Eller något annat sådant. Det är smalt, konstigt och nästan ingen känner till det.

Baron Munchausen
Munchausen är Karlheinz Stockhausen.
Det förstår man ju på namnet. Dessutom tycker jag det på något sätt passar med en kille som gör symfonier av barnskrik. Det blir liksom lika otroligt.

Kult
Kult kan vara grind. eller gore. Men kult kan vara mycket annat också.

chrull

Hellzon

Långsamma Vargen
Alltså... det här är läbbigt.
Jag lyssnar på disco och pop (typ Absolute Music-skivor). Ytligt och egentligen lite larvigt.

Och min senaste favoritgenre är superhjältelir!! :gremshocked:

/hellzon - springer och gömmer sig.

Johan K

Gammal & dryg
Humm, när jag tänker på DoD6 så kopplar jag det till Peer Günt, eller hur nu det stavas, & "I bergakungens sal" & sådan musik.
& ja, jag lyssnar mer äm gjärna på sådant musik åxå !! :gremlaugh:

/ Johan K, som går & rakr sig i brist på anant.. :gremcrazy:

Robban

Hero
Grieg

det skulle vara Grieg i såna fall :gremsmile: om du gillade Peer Gunt (har sett *många* olika stavningar, och vet själv inte vad som är korrekt) så kan du också läsa boken, den är mycket bra den också.

Hjalle

Swashbuckler
Hedningarna...[ANT]

...är bäst. Gah vad bra de är... Men jag är juh trots allt medeltidsnörd också. Dock så har jag inte provat Västmark än, får lov att ta mig i kragen och göra det. Nån gång.

-Hjalle, avdelning finsk medeltidsmetal.