Nekromanti Spelar du vad du lyssnar på?

Troberg

Sinister eater
Re: Vad blir då shadowrun? Conspiracy X?

All Flesh Must be Eaten måste ju bara vara Metal, eller?
Nejdå, den kunde lika gärna vara 'Maggots' med Plasmatics / Wendy O'Williams.

Troberg

Sinister eater
Dogmarollspel
Tja, jag måste börja med att säga att jag inte har någonting emot dogmarollspel, inte alls. Jag har nog ingenting emot schlager heller iofs, men det kan vara bäst att vara på den säkra sidan.
Hur som helst jag kan tänka mig att lyssna på schlager och jag kan tänka mig att spela dogmarollspel. De är gjorda på ungefär samma sätt (tävlingsgrejamojs) med vissa begränsningar (2 A4 kontra 3 minuter). Solklar likhet!
Nja, jag skulle nog snarare säga 'Short songs' med Dead Kennedys. Kort och med attityd.

När jag tänker på det så lägger jag nog till följande låt:

Dungeons & Dragons / d20
'Pull my strings' med Dead Kennedys. Jag tror texten säger allt...

Troberg

Sinister eater
Kult
Kult kan vara grind. eller gore. Men kult kan vara mycket annat också.
Tex hela skivan 'Zichnungen des Patienten OT' med Einstürzende Neubauten.

Feliath

Swashbuckler
Bully Muzak

DoD6, tja, det här får jag väl spö för om de skulle se det, eftersom de själva väl är Erborigien All The Way, liksom, men jag säger Sorkar och Strängar. (Provlyssna gärna!) Nu har jag i och för sig aldrig haft tillfälle att testa DoD6, men jag vill göra det, och så har jag inte lyssnat på Sorkar nästan alls på sistone, heller, så det är en rätt bra analogi där med.

Fabeljazz är väl...eh...jazz :gremsmirk: Och själv lyssnar jag mest på jazz, och Fabeljazz gillar jag ju skarpt, så...ja.

Adventure är också jazz. Specifikt Swing och Big Band den här gången, dock; Cab Calloway och Count Basie och så. Trettiotaligt, pulpigt och svinball, bägge sakerna. Me likey. Tip top.

Staden kan jag aldrig hålla käften om, alltså tar jag med den också. Staden är som...eh...uh...hm. Hm indeed. Jag tror jag säger Paul Simon, för han kan aldrig bestämma sig för en genre, och det kan inte vi heller :gremgrin:

Star Wars är bevisligen som John Williams-musik: nästan alla tyckte den var bättre när de var yngre, och klagar när de hör den 12 år senare, och massor av folk tycker att den gamla versionen var bättre och mer äkta :gremwink:

Och så en gissning inför framtiden: Terone kommer att bli som Vangelis.

Fast mest spelar jag ju D&D, men symfonirock är inte min :tekopp: alls :gremtongue:

/Feliath -vill ha en BESM-modul till Interstella 5555. Ooh, och Cowboy Bebop! Man, I'd be all over that crap! :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
Jag är dålig på att spela symfonirock när jag spelar Dungeons&Dragons. Istället blir det klassisk musik och musik från filmer och TV-serier. Den klassiska musiken är mest 1900-talsmusik, även om ett antal tidigare saker används ofta och gärna.

Men visst finns det något konservativt över både D&D, symfonirock och klassisk musik. Om man sedan kallar det begränsat, stelt, detaljstyrt och föråldrat eller arketypiskt, gediget, nyansrikt och tidlöst beror på en själv. :gremcool:

L337

Warrior
Nya mutant är nog Industri-metal. Endel åt Pain hållet eller kanske lite åt rammstein hållet. Just den futuriska, nedslitna världen passar bra till de technoinslag som finns i industrimetal, dock inte techno pga. den nedslitna stilen. Techno är nog före ren sci-fi. (dock lyssnar jag inte på techno :gremlaugh:)

Edit: Rob zombie bör också vara väldigt passande.
Vampire spelar jag inte men jag kan gissa på att hypocrisy kan passa bra till det, dock är nog deathmetal det som passar det bäst.

Quadrante

Grisbonde
Jag spelar inte mycket nu.

Spelar det som jag kommer över, men för det mesta läser jag det bara.

Det här borde väl vara som att lyssna på Radio ?
Ja , jag lyssnar mest på radio.

Archer

Swashbuckler
Stormbringer 5th ed / Elric är väl Blind Guardian (Quest For Tanelorn och Bright Eyes) mestadels. Och ja, då vi har spelat kampanjer i detta spelet har det varit mörkt, snabbt och intensivt.

Warhammer Fantasy Role-Play är soundtracket från Last of the Mohicans, Dracula och Sleepy Hollow.

Jag lyssnar på mycket blandad musik, men olika typer av soundtracks är väl en stor bit av den hela mängden.

Archer

Swashbuckler
Långt ifrån

Moorcock var med, ett par låtar har namn från Moorcocks verk, och en handlar om Elric (Elric the Enchanter), men det är ingen musik jag direkt förknippar med Elric! / Stormbringer 1-3/5th ed.
Det krävs något som har mer episka men ändå ödesdigra toner.

Jocke_898

Veteran
jag håller med så många andra att musiken är väldigt viktig för själva känsln i rollspelet.. jag brukar mest lyssna på lite.. ja va ska man säga klasisk musik fast ändå inte.. Man kan säga att jag lyssnar på sån musik som är i sagan om ringen filmerna.. eftersom att ja i all fall anser att det bygger upp stämningen med sån musik.....

Targon

Hero
Eon kopplar jag omedelbart till Bingolottomusik som Charlotte Pirelli, Barbados, Jill Johnson, etc. "Amusement for the masses", helt enkelt. Inte direkt dåligt, men ändå så att man skäms lite när man lyssnar på det.
DoD6 får väl bli Nordman eller Sarek. "Pagan-medievalism for the masses".
Kult, nja, andas möjligen tidig industri och goth rock som Bauhaus, Sisters of Mercy, Nitzer Ebb, Skinny Puppy etc.
CoC sammanbinger jag kanske helst till B-skräckfilmsromantiken hos White Zombie och Rob Zombie. Fast Metallica funkar naturligtvis också!
Daimonion :gremwink: får väl bli Cradle of Filth som tillsammans med W. A. Mozart och James Horner bestämmer sig för att göra en cover på Fear Factorys Resurrection.

Brunalven

Warrior
DoD6 får väl bli Nordman eller Sarek. "Pagan-medievalism for the masses".
Snarare är DOD i alla former ett spel som i sin vagga haft stora influenser av D&D, men med en sjätte version som fortfarande är live and kicking och har en påtaglig sagoton.

Därför borde man utgå ifrån 70-talsrocken även här och då är det Blackmore's Night som gäller. Ritchie Blackmore spelade ju i Deep Purple och skapade sedan ett folkrocksband med den kvinnliga sångaren Candice Night. Det bandet håller än idag. Samma genre blir då Nightwish och Within Temptation. Kanske att man till och med kan gå så långt som till Tristania och Therion. Där sitter iaf jag och diggar.

Brunalven

Warrior
Re: Elric är Hawkwind...?

Frågar du mig så är Hawkwind rätt snorusel rock. Rollspelen med Elric (de olika utgåvorna av Stormbringer och Elric) har ju ändå en viss charm. :gremsmile:

Brunalven

Warrior

Bisarrt nog är Shadowrun för mig förknippat med Dire Straits, Pink Floyd och Dave Stewart & The Spiritual Cowboys, men det kan väl bero på spelledaren jag hade då.

Jag kan ändå tänka mig Juno Reactor även om jag snarare skulle säga att musik som passar till Shadowrun är Lacuna Coil, Goldfrapp, Future Sound of London och Noice Unit... definitivt The Crystal Method.

Annars är det väl Army of Lovers som gäller om musiken och musikgruppens koncept ska passa in på Laubensteins gamla bilder.

Zire

Swashbuckler

"definitivt The Crystal Method"
Fast är inte Shadowrun mer mörker. Personligen skulle jag säga att SH: Andra Imperiet är The Crystal Method

- Zire

Feuflux

omjonasson.se
Samma genre blir då Nightwish och Within Temptation.

Och där ploppade två av mina favoritgrupper upp., stoppar vi in lite Avantasia också så har vi en vansinnigt grym trio. Antar att det här går bra ihop med en av mina favoritgenrer "relativt heroisk standardfantasy". Fast jag har inga problem att spela min favoritmusik till min andra favoritgenrer, "nutida kung fu-röj", heller.

DoD6 får väl bli Nordman eller Sarek.

Låter rätt rimligt (Sarek är ju Nordmanwannabies right?). När jag lirat DoD6 har det dock inte varit lika hög trollmystik så jag får uppfattningen att många av forumiterna har när de lirar. Mortiis nämnde någon (Vitulv?) och det är också väldigt lätt att koppla till DoD6.

Men vad ska jag koppla för musik till Feng Shui egentligen? Vad som helst som man kan tänka sig en fightingscen till när man lyssnar på det? Instrumentala låtar passar bra iaf, ninjaröj är inte så mycket sång...
"Propellerheads - Spybreak!" och "Rob D - Clubbed To Death (Kurayamino Mix)" från matrix funkar toppen. Instrumentala låtar med Prodigy, Rammstein... Äh, vad som helst med fart i. :gremsmile: Helloween - Mr. Torture är också mysmusik.

Brunalven

Warrior

Jag vet inte vad ni spelar för Shadowrun men åtminstone första och andra utgåvan var tämligen färgglad boomstick & sorcery där man blev backstabbad av all världens Mr Johnsons och kunde dodga kulor bättre än Neo i Matrix.

Robban

Hero

Det har blivit mörkare, men man kan fortfarande dodga kulor (inte like bra som i tvåan, dock :gremsmile: )

Ymir

Liten kantbaron
Re: Feng Shui = kantopop

Men vad ska jag koppla för musik till Feng Shui egentligen?
Kantopop såklart! Leon Lai, Faye Wong, Tony Leung, Shirley Kwan, Leslie Cheung, Vicki Zhao Wei, etc, etc, etc, etc (insert [mycket omodernt västerländskt namn] [slumpmässigt kantonesiskt efternamn], det gör inget om det låter förjävligt ('Jaqueline Kuk', 'Francis Ng'). Det viktiga är att musiken görs av folk som både är musiker, skådespelare, tv-personligheter och talesmän för någon skum myndighet - asiatiska kändisar har aldrig kunnat vara kända för en sak. Till skillnad från sina europeiska diton har de också en teoretisk chans att vara både duktiga skådespelare och musiker - det händer aldrig i västvärlden. Där är det snarare mest sannolikt att de suger på bådadera.

Alternativt är Feng Shui sånt där eteriskt, traditionellt skval som hörs på kinarestauranger, men det är mer GURPS - China eller så om man frågar mig.

- Ymir, tycker till

Troberg

Sinister eater
Re: Feng Shui = kantopop

Till skillnad från sina europeiska diton har de också en teoretisk chans att vara både duktiga skådespelare och musiker - det händer aldrig i västvärlden. Där är det snarare mest sannolikt att de suger på bådadera.
Du dissar alltså Will Smith och Sven-Bertil Taube?

Bra initiativ!